Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Värt skaffa Trimplan

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Värt skaffa Trimplan

Jag har en utter 5201, gammal ngt tung styrpulpet, på den sitter en 70 hk yamaha 4-takt. Jag kan ju tilta motorn upp och ned men undrar om det är värt skaffa trimplan. Synpunkter? I vissa lägen drar motorn åt styrbord väldeligt särskilt när jag tiltat ned fören en del...

Det gör absolut skillnad.

Men om det är "värt" det är kanske mer en fråga om kostnad och arbetsinsats. Båten måste upp på land, ett antal borrhåll ska ske i skrovet och tätas på rätt sätt i samband med monteringen. Det finns lite olika trimplan i bredd och djup men du får nog räkna med 4000-6000 kr för trimplanen och 1000-2000 kr för kablage och manöverpanelen. Det finns en del färdiga paket att köpa med mer eller mindre features men jag har svårt att tro att du får till en lösning för mindre än 6000 kr.

Värt att tänka på är att korskoppla trimplanen till manöverpanelen. Det blir mest logiskt. Om du vill få ned stäven åt höger vill du inte trycka på vänster knapp:-)

Om du monterar så se till att trimplanen inte ligger nedanför skrovkanten utan gärna ett par mm ovanför. Bäst är naturligtvis att ha trimplanen så långt ut som möjligt mot skrovsidorna som det går . Har du stege där bak, kolla så inte den kommer i kläm med trimplanet när du ska använda stegen.

Mvh
    Knubblo

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

Senaste ämne

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

Working...
    X