Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

volvo penta aq171a går inte fint.

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• volvo penta aq171a går inte fint.

Hejsan!
    Har lite problem med min volvo penna aq171a som stått under två år utan användning, problemet är att när den går på tomgång så går den väldigt lågt typ 550 - 600 varv (ska gå runt 800?) och när jag skruvar på nålen i förgasaren så får jag inte den att varva upp mer, kan bara få den att varva mindre. (det är 2 st solex 44 pai förgasare). och när jag långsamt ger mer gas så börjar den gå upp men rätt snabbt så hållet den på att dö. däremot om jag pumpar med gasen är det inga problem då kan man enkelt gasa upp den till 3000 varv och liknade.

jag har gjort kompressionstest på alla 4 cylindrar och alla ligger runt 12 kg/cm2, har också bytt tändstift där dom såg väldigt oljiga ut.(vad nu de innebär)
    sen när man kör motorn så knackar de vid en av ventilerna.( vad innebär de)

jag har bytt alla packningar och membran i förgasaren men har ej blåst rent eller liknade.

ska jag ta bort toppen och kolla på ventilera? vad finns det för risker osv?
    känner att jag stannat i min undersökning så släng in era tankar!

tacksam för svar.

Alldeles säkert är det skit i munstyckena, som det blir med den etanolinblandade bensin vi nu kör på. Det bildas ett vitt pulver när bensinen avdunstar från flottörhusen. Har aldrig plockat isär en sån förgasare, men botten samt tomgångsmunstyckena måste blåsas ur, samt eventuellt köra igenom rensnål.

Det faktum att du kan varva motorn via accpumparna tyder på att det är munstyckena som är problemet. En noggrann synkronisering måste också genomföras efter att man rört gaslänkaget vid ditt byte av packningar..

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

Senaste ämne

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

Working...
    X