Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Bottenmålning?

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Bottenmålning?

Hej!
    Jag antar att de som har sin Campus på trailer under sommaren inte behöver bottenmåla, men om man (som jag) ska ha den veckovis i vattnet på västkusten går det nog inte att undvika. Vad använder ni andra Campus-ägare för bottenfärg?

Min tanke var att använda International Micron WQ som är en självpolerande färg. Men risken är att färgen skrapas av på trailern. Bättre att använda hård slipbar färg?

På sänkkölen är det kanske lämpligt med hård färg eftersom man får in den i ruffen, inte så kul om den färgar av sig där.

Då kommer vi till nästa fråga: Hur målar man kölen på bästa sätt? Lyfter ut den i sittbrunnen? Den väger ju en del.

Tacksam för era funderingar!

Måla kölen

Hej,
    själv har jag varken målat botten eller kölen då min båt ligger i mälaren.
    Jag tvättar den i vattnet någon gång under säsongen och gör sedan en grundlig rengöring på hösten med algtvätt.
    Jag lyfter alltid ut kölen på hösten vilket man lätt klarar på 2 man.
    Min köl väger 65kg, har vägt den med mig själv ståendes på en vanlig badrumsvåg.
    Lägg ut en trasmatta i sittbrunnen och över kanten, sen är det bara att dra kölen ur båten, ställa upp den mot husväggen, rengöra och måla om du så vill.
    Last edited by pnordst1; 2009-02-05, 00:45.

Kommentar

Nu har ju jag "långkölat" men jag har inte heller målat. Eller jo, målat med epoxifärg. Ligger i mälarn/skärgårn.

Kommentar

Jeg malte, for første gang, kjølen til min 650 ved å senke den, til den treffer bakken, under traileren, deretter, løfte kjølen helt opp og malte toppen fra innsiden av båten.

Mvh,
        Michel

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

Working...
        X