Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Hur fungerar magnettändning SEM EX-4R (4cyl)

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Hur fungerar magnettändning SEM EX-4R (4cyl)

Hej,

Har en snipa med en SOLO H 102 i som har magnettändsystem.
    Som det är nu så får jag ingen gnista på stiften alls, båten har stått i 3-4 år, innan dess fungerade den fint.

Det verkar som att + från batteriet går till gods och minusen via tändsystemet.
    Jag är lite intresserad av hur ett magnettändsystem fungerar och hur man kan felsöka. Har sökt på nätet men inte hittat någon jättebra info, speciellt inte om den specifika tändningen i frågan...

Jag skulle också gärna få tag på papper gällande motor och tändsystem.
    Har varit i kontakt med Göta motor och dom hade ev.

Mvh Jocke

Erfarenheten lär att de kan vara kopplat hur som helst i en gammal båt, men normalt har tändmagneten ingen beröring med det övriga elsystemet.
    Magneten alstrar sin egen högspända ström. Vad som kan spöka är brytarkontakterna, som bör vara rena och justerade till rätt avstånd 0,3-0,4 mm. Jag har själv rott i tre timmar en gång för att låsmuttern för justeringen hade ramlat bort. Eftersom motorn ändå hade gnista upptäckte jag inte felet på en gång.
    Magnetapparaterna kan ibland behöva magnetiseras om, men normalt brukar de fungera bra.

Kommentar

Komplettering av glömt i tidigare svar.
      Det finns även en kondensator i systemet, som kan ge upp.

Kommentar

Jag renoverade ett par götamotorer i vintras och gjorde då följande pdf fil
        och på sidan 47 står det lite om magnettändningen
        https://docs.google.com/file/d/0B2CR...it?usp=sharing

Nedan en länk till skötselanvisning av magnettändning.
        http://www.trabatsakuten.nu/dokument...e%20E_komp.pdf

För att förstå hur en magnettändning fungerar är det bra att bryta ner den i sina funktionsdelar.

1. tändspole:
        precis som på vilken tändning som helst finns det en tändspole som består av en primärkrets med få varv lindade = lågt motstånd vid mätning maed ohmmätare (ca 1-5 ohm),och en sekundärkrets med många varv lindade = högt motstånd vid mätning (ca 5 - 10 Kohm).
        Primärkretsen kan du mäta mellan brytarkontakterna vi öppen brytarkontakt (vid kortslutning här kan det också vara fel på kondensatorn)
        sekundärlindningen kan du mäta mellan tändhatten och godset. vid felaktiga värden här kollas i första hand tändkabel och dödarknappen.

2. "fördelare"/brytare kondensator:
        Kolla så att brytarkontakterna är rena och jämna samt justerade till 0.4 mm vid fullt öppna kontakter. (mät gärna så att du har 0 ohm vid stängda kontakter och 1-5 ohm vid öppna)
        Kondensatorn har egentligen bara en huvuduppgift och det är att se till så det inte blir någon gnistbildning mellan brytarkontakterna. Det kan igentligen bara bli två fel på kondensatorn antingen avbrott (då kommer tändningen att fortsätta att fungera men brytarna bräs sönder på någta minuter) eller kortslutning (då blir det ingen gnista eftersom brytarkretsen då är sluten även vid öppen brytare)

3.Generatordel/dynamo:
        Den består av en roterande permanentmagnet och en spole (samma spole som tändspolens primärkrets, ja även tändspolens sekundärkrets är inbland men det är överkurs)
        Om man roterar magneten skall man känna tydliga tröga magnetpunkter under varvet

justera också gnistgapet på tändstiftet till 0.3-0.4 mm ej större.

hoppas detta gav någon klarhet!!

mvh Mats

Kommentar

Hej, projektet rann ut i sanden så jag glömde att svara. Ber om ursäkt för detta.
          Stort tack för bra information!
          Nu är det vår och dax att greja lite igen :)

Har mätt mellan brytarkontakterna, ca 4ohm (något mindre när den är sluten).
          Mellan kontakten på spolen som går till fördelalocket och gods har jag strax över 11kohm
          Mellan brytarkontakterna har jag c 3mm öppet och så pass tight att jag inte får mellan ett bladmått på 0,03 mm när det är stängt.

Jag känner i stort sett inget magnetiskt motstånd när jag snurrar på apparaten.

Är jag rätt ute om jag drar följande slutsatser:
          1) Jag måste göra rent mellan brytarkontakterna då motståndet är för högt vid slutet tillstånd
          2) Troligtvis så behöver Magneten ommagneteseras.

Övriga frågor:
          1) Är det skadligt att testa gnistor från tändstift mot motorns gods?
          2) Hur ställer jag in Magnettändningen mot motorn?
          Har en 1 på fördelarlocket, gissar att det ska justeras mot övre dödliga på 1:a cyl på något sätt med hänsyn till justering av hög och lågtändning?

3) Antar att motorn stängs av genom att magnettändingen jordas ner, behöver jag ta hänsyn till att motorn har nerjordad+?

Mycket frågor, men tacksam för alla svar.

Mvh Jocke Rönnqvist

SEM EX-4R

EX-4R Närbild
          Last edited by JockeR; 2017-03-30, 18:14.

Kommentar

Otålig som jag är så kunde jag inte låta bli att pilla och testa utan att veta risken. Påpeka gärna om det var dumt och varför.
            Slipade i brytarkontakten med ett 1200 papper och satte Mangettändningen i skruvstädet och körde med skruvdragaren.
            Hade tändstiften i och dom var jordade mot bänken (metall). Nu kommer det gnistor hej vilt på samtliga stift.

/Jocke

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

Senaste ämne

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

Working...
            X