Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Rammen

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Rammen

Rammen
    O Rörö

Lat: N 57° 47´ Long: O 11° 38´

En mycket trevlig och populär naturhamn ost om Rörö. Blåser det upp och man vill in till en gästhamn, så ligger Rörö nära till hands. Sopmaja finns. Utsikten från toppen av ön är mycket fin. Insegling sker med hjälp av två enslinjer på berget. Detta för att undvika alla de bränningar som finns.

/Seglar´n
    Bifogade filer
    Rammen
    O Rörö

Lat: N 57° 47´ Long: O 11° 38´

En mycket trevlig och populär naturhamn ost om Rörö. Blåser det upp och man vill in till en gästhamn, så ligger Rörö nära till hands. Sopmaja finns. Utsikten från toppen av ön är mycket fin. Insegling sker med hjälp av två enslinjer på berget. Detta för att undvika alla de bränningar som finns.

/Seglar´n
    Bifogade filer
    " />

Enslinjer

Har varit på Rammen många gånger men aldrig fått riktigt klart för mig hur man använder enslinjerna. Fick berättat för mig att man ska segla på den linjen som är i nästan ost-västlig riktning för att sedan svänga in på nästa för sista biten in. När jag gjort så tycker jag att man är väldigt nära grynnan så kan det vara så att man ska hålla sig mellan enslinjerna för att gå fritt?

Thomas

Kommentar

Har sneglat på Rammen men tvekat pga bränningarna i inloppet. Visste inte att det fanns enslinjer att följa! Tack för tipset nu kanske man vågar sig dit också!

Kommentar

Ursprungligen postat av choppertom Visa inlägg
        Har varit på Rammen många gånger men aldrig fått riktigt klart för mig hur man använder enslinjerna. Fick berättat för mig att man ska segla på den linjen som är i nästan ost-västlig riktning för att sedan svänga in på nästa för sista biten in. När jag gjort så tycker jag att man är väldigt nära grynnan så kan det vara så att man ska hålla sig mellan enslinjerna för att gå fritt?

Thomas
        Kul att du besökt Rammen utanför Rörö. Det är en mycket trevligt hamn. Du gick helt rätt. Man ska gå i enslinjen. Inte emellan. Håller med dig om att man är ruggigt nära. Däremot tycker jag att den översta enslinjen är lite overkill. I bifogad bild är enbart den understa med.

/Seglar´n
        Bifogade filer
        Last edited by Seglar´n; 2008-08-02, 08:51.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

Working...
        X