Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Dockspot.se

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Dockspot.se

Jag skulle vilja ha lite reflektioner av dockspot som dykt upp på västkusten nu. Systemet gör att du kan förboka båtplatser på nätet innan du seglar in i hamnen. Det blir då 50 kr billigare.

Är det någon som har testat systemet som kan säga om det fungerade bra eller dåligt. Även om man inte har testat det så kan det vara intressant att höra vad ni tänker, vad som kan vara bra med det eller dåligt.

Personligen tycker jag det är ganska dåligt, man kan ju inte bestämma exakt när man vill vara i en hamn eller inte, det beror ju på vädret. En sak som talar för det är ju garanterad plats om det är mitt i högsommaren.

Kom gärna med reflektioner

Johan Strömdahl

Jag har sett de som använt Dockspot på Björholmen, men inte testat själv ännu. Jag tycker det verkar lite käckt om man har ett bestämt mål och måste komma i hamn (man har småbarn, hund eller behöver ladda etc) mitt i Juli. Som det är nu behöver man ofta vara ute i väldigt god tid vilket jag tycker är än mer stressande. Kommer definitivt att testa Dockspot nästa sommar.

Kommentar

Ohoj,
      intressant åtgärd mht överfulla marinor på västkusten men -
      Blir det extra personal för att bevaka/vidta åtgärder så att inte de bokade platserna ignoreras av de båtar som kommer först till kvarn ?
      Finns det risk för att det blir företag och (norska) stekare som förbokar plats för hela säsongen ? :confused:
      Blir det väntelistor för de båtar som kommer in sent på kvällen eller kan en båt t.o.m. bli avvisad fast det finns (bokad men tom) plats ?
      Sail On !

Kommentar

Dockspot funkar så att betald plats hålls fram till 18:00 sen släpps den till vem som helst och man får INTE tillbaka pengarna som man betalt om man kommer försent.

/Martin

Kommentar

Dockspot

Vi provade dockspot i flera hamnar förra säsongen och är mycket nöjda. Vi seglade hela dagen och kom till vår plats på eftermiddagen och vi frågade dessutom om 18.00 och det verkar vara som på hotellet. De vill veta om man kommer efter 18 så att de kan hålla platsen om man kommer senare om inte så lägger de en annan båt där...

Kör på. Min familj vill i alla fall inte slåss om platserna och bokar gärna...

Vi ses i sommar

Kommentar

Dockspot

Hej

Jag kan tyvärr inte alls se något possitivt med detta.

Jag vill inte planera min semester utan vara flexibel utan att behöva boka platser.

Vad händer om man blir inblåst och inte kan flytta på sig och någon bokat den plats man ligger på och resten är fullt? Alla på sjön har inte samma kunskapsnivåer, träffat mycket folk som inte lämnar hamnen vid 13 m/s och det finns säkert de som inte rör på sig om det blåser ännu mindre.

Vad händer om någon börjar köra alkohol-kortet och hävda att man druckit och på det viset vägra flytta på sig.

När jag som har barn kommer in i en hamn brukar jag hitta en plats långt från båtar med festande ungdomar som gapar och spelar musik. Både för att det kan vara störande när det är sovdags och även för att barnen vaknar tidigt och inte är helt tysta på morgonen.
            Detta val försvinner vid ett bokningssystem. Nu kommer ni säkert säga att det inte är ett problem då det ska vara tyst i hamnen efter ett viss klockslag men i verkligheten är det inte så. När jag kommer in i Smögen vet jag att folk vill festa därför lägger jag mig en bit bort på bryggan. Missförså mig inte, jag tycker att man ska få föra liv och ha skoj där men jag tycker även att jag ska ha valet att lägga mig en bit ifrån. Ni tycker säkert att jag kan lägga mig i ytterhamnen då men det är inte samma sak, är man i smögen vill jag ligga på deb "riktiga" bryggan.

Hörde ett rykte att en Norrman bokat några platser i Smögen en lång period förra eller året innan dess i Smögen och att det inte alltid ens låg någon båt där, stämmer detta?

Var inne i Smögens hamn när detta system var nytt och som tur var fanns det ledig plats som vi kunde ligga på, tyvärr lär det vara sista gången vi var där då jag tycker detta systen är helt vansinnigt.
            Mina vänner och många som är med i vårt segelsällskap håller med mig och ingen av oss går till dessa hamnar längre.

Tyvärr spelar det ingen roll vad några få tycker och gör, det blir ju ändåfullbokat i hamnarna så systemet lär tyvärr inte försvinna.

Jag tycker detta är det sämsta som hänt på Västkusten.

Jonas

Kommentar

Dockspot löser inte det generella problemet, att det är ont om gästhamnsplatser. Det enda det gör är att krångla till tillvaron och att kräva mera pengar.
              Båtägarkollektivet vore mer betjänta av att antalet gästplatser byggdes ut, även om det skulle medföra 50 kr högre avgifter.
              Dockspot ökar ju inte antalet platser vilket alltså är grundproblemet.....

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

• Niklas80
                Huvudbry med MD3B
                Niklas80
                Hej!

Har länge läst en hel del i detta forum men nästan aldrig postat men nu är det dags att be om att få låna lite tid från alla ni smarta...
                igår, 08:27
              • Spaek
                GeHå/POD-värmare köpes
                Spaek
                Ønsker å kjøpe en GeHå/POD fotogendriven värmare. Bor i Oslo, men kan betale for frakt eller hente i Sverige.

Hilsen Eivind
                2018-09-26, 11:46

Senaste ämne

Kollaps

• Niklas80
                Huvudbry med MD3B
                Niklas80
                Hej!

Har länge läst en hel del i detta forum men nästan aldrig postat men nu är det dags att be om att få låna lite tid från alla ni smarta...
                igår, 08:27
              • Spaek
                GeHå/POD-värmare köpes
                Spaek
                Ønsker å kjøpe en GeHå/POD fotogendriven värmare. Bor i Oslo, men kan betale for frakt eller hente i Sverige.

Hilsen Eivind
                2018-09-26, 11:46
              Working...
              X