Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Glömde fälla upp motorn vid transport.

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Glömde fälla upp motorn vid transport.

Hej! När jag idag skulle köra motorn med trailern glömde jag tyvärr att fälla upp motorn. På plan mark har jag då endast ca 15 cm mellan mark och motor. Den har stött i marken vid transport men jag vet inte hur mycket (jag har inte känt något i bilen när jag körde) När jag lägger i båten ser jag en liten film av olja runt den. Det verkar som at packboxen kan ha fått sig en smäll. Eller vad tror ni? Jag provkörde båten efteråt och tycker att den gick som den skulle/ gjort tidigare. Ingen obalans och varvade upp på samma sätt som tidigare.

Hur ska jag säkerställa vad som kan vara trasigt. vilket/vilka packningar kan vara aktuella att byta? Jag har förstått at även lager kan ha tagit skada? Hur märker jag det?

Tack på förhand för all input!

Spontant blir jag orolig för motorns växelhus. Nu framgår det inte hur långt du kört eller hur studsig färden var så det är svårt för mig såväl som övriga medlemmar att ge ett svar eller förslag som känns värt namnet. Hur ser skeddan ut, bara som någon referens till kraftpåverkan vid olyckan. Att motorn kan gå bra ett tag behöver inte vara så konstigt. Problemet kommer ju först när det hunnit sipprat in lite vatten i oljan (om det nu är frågan om läckage). Ta gärna någon bild så kan forummedlemmarna säkert komma med bättre bedömningar och förslag på åtgärd!

Kommentar

Det behöver inte ha hänt något. Skäddan har ju mycket dött material som kan slipas bort innan växelhuset drabbas. Själv har jag gjort samma bedrift med en Johnson 70 utan följder och även smällt i skäddan på en Mercury 50 under ingång i naturhamn.
      Att det blir en oljefilm i vattnet behöver inte indikera skador, enligt min mening är detta ett vanligt fenomen som lika gärna kan orsakas av bränsledropp. Är du orolig för vatten i växelhuset kan du ju ta en titt på oljan, som ju brukar indikera i så fall.

Kommentar

Absolut exskipper! Jag delar din syn på att inget behöver skett. Min poäng är bara att skeddan kan ge indikator på om det varit en stor eller liten smäll. Oljefilmen kan ju bero på något så banalt som att man vidrört underhuset med handskar/händer som haft lite olja på sig.

Kommentar

Skeddan har möjligen blivit något sned (max 1 cm i sidled) , den har också skrapats något i underkant (dock inte så at det tagit markant på "materialet" (kanske max 5 mm)). Det syns inte heller något på växelhuset. Jag kunde konstatera att oljan jag såg på vattenytan kom från övergången mellan växelhuset och riggen (jag såg att det samlats lite olja där). När jag idag tittade efter så kan jag konstatera at det inte läckt något mer under natten.

Vad skulle ni ha gjort i det här fallet?
          -Tömma ut växeloljan och se om det finns vatten?
          - Demontera växelhuset?
          -Ut och provköra en rejäl tur för att se om den fortsätter att gå som den brukar?

//A

Kommentar

Nu blir det värdet på motorn som avgör hur du ska gå vidare. Är båten (motorn) försäkrad skulle jag vända mig till försäkringsbolaget. Ställa självrisk mot kostnad samt mot risken för utökad kostnad. Det känns som att det är ett stort spektra av osäkerhet kring problemets omfattning vilket resulterar i förslag på lösning lika vid. Från att lämna in till verkstad hela vägen till att du kan testa att köra den och inspektera oljan i underhuset med täta mellanrum för att se om den blivit mjölkig. Om den inte blir mjölkig behöver du ju inte oroa dig för det. Nu tolkar jag det inte som att du tror det uppkommit någon skada på axeln, men jag skulle skruva av propellern, sätta en lina runt (propeller-)axeln och dra runt den med hjälp av linan för att se ifall axeln ser ut att röra sig jämnt. Det tar så liten tid och är så lätt att göra är min utgångspunkt. (Jag har fått förevisat för mig hur lika två propelleraxlar där den ena är helt ny och den andra varit med om en rejäl grundstötning faktiskt ser ut – det är riktigt svårt att avgöra den ena från den andra – men effekten av obalansen omfattande).

Att tömma ut oljan och byta känns onödigt och löser ju inget om det nu är ett läckage.

Skeddan skulle jag byta, alternativt försöka krångla tillbaka till ursprungsvinkel om jag hade bra och tillgängliga referens för hur den såg ut.

Det är mina tankar, men jag är intresserad av att höra hur exskippers tankar går.

Kommentar

Tack för att mina synpunkter intresserar. En propelleraxelkontroll och likaså av oljan skadar förstås inte, men jag tror inte att något allvarligt har hänt.
              Enligt min erfarenhet är oljefilm på vattnet mycket vanligt när motorn doppas.
              I det fall med grundkänning på en Mercury 50 (egentligen Mariner, men det är samma motor) jag hänvisade till kapade jag bara bort det tilltufsade. Det blev senare en bra identifikationshjälp när motorn stals och polisen hittade den.
              Bara en mindre stukning av skäddan är enligt min mening inget avgörande.

Kommentar

Då tycker vi inte helt väsenskilt olika exskipper och jag:-) Vill understryka att jag garderat för att motorn är relativt ny och har försäkring. Men det låter ju som att det finns goda chanser att det inte är så allvarligt! Glädjande!

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

Senaste ämne

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

Working...
                X