Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Ny daycruiser med Verado (utombordare) landström

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Ny daycruiser med Verado (utombordare) landström

Hej,

Daycruiser (ny) med Mercury Verado utombordare drar slut på mina batterier på no time. Har nu kopplat in en Ctek M300 direkt på startbatteriet, även förbrukarbatteriet laddas tack vare laddningsrelä så allt är lugnt. Alla kablar är certifierade och rätt dimensioner men frågan är bara om jag vågar ha motorn nedfälld i vattnet medan jag ligger ansluten till landström? Risken för galvaniska strömmar borde väl kunna härledas till tre saker?

1) Hamnen har jordat el-uttagen (230V) så att jorden kommer i kontakt med vattnet (på något sätt) och skapar galvaniska strömmar i vattnet.
    2) Någon annan båt ligger med landström och har fått sitt drev eller motor i kontakt med landströmmen via batterispänningen och skapar galvaniska strömmar i vattnet.
    3) Min egen båt har via motorns elkablar på något sätt kontakt med riggen och med landström ansluten (och att punkt 1 ovan stämmer) så skapar jag galvaniska strömmar?

Alt. 1
    Om man tänker sig att hamnen har problem med punkt 1 borde väl mina (och mina båtgrannars) problem elimineras av att jag hissar upp min motor när jag ligger för landström? Inga andra metalldelar är i kontakt med vattnet.

Alt 2.
    Om min motor är ned hissad, hur vet jag att inte batterikablar, läckspänningar etc. kommer i kontakt med riggen och skapar galvaniska strömmar när jag ansluter landström antingen med problem från punkt 1 eller oavsett om punkt 1 är i spel eller ej?

Tacksam för lite feedback. Läst åtskilliga siter och foruminlägg men får inte riktigt svar på mina frågor ovan.

Mvh
    Knubblo

Senaste inlägg

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

Senaste ämne

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

Working...
X