Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Västkustseglare - vart bär det i sommar?

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Västkustseglare - vart bär det i sommar?

Sitter just nu mellan två båtar, bildligt talat förståss. :) Drömmen om att båt nr 2 skall komma på utsatt tid hägrar men återstår att se. Under tiden funderar jag på vart kosan skall bära i sommar. Både under kvarvarande långhelg (midsommar) och semester med lite längre tripper. Vi har båtplats strax innanför Klädesholmen och vi siktar norrut, men mer än så har jag inte funderat på. Förra sommaren kunde vi inte göra mer än 4 timmar segling i sträck men i år är lilltösen äldre så då skall vi väl kunna ta oss till Läsö t ex.

Var styr er kosa i sommar? Jag hoppas på tips och inspiration!

Björholmen - Bergen - Björholmen är vår plan. Vi få se hur långt 5 veckor räcker..
    :-)
    //Life

Kommentar

Det var verkligen en resa! Några speciella stopp planerade på vägen eller går ni så långt ni kan varje dag?

Kommentar

Norge

Tänker mig också uppåt i Norge, kanske hinner vi till Ålesund?

Kommentar

Ursprungligen postat av mariatherese Visa inlägg
          Det var verkligen en resa! Några speciella stopp planerade på vägen eller går ni så långt ni kan varje dag?
          Jo.... Planen är att gå direkt över till Kristiansand. Och sedan vill jag ha med mig Haugesund. Tanken är att vi ska hinna se lite på vägen och inte bara stressa. Men det är ju vädret som får styra :). Är det bra väder så går vi långa sträckor, annars blir det mycket sightseeing...

Ålesund - Det är långt joshua - vad häftigt. Hur långt tid har ni på er?

//Life
          Last edited by Life; 2009-05-24, 17:49.

Kommentar

Ursprungligen postat av Life Visa inlägg
            Jo.... Planen är att gå direkt över till Kristiansand. Och sedan vill jag ha med mig Haugesund. Tanken är att vi ska hinna se lite på vägen och inte bara stressa. Men det är ju vädret som får styra :). Är det bra väder så går vi långa sträckor, annars blir det mycket sightseeing...

Ålesund - Det är långt joshua - vad häftigt. Hur långt tid har ni på er?

//Life
            6, kanske 7 veckor. Försöker också sträcka till "näset" för att spara distans. Varför just Haugesund? På utsidan Karmöy finns det trevliga gratis hamnar. eller varför inte Utsira? Eller Rövär strax utanför H-sund?

Kommentar

Ursprungligen postat av joshua Visa inlägg
              6, kanske 7 veckor. Försöker också sträcka till "näset" för att spara distans. Varför just Haugesund? På utsidan Karmöy finns det trevliga gratis hamnar. eller varför inte Utsira? Eller Rövär strax utanför H-sund?
              Att jag vill till Haugesund har med barndomsminnen att göra :D
              Jag har seglat denna turen många, många gånger - men bara som manskap på min pappas båt. Då hade vi alltid bråttom att komma fram till Bergen. Nu vill jag som sagt ta det lite lugnare och se mig omkrig lite.
              Utsira är fint. Rövär har jag inget minne av att jag har besökt. Det får jag kolla upp.
              Mvh Life

Kommentar

Några konkreta planer för min semestersegling som infaller i augusti, har jag inte ännu.

Efter fjolårets sönderblåsta Bohuslänssegling och totalregniga segling till Limfjorden året inna, dra tankarna åt norska Sörlandet. Det var länge sen jag var där efter att under 5 år haft båt i Stockholms skärgård, som avslutades med en segling Skellefteå - Haparanda - Stockholm - Kungshamn - Krokstrand.

Men först skall jag testsegla den nya (för mig) motorseglaren som jag köpte ifjol höst, med invändig styrplats i däcksalongen som skydd för min något bräckliga lekamen.

Första testseglingen blir under SXK´s 12-timmarsegling nästa lördag och under 24-timmars seglingen fredag/lördag 5-6/6. Då det är mycket gott om plats ombord, har jag möjlighet att ta med mig ett par personer om någon vill prova på på bägge seglingarna, Framför allt på 24-timmars. http://forum.hamnen.se/seglar-snack/...att-segla.html

tommy

Kommentar

Norge låter ju verkligen spännande. Min kollega som kommer från sydöstra delarna av Norge säger att vattnet oftare blir varmare där än på västkusten i Sverige. Ofta högsommartemperaturer på upp till 25C. Det låter ju onekligen intressant!

Min semester är tyvärr upphuggen pga vissa uppdrag som enbart kan ske då resten av landet har gått på semester. Nåväl, det blir väl en extravecka eller två i augusti istället. Men till saken hör att det inte blir några längre strapatser av den anledningen. Strömstad ToR är inte helt fel heller.

Tommy - varifrån utgår du vid 12-h seglingen?

Kommentar

Fråga; "Tommy - varifrån utgår du vid 12-h seglingen?"

Mitt enkla och kortfattade svar;

Min kompis Stefan som har "nicket" Smoegen på de olika forumen är mycket involverad i "Tôllar ô seiel" den lokala allmogebåtsföreningen som bl.a. har den gamla fiskebåten "Asta".

Inom föreningen finns ett antal bohusjullar och man kappseglar med jullarna varannan Lördag (tror jag att det är) Jag seglade både 12-timmars och 24-timmars med min storfidra förra våren och det var meningen att Stefan skulle varit med på bägge, men det blev bara på 24-timmars (han hade lovat att jobba på Asta under 12-timmars lördagen).

Stefan är en man som har många ideer, funderade under vintern på om det skulle gå att få SXK att göra en ny start och rundningspunkt vid "Byttelocket". En kummel, mitt emellan Gravarne och Smögens hamnar. Enligt Stefans teori skulle det gå utmärkt att segla 12-timmar med jullarna.

SXK-väst tände på ideen och gick Stefan så till mötes att man annordanade en ny start och målplats, inte vid "byttelocket" utan vid "Fôttelyckta" Rundningspunkt nr 51 (det står i sjökortet Flåttarna), och jag förmodar att det kommer att starta ett antal bohusjullar samt min Fjord där.

"Fôttelyckta" ligger ca 0,6 distansminuter från min båtplats, så det passar mig utmärkt. Jag startar naturligtvis min 24-timmars segling därifrån också, då slipper jag ju segla de 10 distansminutrarna till Lysekil och 10 distansminuter hem efter avslutad segling.

Som du kanske lagt märke till har jag lagt in en blänkare att jag kan ta med mig ett par personer - åtminstone på 24-timmars. Man får gott och väl plats 6 man ombord.

När Stefan, som var min ende vidtalade besättningsman vid fjolårets 12-timmar, hoppade av, la jag in en blänkare på MG och fick tag på en kille från Göteborg som aldrig hade seglat, men som träffat en tjej som hade segelbåt. Han tog en tjangs att lära sig lite om segling. Från Göteborg är det ju oerhört enkelt att ta sig med Buss både till Lysekil och Kungshamn. Det var för mig en mycket angenäm upplevelse. Han styrde nästan hela tiden och hade perfekt känsla för detta redan från första stund.

Det var för mig en sån possitiv upplevelse att jag gärna tar med mig ett par personer igen. Sen är det väl inte något för kappseglingsinriktade peroner att segla med mig. Vi tar det som det kommer, men om det inte blir så många distansminuter, så spelar det ingen roll. Eller som nån lär ha sagt;" hade det inte varit för den goe maden - så hade jag aldrig seglat"

tommy
                    Last edited by toaen; 2009-05-25, 19:04.

Kommentar

Det låter verkligen hur trevligt som helst! Jag hade gärna hängt med på en sådan spännande upplevelse men jag får inte ihop livet, men jag funderade allvarligt på det. Tyvärr ligger moderns födelsedag och ett bröllop i vägen. Som det ser ut nu blir vi med båt igen den 10:e Juni så jag får väl stilla mig lite och ge hus och trädgård välbehövlig omsorg undertiden. :)

Kommentar

Till midsommar blir det Bäckviken på Ven.

Kommentar

Ah, det låter härligt. Blev det av? Vi tänkte gå till Käringön men en liten lokal kulingrackare stoppade oss... Vi hamnade i en ganska osynlig liten gästhamn som inte direkt är känd för sin partystämning. :)

Kommentar

Vi var på Ven Torsdag till Söndag. Blåste rätt bra när vi seglade dit och det var ju inte förrän på söndag den ordentliga värmen kom. Men det var trevligt ändå.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

Working...
                            X