Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Gissa platsen

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Tack för historiken. Byggtid och förlängning var mig bekant, övrigt intressant.
    Grundkänning i Nordströmmarna är ju ganska vanligt även bland fritidsskeppare och kan knappast lända till allvarlig vanheder.
    Nu till den utlovade historien, där ingen konkurrent var inblandad.
    Längs rutten hade en före detta tävlingsroddare sin boning, med namn som kunde tyda på härstamning från Norge eller Danmark. I övrigt är namnet osäkert, varför det utlämnas.
    Denne harmades över svallet från den passerande Byfjorden och rodde till den ändan ut med några timmerstockar på släp, som han lyckades placera tvärs fartygets kurs på ett trångt ställe.
    Enligt uppgift förde det mindre sjömansmässiga tilltaget med sig att en stock fick en smäll och drabbade en utomstående fritidsbåt med skador som följd.
    Jag minns inte om den bålde roddaren drabbades av några efterräkningar, men det bör ha varit så. Som jag minns var det vid upprepade tillfällen han bedrev sina sabotagedåd.

Kommentar

• Tack för betyget. Att berätta och svarva till språket en aning är givande.

Kommentar

• En vacker sommarkväll 1958 gick två ganska berusade vänner ut på sjön i var sin båt. Bara den ene kom levande åter i hamn, bogserande kamratens båt.
        På durken låg kamraten livlös av förblödning från ett sår i halsen.
        Inte underligt blev den bogserande misstänkt och åtalad, men under den drygt tvååriga rättsprocessen lyckades den ändå helt otekniska försvarsadvokaten dra upp möjligheten att offret dödats av startsnöret på utombordsmotorn, en Penta U-21.
        Som stöd anfördes tillbud som inte bara drabbat manschettfolk utan även en av Electrolux experter.
        Kriminalteknikerna visade att ett roterande startsnöre kunde orsaka allvarliga skador på en svinskank, som användes som provobjekt.
        Åtalet ansågs inte styrkt, något som stod sig även i hovrätten.
        Var hände detta?

Kommentar

• Många snygga bilder her :)

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

Working...
          X