Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Hydrolift

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• </div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Raker25" @ Jul 6 2005, 11:02)</td></tr><tr><td id='QUOTE'>
    Hevingen tru jeg er omtrent densamme som din, jeg har montert motoren så höjt det går (4 hull). Har 20"- stammelengde på en 25" akterspeil. :)

Vad sier du om accelerasjon med motorn så höjt och klarer den böljer uten att tappe för mye grepp?
    Er du förnöjt med hvordan båten beveger seg?
    Er meget intressert om infon fra deg!

Jeg trur jeg burde få omtrent samme prestationer med min båt som deg (R-18 i Kevilar och standard Yama Vmax 150 -98 forgasser).
    Håper att bli klar neste uke för litt provköring. :o

mvh [/b][/quote]
    hurrle sin båt er vel en av de siste som ble bygget og er ekstremt lett, det er jo litt juks, han kommer sikkert online og skriver litt om dette senere :)

står det ikke at Vmax og andre HO motorer er forbudt i v-150?

hurrle har aldri kjørt i bølger da båten hans ligger på mjøsa (ferskvann)

Kommentar

• Jo Vmax, XR2 och HO motorer är inte tillåtna i V-150.

Kommentar

• Originally posted by Z-40@Jul 6 2005, 11:38
        Det är mycket möjligt. Den gick väldigt fort och fint på platt vatten men hade det lite jobbigare om det stökade. Otroligt surt att torska ett SM till en fd båt bara... Kan väl sägas att det var mycket platt vatten den sommaren.
        Tror att båten huserar någonstans runt öregrund nu för tiden.
        Även jag räknas in i antalet "föregående ägare" :lol:

Köpte båten, i Öregrund hösten 04. Plastade om akterspegeln lite till eftersom den börjat röra sig lite. Jag hann aldrig testa den utan sålde den på våren till en snubbe i Göteborg. Han skulle bygga tillbaka den till orginal skick eller köpa ett löst däck för att montera på. Det finns stor risk att denna båt ligger orörd fortfarande någonstans i Gbg...... <_<

Kommentar

• Jo visst är den min gamla rosa special R20 med sänkt skrovprofil och modifierad botten. Ägare nr. 2 körde som sagt 1.3 liter med den. Han byggde då till ett balanssteg på 30 cm (tror jag) vilket båten saknade eftersom den var byggd för 2-liter (normalt är 19 cm balanssteg). Han körde dessutom tandemriggat och med lift så båten blev inte speciellt välbalanserad. Senare gjorde han ett helt nytt däck och fick båten att gå riktigt fort.

Jag har några filmsekvenser från Smögen på den i den ursprungliga 1.3-litersriggningen. Skall se om jag kan lägga ut filmen online.

Tyvärr har jag ingen film med båten i 2-liter då jag körde själv. Då var den mycket välbalanserad trots tandemriggningen och gick i ca 75 knop i full racevikt.

Kommentar

• Originally posted by HAHA@Jul 6 2005, 13:37
            Tyvärr har jag ingen film med båten i 2-liter då jag körde själv. Då var den mycket välbalanserad trots tandemriggningen och gick i ca 75 knop i full racevikt.
            75 knop med racevikt är riktigt fort du skulle nästan hänga med 2 L kattorna idag med den farten. Men det måste ju varit annan min vikt när du körde eller???

Kommentar

• Jo det var lägre vikter förr.
              R20 är numera dessutom för kort för 2-litersreglementet. Båten hängde med de snabbaste enkrovarna (M.Levin etc.) på det enda plattvattenrace jag körde (Uppsala) men jag hade problem i starten så jag kom aldrig ikapp. Det gick dock att se på varvtiderna att vi höll bra tempo.

Kattorna har dock lättare att hålla snittfarten uppe så där hade man inget att hämta utom i typ Smögen där jag faktiskt vann ett race med 21 startande båtar i N-klassen. I dagsläget är det nog bara B23 som kan vinna mot kattor i C-klassen under vissa förhållanden. Och då krävs det ett seriöst ekipage ....

Kommentar

• hvordan muligheter har en R20 side by side i v-150? vurderer å selge min 1liters båt og skaffe en slik for å kunne kjøre v-150. kunne jo da også brukt R20&#39;en til litt leisure. min 1liters båt er ikke så kos å putre på tomgang i rundt i middagsbukta, må stikke hodet opp får å se noe! ;)

Kommentar

• Med reservation för reglementet i V150 som jag inte känner till så tror jag R20 är en vinnare. Det blir lite samma förhållanden som rådde för drygt 15 år sedan innan den nya XR2:an kom. R20 har betydligt högre toppfart än konkurrenterna så på plattvatten vinner man. R20 är även mycket konkurrenskraftig i grov sjö i händerna på en kompetent förare eftersom den är bred och i princip aldrig dyker.

Det svåra är i mellansjö där Hydroliften är mer svårtkörd än smalare båtar typ Frodé 21. Där krävs det att man jobbar seriöst med balans, hanterbarhet och inte minst träning. I sverige blir det betydligt lättare att hävda sig med R20 än i Norge eftersom vi kör mer "inshore" på lugnare vatten. Erfarenheterna från tiden då R20 gick i klass enskrov 2-liter i Sverige (med den stora XR2:an) visar att det är en vinnare så länge man slipper kattorna. Med 50 hk mindre så blir fördelarna ännu större.

Side-by-side är definitivt att föredra. Det kostar kanske 1 - 2 knop på toppfarten men ger betydligt högre snittfart. Ingen utom jag själv har, i modern tid, ens försökt köra R20 i tandem i klass 2-liter och min gamla båt var specialbyggd för ändamålet.

Kommentar

• takker HAHA, da får jeg skruve sammen min motor og skaffe litt $$$ så får jeg stille i v-150.

hva for motor skal man benytte? er litt lei av å skru motor, e-tec 60 grader eller en verado I4 med kompressor, evnt en honda BF150?

Kommentar

• </div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Raker25" @ Jul 6 2005, 11:02)</td></tr><tr><td id='QUOTE'>
                      Originally posted by Hurrle@Jul 5 2005, 23:05
                      @Raker25"
                      Jeg kjører Mercury 15x28 cleaver med overhub eksos på min T-20 med standard 175 Yamaha (93 mod forgasser). Gjør 65,8 på GPS på 5700rpm. Ser ut som om jeg har bittelitt høyere heving enn du har. Motoren min ble montert hengende nedtil akterspeilet og så hevet 2 hull etterpå. Vurderer å teste ennå et hakk høyere men har ikke lett tilgang på henger/bil ennå så venter litt.

Bilder av propell/heving

Liten film fra leking i dag. Har med en litt kraftig kompis (90kg) som sitter med Nokia 6680 å filmer litt kjøring og en del rett på display på en Garmin Quest gps. Gjør 63 med 2 pers. Formatet på filmen er .3gp (filmet med telefon).
                      Flott film! :o
                      Hevingen tru jeg er omtrent densamme som din, jeg har montert motoren så höjt det går (4 hull). Har 20"- stammelengde på en 25" akterspeil. :)

Vad sier du om accelerasjon med motorn så höjt och klarer den böljer uten att tappe för mye grepp?
                      Er du förnöjt med hvordan båten beveger seg?
                      Er meget intressert om infon fra deg!

Jeg trur jeg burde få omtrent samme prestationer med min båt som deg (R-18 i Kevilar och standard Yama Vmax 150 -98 forgasser).
                      Håper att bli klar neste uke för litt provköring. :o

mvh[/b][/quote]
                      Jeg hadde skrevet et laaangt innlegg her om båten min og erfaringer, også gikk strømmen før jeg fikk postet......... Måtte jo bare begynne på nytt igjen.

Stemmer som norbagge skriver at båten min ligger på en elv (Glomma ved Lillestrøm ca 1 mil øst for Oslo). Er som sagt ikke så mye bølger der men bare det går fort nok er det like morsomt. Båten oppfører seg perfekt på flatt vann. Må jobbe littegrann med styringen for å holde den stabil men det er sannsynligvis fordi jeg tilter så mye. Kjører stort sett med full tilt og får sinnsykt løft. Horisonten blir borte og jeg må slakke på gassen for å se andre andre båter :)

Hadde den i Oslofjorden i 2003 og 2004 under offshore C-1 vm. Var vaktbåt da og fikk testa littegranne i bølger. Tror folka som sto ute på danskebåten når den dro trodde vi var gale. Kjørte rundt i bølgene etter den i evigheter. Er jo ikke hver dag vi fra innlandet ser bølger så måtte leke litt. Har ikke noe problem med at den slipper i bølger. Propellen har nesten perfekt grep hele tiden.

Båten min er litt spesiell. Kjøpte den i Haugesund høsten 1999. Da var den kun ferdig støpt og dekket var montert på skroget. Resten har jeg gjort selv (lakkering, interiør, styring, motor etc). Har montert motor ca 1 tomme til høyre da dette skulle hindre chine walking i følge de som har peiling. De som kjenner Hydrolift godt sier båten min er støpt i forma som ble brukt fram til 1988/89 da den mangler steppet midt under. Vet ikke helt vekten på min. Lurer på om den er lettere enn T-20 da han som hadde den før meg hadde planer om å bygge den som en R-20 uten baksete og uten gulv osv. Han endret litt på planen da han skjønte hvor mye jobb det var og kjøpte en ferdig R-20 i steden. Jeg har heller ikke ballasttank under dekk da min først og fremst går på elva uten bølger.

Fikk med dobbel rideguide styring da jeg kjøpte båten. Denne blir litt vel tung så lurer på å kjøpe hydraulisk isteden. Har blitt anbefalt Seastar Pro til mitt brukt, noen som har noe erfaring der eller noe annet å anbefalle? Hvor mye koster sånt i Sverige? Noen som også vet hvor mange omdreininger Seastar Pro har fra side til side? En forhandler jeg pratet med mente det var 2, men syns det høres litt lite ut med bare 1 omdreing på rattet for å svingen fra rett fram til maks utslag, og dette vil vel være tungt på rattet selv om det er hydraulisk.

Båten min brukes også til vannski, wakeboard osv. Kjører da med en original Yamaha 13,5x19 propell. Får da sinnsyk akselrasjon men dårlig toppfart. Gjør vel 47 knop på 5500rpm. Sperra på motor går på 6200 men har ikke målt hastighet da men det er jo egentlig ikke så interessant.

Har ikke noen helt ferske bilder, men ligger noen på nettet. Skal prøve å få tatt noen nye snart. Har blandt annet lagt i teppe etter bildene som ligger her.

Sto en latterlig artikkel i avisa i dag ang båtkjøring. Dette er der jeg bor! På bildet som sto på trykk i avisa kunne man sett huset mitt i bakgrunn bak en liten øy om de hadde tatt bildet en halvmeter til venstre! Er jo han idioten i avisa som fortjener å bli skutt så lenge han oppfordrer folk til å ha våpen med seg på vannet. Det er sinnsykt overdrevet det de skriver. Latterlig han karen.

Kommentar

• Originally posted by Hurrle@Jul 6 2005, 22:32
                        Sto en latterlig artikkel i avisa i dag ang båtkjøring. Dette er der jeg bor! På bildet som sto på trykk i avisa kunne man sett huset mitt i bakgrunn bak en liten øy om de hadde tatt bildet en halvmeter til venstre! Er jo han idioten i avisa som fortjener å bli skutt så lenge han oppfordrer folk til å ha våpen med seg på vannet. Det er sinnsykt overdrevet det de skriver. Latterlig han karen.
                        Sanslöst! :blink: Det är värt en egen tråd.

Kommentar

• Pen båt du har laget Hurrle & stort takk för infon.

Grym roostertail. B)

Kommentar

• T:T Nån som är sugen?

Kommentar

• Klart man blir sugen, inte så sugen att jag känner måste ha, men kul skulle det vara... ^_^

Kommentar

• Inget o tvivla pa.
                                Bara att sla till =)

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

• Amatör2
                                  Förlänga båt?
                                  Amatör2
                                  Hej alla i forumet..
                                  Har eventuellt möjlighet att få en Albin Vega som är urplockad och påbörjad renovering på.
                                  Har fått en underlig idé...
                                  2018-01-14, 16:33
                                • Bluewater69
                                  Ritningar, Böcker, Byggbeskrivningar Säljes
                                  Bluewater69
                                  Böcker och ritningar (Segelbåtar från 18 till 55 fot) EX. Samson, Hartley, Peter Ibold!
                                  Ca 150 böcker om långsegling samt massor Byggbeskrivningar...
                                  2018-01-14, 08:43
                                • RP1981
                                  Försäkringa vid långsegling
                                  RP1981
                                  Hej.

Jag och min sambo har tänkt att göra slag i saken och åka på en långsegling. Då undrar jag vilka personförsäkringar kan ni rekomenderar...
                                  2018-01-12, 01:51
                                • aro
                                  Prototypvarv i Sverige
                                  aro
                                  Har för mig att jag såg något på TV för rätt länge sedan om ett varv i Sverige (Stockholm?) där man byggde one off genom att skära ut paneler i något...
                                  2017-12-27, 19:57

Senaste ämne

Kollaps

• Amatör2
                                  Förlänga båt?
                                  Amatör2
                                  Hej alla i forumet..
                                  Har eventuellt möjlighet att få en Albin Vega som är urplockad och påbörjad renovering på.
                                  Har fått en underlig idé...
                                  2018-01-14, 16:33
                                • Bluewater69
                                  Ritningar, Böcker, Byggbeskrivningar Säljes
                                  Bluewater69
                                  Böcker och ritningar (Segelbåtar från 18 till 55 fot) EX. Samson, Hartley, Peter Ibold!
                                  Ca 150 böcker om långsegling samt massor Byggbeskrivningar...
                                  2018-01-14, 08:43
                                • RP1981
                                  Försäkringa vid långsegling
                                  RP1981
                                  Hej.

Jag och min sambo har tänkt att göra slag i saken och åka på en långsegling. Då undrar jag vilka personförsäkringar kan ni rekomenderar...
                                  2018-01-12, 01:51
                                • aro
                                  Prototypvarv i Sverige
                                  aro
                                  Har för mig att jag såg något på TV för rätt länge sedan om ett varv i Sverige (Stockholm?) där man byggde one off genom att skära ut paneler i något...
                                  2017-12-27, 19:57
                                Working...
                                X