Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Lös del i bränsleblåsa, bra eller dåligt?

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Lös del i bränsleblåsa, bra eller dåligt?

Hej,

Hur fungerar en bränsleblåsa? någon som har en sprängskiss?

Försöker felsöka min Suzuki DF115A som går rejält ojämnt på höga varv och tappar kraft. Ganska novis på området men har förtstått att det troligen har med bränsletillförseln att göra. Jag har provat att byta blåsa då den kändes konstig, men utan att problemet löstes.

Efter lite googling har jag läst om andras erfarenheter av att delar från blåsan lossnat och sedan fastnat i bränslesystemet. I den blåsa vi bytte från ligger det som en lös pärla med hål i mitten. Är det som det ska eller kan det vara så att någon del lossnat?

/B

Jag har ingen skiss, men det behövs knappast heller. Pumpen på bränsleledningen är en mycket enkel konstruktion och det är lätt att avgöra om den fungerar.
    Kommer bränsle fram när man pumpar fungerar den. För att prova kan det vara nödvändigt att öppna den ventil som ofta finns i slangens anslutning till motorn, då ska bränslet komma i kraftiga skvättar. Som du antagligen vet används blåsan bara före start, när motorn går suger den själv fram bränslet.
    Med slangen ansluten är det bara att pumpa tills bollen blir hård. Lösa delar invändigt kommer antagligen från någon ventil och är inte bra.
    Själv hade jag ett lömskt fel på en Suzuki 28. Motorn startade, men stannade efter omkring 15 minuter. Kontroll av motorn hos expert visade inget fel, men då var inte slangen med. Nästa resa var problemet kvar.
    Jag fick misstankar och kopplade slangen direkt på förgasaren utan anslutningskopplingen och då var det inga problem. Det var helt enkelt ett fabrikationsfel i den inte isärtagbara anslutningen, vilket uppenbarades när jag sågat isär den. Säljaren var ilsken, men fick förstås ge mig en ny anslutning.
    Har du inget fel på bränslesidan kan det nog röra sig om tändsystemet.
    Last edited by expskipper; 2017-05-06, 10:54.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

Senaste ämne

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

Working...
    X