Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Vire 7- maxi 77

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Vire 7- maxi 77

Hejsan! Erik heter jag, är helt ny här på forumet. Har köpt min första båt, en maxi 77( kan tillägga att jag är 21 år). Jag har renoverat insidan på båten och satt in nya teakpaneler vid fönsterna och massa andra prylar! Båten har blivit jättefin både invändigt och utvändigt, så det är roligt! Men jag har lite problem med motorn! Det sitter en Vire 7 i, och den är inte i världens bästa skick, men den skulle fungerat senast båten var i vattnet( Två år sedan). Jag får ingen gnista på tändstiftet. När jag tar bort tändhatten och håller kabeln mot motorblocket så kommer en pytteliten gnista. Någon som har några tipps på hur man fixar detta? Kan det vara så att det är tändstiftet som det är fel på? Eller tändhatten? Med tanke på att det blev en väldigt liten gnista när jag höll kabeln mot motorblocket så kanske det är ett större fel? Jag är student så jag har inte världens bästa ekonomi, så en ny utombordare är inget alternativ. Jätte tacksam för svar. Ha det bra/ Erik:o

Vire 7 Marine Engine Home Page
    :o
    Click image for larger version

Name:	googelgubben.jpg
Views:	1
Size:	85,5 KB
ID:	257373

Kommentar

Med bensin inombords, så skulle jag nog passa mig för att försöka kolla gnistan på utsidan motorn. Pyttelite bensinsöl, så där mindre än en tesked, blir en alldeles förträfflig bomb.... när det blandar sig i ångform med luften i båten. Det kan räcka med att man kör startmotorn eller slår på tändningen, en kontakt o s v. Eller tänder en öppen låga.

Jag passar mig noga för detta med att hantera bensin i båtar. Det räcker även med att det skvätter ut lite ur förgasaren. Så för egen hälsa o andras. Skaffa dig en riktig motorrumsfläkt, som ventilerar ut (via grövre luftslang) de farliga ångorna innan du startar.

Då säger någon, det har alltid gått bra tidigare.... Jo, jo, här i Värmland, i Sunne, i somras, så blev det en ordentlig explosion, med minst en allvarligt skadad. Det handlade om en bensinmotor som inte ville starta. Flera bränder relaterat till bensin i båtar händer varje sommar.

Ur den aspekten är det betydligt säkrare med utombordare, såvida inte tanken finns i båten förstås.

Och säkrare än då är dieselmotor.

Läckande gasol är riktigt farligt, för gasolen samlas dessutom nederst i båten.

Kommentar

Jag hade en Vire i förra båten, grymt bra maskin. Lättmeckad, miliga delar, gick snällt. Byt tändstift, serva förgasaren, rensa avgaskröken. Smörj alla rörliga delar, byt impeller och ha en uppsättning frostpluggar tillgängliga då de är i zink och funkar som offeranoder. Byt olja i backslaget och kolla alla slangar.

Då är det fan om du inte har en motor som går som den ska, och sedan sköter sig. Som allt annat är underhåll A och O.

Delar köper du lättast av KA Marin som skickar med posten. Var rädd om din Vire och ge den lite TLC, det är en toppenmaskin.

Kommentar

Ohoj,
          Vire - vilken underbar liten arbetshäst !
          Bensinare har ofta mycket effekt i förhållande till storlek. Vire har låg vikt, är lättstartade och lättmekade. Impellerhuset kan sitta lite knepigt till att komma åt på en Vire men annars är det en smart konstruktion. Magneton gör att den alstrar sin egen ström till tändstiftet så du behöver heller inte vara orolig för att du laddat ur ditt batteri på kvällen - bara att dra igång med snöre. Bensin brinner bra - visst. Men diesel kan också bjuda på överraskningar - igensatta filter i lite sjögång är ingen höjdare.
          Problemfri båt = regelbundet underhåll.
          Sail On !

Kommentar

Mycket kloka synpunkter!
            Diesel/bensinfrågan har precis som frågan om tvåtakt kontra fyrtakt ofta nästan religiösa övertoner och är i starkt behov att tillföras sakliga synpunkter från nyktert tänkande och praktiskt kunnigt båtfolk.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

Working...
            X