Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Orkeslös Yamaha 90 HK ?

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Orkeslös Yamaha 90 HK ?

Hej,

Har en Uttern 520 med en Yamaha 90 hk från 1994, båten är ovanligt långsam i toppfart trots att den egentligen är övermotoriserad.

Den varvar nu, efter propellerbyte till en 13 5/8 × 13, som den ska ca 5400 varv men farten ligger bara på ca 26 knop.

Innan satt det en 13 1/2 x 15 på och då varvade den som mest uttrimat 4700 varv vid 25 knop.

Med andra ord så har jag vunnit 700 varv och 1 knop i toppfart.

Frågan är nu, är det motorn eller skrovet som är problemet? Eller en combo?

Visst, finischen på skrovet har sett sina bästa dagar men är så gott som fritt från bottenfärg och påväxt, kan inte se att det skulle vara hookat eller saggat heller.

Båten ska enligt information göra ca 32 knop med en 70 hk.

Motorn har jag gått igenom så gott som helt. Nya stift, renoverat drev, rengjorda förgasare, spjällen öppnar helt, gjort komptest, ny impeller etc. Startar lätt och går bra men saknar toppfart trots att den varvar helt ok nu.

Vad kan jag kolla mer? Skulle det kunna vara vatten i skrovet?

Eller att motorn ändå är kass?

Jag blir snart tokig, snälla hjälp med tips!!

Hej!
    Trist. Skulle vara intressant att se gångläget! Hur mycket får du upp nosen! När du skriver att botten är fri från påväxt – inkluderar det även "slemmig yta"? Liten påväxt kan påverka förvånande mycket.

Är båten ny för dig?! Spontant så slås vi av tanken att (om båten sålts till dig nyligen) så kan säljaren ha gått på, skadat motorn (axel) men dolt det genom att hänga på en propeller som ser bra ut...

Om båten är vattenfylld så är det klart att det påverkar farten.

Sitter motorn bra i höjd?! Inte för högt, inte för lågt (för generell användning).

Men så till det här med propellern, som mycket väl fortfarande kan vara boven. Hur gick propellerbytesvalet till – hur nådde du fram till just den propeller du valde att byta till?! Har du frågat om råd eller bara tagit en propp du har liggande och testat med den?! Har du gumminav så skulle jag titta en gång till hur det ser ut där för säkerställa att det inte slirar (där). Gör markering på gummit och på propellern – kör lite och se strecket fortfarande linjerar som det ska. Om inte, så kan du ha lokaliserat boven i dramat.

Kommentar

Hej Frej, tack för engagemanget.

Skulle säg att gångläget är helt ok, kan trimma ut max tills propellern nästan börjar suga luft och båten går väldigt lätt.
      Visst, påväxt spelar roll men det hjälper inte om det är första repan för säsongen eller om den legat i några veckor, llika illa med toppfarten ändå.

Vi har haft den i tre säsonger men kört ytterst lite, tyvärr så var det ganska hög sjö när jag provkörde/köpte den så det gick inte att testa att varva ur motorn, senare insåg jag även att propelleraxeln var sne så den byttes och renoverade drevet, bör inte vara det som är problemet.
      Jag minns också att säljaren nämnde att han haft uppe den i 30 knop en gång när botten var i tipp-topp. Hade inte så bra koll på vilka farter en gammal Utter borde ligga på med den motorn just då. Nu inser jag att något är galet...
      Mao så har den tidigare inte gått snabbare än 30 knop.

Motorn sitter hissad som den bör tycker jag med plattan i höjd med botten.

Jag har också varit inne på att den varit felproppad vilket den också verkade vara då motorn inte orkade varva mer än 4700 med 15" stigning. Nu med 13" stigning så varvar den ca 5500 men med samma fart.
      Efter att ha läst en del om just propellerval till denna motorn så föll valet på en originalpropeller med stigning 13". Jag fick tag i en billig för att testa med.
      Kan mycket väl vara som du skriver att vulkningen har gett sig och att den slirar vid höga varv.
      Ska kolla upp det, tack för tipset. hade varit skönt om det var så enkelt.

Kan säga att båten axar upp i planing snabbt och lätt med 13"-arn men långsam på topp.

Borde den inte slira i hela registret om vulkningen var kass?

Kommentar

Först, det låter som att du har rätt bra koll, men jag undrar om du i stressad jakt på svar råkat bortse från en viktig faktor rörande propellerval. Något som du egentligen vet är viktigt, men som stress-skygglapparna sållat bort. Du skriver att du läst om propellerval till just denna motor –– det saknas en båt i den ekvationen. Den där motorn (precis som alla andra) kan ju sitta/sättas på en ofantligt stor bredd av olika båtmodeller varför optimal propellertyp kan variera kopiöst. Det viktiga i propellerval är att se till hela ekipaget, båt+motor. Då båten rekommenderas för max 70 hk så förmodar jag att det inte finns alltför många rekommendationer för en 90-hästare därute. Hittar du rekommendationer för en 70 hk-motor, den uppgiften kan vara en vägledning och en referens att luta sig mot. Om vi utgår från att övriga parametrar för propellrarna är lika så är det ju märkligt om 90-hästaren skulle ha en mindre propeller än 70-hästaren, likaså skulle det vara märkligt om stigningen skulle vara lägre.

Så länge du har grepp och motorn har tillräckligt med ork kan du ju öka stigningen, OBS –– jäkligt generell beskrivning. Har du möjlighet att testa med mindre eller lika diameter och större stigning? T ex 12 5/8 x 21. Men du får verkligen ta det här för kontors-chansningar lutat mot häftet "Yamaha körfakta" där vi gjort en jäkligt grov jämförelse med liknande ekipage.

https://www.yamaha-motor.eu/se/binar...123-727217.pdf

Nu fastnade jag i propeller-tankar här i detta inlägg, det behöver ju inte vara felet – men det är definitivt värt att kolla upp om du känner dig trygg med din renovering av motorn.

Kommentar

Kan inte annat än att hålla med dig, efter som det är så många parametrar som spelar in och en eller flera kan strula samtidigt, då är det svårt att veta vart man ska börja felsöka.

Jag vill tro att motorn är ok, då den startar lätt, går fint i hela registret och inga uppenbara driftproblem. MEN jag kan ha fel där ändå...

Nästa parameter är själva skrovet, inte i superskick med tanke på finish men bör vara helt ok. Har svårt att tänka mig att lite gammal bottenfärg skulle stjäla upp till 10 knop i toppfart, den går ju lätt upp i planing runt 10-12 knop. Inte heller att skrovet skulle vara vattenfyllt, men kan ha fel där också..

Nästa steg är då propellern och precis som du skriver så är det svårt att jämföra detta ekipage, båt + gammal tvåtaktare på 90 HK.

I en tråd med samma båt och en 70 HK Yamaha tvåtakt så bytte ägaren upp sig till 13 1/8 x17 och då gjorde den enligt uppgift 31,5 knop.
          Ett annat inlägg om liknande ekipage " ...jag upplever den inte som trög i vattnet som någon sa. Den har ett sk slip på 11 % och gör 31,5 knop med en 70 Hk, vilket ändå får anses som okej på ett ekipage som väger ca 700 kg..."

I trådar om Yamahas 90 HK av 90-tals modell så är det inte ovanligt att dom kör med 19" i stigning, varför skulle jag då behöva gå ner till 13", DET är det som stör mig.

Tråd om 90 hk Yamaha:
          " Då har jag räknat lite.. Min orginalsetup slippade ca 10% vilket vi nog kan anta att även du liger i närheten av. Lite baklängesräkning gör då att 38 knop och ca 10% slipp leder till ett toppvarv på närmre 6000 rpm. Du är då i nuläget ganska underproppad. Detta leder till sämre toppfart och högre förbrukning än vad du kan ha. Det man får är ju istället en bra lasttålighet och acceleration vilket du verkar vilja ha, men du är väl bra på det..
          En 90 hästars Yamaha har ett WOT-range på 4500 - 5500 rpm och maxeffkten ligger runt 5000 rpm. Min erfarenhet är att är man ute efter hög toppfart och låg förbrukning bör man proppa till ca 5200 rpm. Allt under det gör motorn bara drönig och trött. Är man istället ute efter bra acc och lasttålighet bör man lägga sej på minst 5500 rpm och man kan t o m tillåta nåt hundratal övervarv. Så länge man inte ligger o nöter där i timmar är det absolut ingen fara.

13,25 x 17 är proppen som ligger i kartongen när man köper motorn och det är nog därför du har en sån trots att den är för liten. Mitt tips är att du skaffar eller lånar en orginal Yamaha alupropeller i 19 tum, den heter då 13 x 19 K, och ser hur båten funkar med den. Hittar du en Yamaha Black Steel 13 x 19 K funkar det oxå.

Black Steel är Yamahas första hopp upp på rostfritt från alu. Black Steel har samma bladdesign som aluproppen men har har lite tunnare blad , något mer cupp och rake vilket gör den lite effektivare än aluproppen utan att ha dramatiskt annorlunda egenskaper."

Något annat än propellern verkar vara knasigt, känns det som. Frågan är vad?

Helst skulle jag vilja byta motor bara för att testa om det är den eller skrovet som är kasst.

Stort tack för dina synpunkter, tålamod och tips :-)

Kommentar

Ja felsökningsmässigt vore det ju fantastiskt att bara kunna testa med en annan motor. De förutsättningarna är det alltför få som har tyvärr. Jag förstår den ackumulerade frustrationen, men just nu upplever jag att vi hittat en möjlig felkälla – som går att testa! Du drar nu slutsatsen att det verkar vara något annat som (också) är knasigt, men jag förstår inte varför du drar den slutsatsen kopplat till vad du skriver och citerar... Varför drar du slutsatsen att du "skulle behöva gå ned till 13" (i stigning)". Jag förstår att du nått ett högre varvtal nu än med den första propellern, men det finns fler vägar till samma mål.

Referenspropeller. Även om vi inte vet (tolkar jag det som) vad standardpropellern (kan ju visserligen vara olika rekommendationer beroende på egenskaper köparen önskar) för den båten med 70-hästaren är så har vi ju i alla fall 13 1/8x17 proppen. Båda de propellrar du testat på din båt är ju större än den, och har lägre stigning. Vill du ha mer toppfart är det ju inte konstigt att tänka att du ska testa på att öka stigningen – precis som personen du citerar skriver. Vår snabba kontorsjämförelse (visserligen med modernare motor) är ju en ännu mindre propeller – fast med högre stigning.

Jag skulle höra av mig till Yamaha, eller höra med någon av de återförsäljare som finns och höra vad de föreslår för propeller. Är de schysta finns ju också möjlighet att du får testa.

Kommentar

Där har du ytterligare en poäng som jag missat, diameter på propeller. Jag har bara snöat in på stigningen.
              Du har rätt både min gamla och dom som jag refererar till är mindre diameter. En mindre diameter höjer också varvtal, visst är det så?
              Så om jag skulle testa med en 13 x 19", mindre diameter högre stigning, kanske jag skulle nå både högre varv och mer fart på topp.
              Jag får leta upp någon propp med den specen och testa.
              Åter tack för inputen.

Last edited by Pewe72; 2018-06-06, 23:58.

Kommentar

Ja, övergripande så kan man säga att mindre diameter gör att motorn orkar varva mer, vilket ger möjlighet för högre varvtal. Sen finns det ju fler parametrar på en propeller, som skålningen, rake och antal blad. Gör en sökning på t ex propellerskola så kommer du få flera träffar som förklarar. Vi jobbar i detta nu med en högfartsskola där sista avsnittet kommer behandla propellrar.
                https://www.hamnen.se/batkunskap/sjo...nu-kor-vi.html

Vattnet är motståndet. Med mindre diameter och mindre stigning så är det lättare för motorn att snurra propellern. Med samma motor men olika båtar kommer du vilja ha olika propellrar. Till en betongpråm, som du inte vill köra fort så kommer du vilja ha större diameter, men låg stigning – lite som en låg växel på en bil. På en liten och lätt båt som du vill ska gå fort så vill du ha mycket stigning, men behöver inte lika mycket kraft/varv – lite som en högre växel. Men – nu behöver ju båten din kunna accelerera upp till planing, bete sig rimligt i svängar etc, varför det blir en fråga om kompromisser – propellern som teoretiskt skulle kunna ge högst toppfart kommer troligen inte ens orka ta båten upp i planing (i alla fall inte inom rimligt tidsomfång). Sen är det till och med så att samma båt, beroende på hur den ska användas, kan vara optimal med olika propellrar. Är den alltid tungt lastad och används som fraktbåt, eller är det en semesterbåt där man önskar hög fart – olika propellrar.

Du kan testa med den propellern du föreslår, eller en sådan vi föreslår ovan. Men återigen, jag skulle höra av mig till någon återförsäljare som säljer propellrar, de har modell-listor etc som gör att de är bättre rustade att svara väl på frågan än jag.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

Working...
                X