Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Båten dyker/svänger åt babord vid pådrag

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Båten dyker/svänger åt babord vid pådrag

Hej!
    En liten fundering...
    Min båt tenderar att dyka/svänga kraftigt åt babord om jag ger för kraftigt gaspådrag innan den planar.
    Vad kan ett sådant beteende bero på?

Tycker att betende är lite oroligt då man alltid måste vara väldigt försiktig på gasen innan den planar.

Vad har du för båt och motor?! Inombordare, utombordare?! Spontant låter det som propellerverkan, dvs inget särskilt konstigt alls. Men det är klart att det kan vara så att motorn är monterad lite på sidan (ej centrumlinje) och det kommer förstås påverka. Men att behöva styra emot lite i start på mindre båtar är inte ovanligt.

Kommentar

Fourwinns 215 Sundowner med en Mercruiser MAG 350 mpi med Bravo 3 drev.
      Så 300 hk och bra bett i duopropp.

Kommentar

Aha, duopropp. Då var det lite skillnad... Har du testat olika trimlägen? På vissa båtar beter sig båten väldigt olika även vid små skillnader i trimjustering. Har båten alltid betett sig såhär eller är det något som dykt upp nyliken?! Jag går ner till varvsgänget på Lidingövarvet och kollar vad de säger.

Kommentar

Jag har bara haft den sedan förra sommaren så inte hunnit testa så mycket.
          Har trimplan också och fick först en känsla av att det var dessa som spökade men tror inte det var det.
          En annan känsla jag haft är att det hänt när det varit lite sjö från styrbord och det blir liksom som att fören sugs fast... men jag vet inte... många funderingar.
          Men är jag bara lugn på gasen så går det bra. :)
          Hör du något om det så får du gärna säga till, tackar så mycket.

Kommentar

Okej, nu har jag varit nere och pratat med Lidingövarvet som är just Mercury-verkstad. Frågan fann de intressant – vilket tyvärr inte alltid är bra. Inte glasklart vad felet kan vara med andra ord och det låter inte bra. Kan vara servon, men då bör du känna om den är trög. Kan vara kombinationen av propellrar som är fel. Sen finns det en högoddsare: det sitter en distans där trimkolvarna är monterade på drevet en "anchor pin" den ska sitta olika beroende på (framför eller bakom "anchor pin" – anchor pin är den distans som sätts i det ovala hålet) påverkar hur mycket du kan trimma in, men som sagt detta är en högoddsare. Kan även vara glapp i styrarm. Mitt råd efter att ha sett mekanikerna skruva på sig i eftertänksamhet är att det är värt att höra av sig till ett varv rörande detta problem. Har du möjlighet till auktoriserad verkstad så kan det vara värt denna gång, annars får du kolla med någon mekaniker som är nära. Ring och kolla, du bar bättre möjlighet än jag att beskriva problemet. Lycka till!

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

• bonow
              Utombordare 2-takt går bara på fullgas
              bonow
              Jag har en 2-takts, 4 hästars Mercury från tidigt -00 tal där den startar fint på choke och går bra på höga varv, men när man sänker varvet så dör den...
              igår, 16:19
            • Bergfinken
              Kinesiska utombordare
              Bergfinken
              Hej!
              har en fråga angående kinesiska utombordare...
              Hidea, Sea King, Titanmarine, Parsun mfl..
              Är alla dessa kopior av Yamaha? Har...
              igår, 14:40
            • jedholm
              Slang från varmvattenberedare
              jedholm
              Tänkte byta alla vattenslangarna till dricksvattnet i vinter. Till färskvattentanken tänkte jag köra blå dricksvattenklassade slangar. Men vad ska jag...
              2018-08-17, 18:03
            • Danis78
              Mercery TDS
              Danis78
              Halloj!

Har en ny Mercury 60 EFI med TDS. Efter förra turen lyser den röda lampan konstant även efter jag tagit ur stöldskyddsnyckeln...när...
              2018-08-16, 12:06

Senaste ämne

Kollaps

• bonow
              Utombordare 2-takt går bara på fullgas
              bonow
              Jag har en 2-takts, 4 hästars Mercury från tidigt -00 tal där den startar fint på choke och går bra på höga varv, men när man sänker varvet så dör den...
              igår, 16:19
            • Bergfinken
              Kinesiska utombordare
              Bergfinken
              Hej!
              har en fråga angående kinesiska utombordare...
              Hidea, Sea King, Titanmarine, Parsun mfl..
              Är alla dessa kopior av Yamaha? Har...
              igår, 14:40
            • jedholm
              Slang från varmvattenberedare
              jedholm
              Tänkte byta alla vattenslangarna till dricksvattnet i vinter. Till färskvattentanken tänkte jag köra blå dricksvattenklassade slangar. Men vad ska jag...
              2018-08-17, 18:03
            • Danis78
              Mercery TDS
              Danis78
              Halloj!

Har en ny Mercury 60 EFI med TDS. Efter förra turen lyser den röda lampan konstant även efter jag tagit ur stöldskyddsnyckeln...när...
              2018-08-16, 12:06
            Working...
            X