Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Hydrolift

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Stabilast går den med Trophy Plus... Antagligen dels eftersom det e fyra blad och dels eftersom det är en fullnavs-propeller. Det blir ju som en förlängning av växelhustorpeden och du får mkt längre yta i vattnet samt att du har ett längre växelhus att styra med.
    Sen kan jag inte säga att det var mkt till skillnad mellan Hossarna och Spinellin o Mazcon.
    Fast man kanske ska påpeka att Mazcon o Spinellin går ca 4 knop snabbare och det utan minskad stabilitet.
    Det låter inte som att det borde göra så mkt på stabiliteten men det lyfter trots allt skrovet en bit till ur vattnet.
    Spinellin har så bra noslyft att jag kör snabbast med näst intill neutralt trimläge på motorn, det gör väldigt mkt för stabiliteten.
    Trimmar jag ut lite till så börjar båten att vobbla ganska kraftigt och blir mkt mer problematiskt att köra.

Fyrbladigt bör ju vara stabilare att köra, men jag tror att det skulle gå bra att köra min båt med 3-bladigt också. Den gör ju trots allt bara 48.2 knop än så länge.
    Kan tänka mig att man har mer nytta av det extra bladet när man börjar komma upp emot 60-70 knop i en enskrovare... =)

Tipset är att försöka testa så många propellrar som möjligt innan du köper en. Kan skilja en hel del mellan två stycken propellrar av samma modell och mått. Framförallt om presonen som ägt dem innan har modifierat dem.

Kommentar

• Det brukar bli stabilare i högre farter ju mindre bladarea man har. Troligtvis beror det på mängden vatten propellern "paddlar" i sidled. Tre blad är därför i allmänhet bättre än fyra om man jämför på i övrigt identiska propellrar. Jag har gjort en del experiment med detta och beställt alla möjliga propellrar i tre och fyrbladsversioner. Tre blad gick alltid snabbare och stabilare i hög fart på enskrovare. På extremt hissade eller tunga katamaraner eller i lägre farter på enskrovare kan man få andra resultat.

Kommentar

• ok, lyssna på HAHA... =)

Kommentar

• Jeg testet såvidt en 4 bladspropell og da la min seg litt over på siden og ble helt merkelig å kjøre.

Prøvde også både thruhub og overhub eksos og syns at overhub både fungerte bedre og naboene ble mye mere fornøyd med støynivået. Med thruhub propeller får jeg en veldig spesiell lyd som spesielt mine foreldre klager over og sier at naboen kommer til å klage på, med overhub så er det bare gromlyd fra motoren.

Jeg kjører en Mercury cleaver på 15x28 på T-20 med Yamaha 175. Fant ut at denne propellen fungerer best og den har også bra egenskaper både til å ha med flere i båten og ingen veldige problemer med å få den i plan. Får 5700rpm. Må kanskje tilte litt mye men får sinnsykt bra løft og båten ligger stabilt og fint. Båten gjør 65,8 knop.

Har en slik 3 blader som er avbildet øverst her: http://www.mercuryracing.com/products/prop...oardcleaver.php

Kommentar

• Det brukar bli stabilare i högre farter ju mindre bladarea man har. Troligtvis beror det på mängden vatten propellern "paddlar" i sidled. Tre blad är därför i allmänhet bättre än fyra om man jämför på i övrigt identiska propellrar. Jag har gjort en del experiment med detta och beställt alla möjliga propellrar i tre och fyrbladsversioner. Tre blad gick alltid snabbare och stabilare i hög fart på enskrovare. På extremt hissade eller tunga katamaraner eller i lägre farter på enskrovare kan man få andra resultat.[/b]
            Jag tror att det i huvudsak galler akterlyftande propellrar med lite cup och bladarea (dvs cleavers).

For propellrar som ger mycket noslyft (mycket cup, bladarea och rake) verkar fordelen for 3-bladigt i toppfart vara valdigt liten, medan 4-bladigt vinner klart i acceleration och komfort.

Kommentar

• För er som inte vet:
              Hydrolift t-17
              Mercury 90 hk 2-takt (2001)
              Spinelli DR-4 30"

Jag har sedan ett tag försökt hitta ett antal knop med min båt och har lyckats hyffsat hittills.
              Dock har jag ett problem: Båten vill svänga när jag ligger i full-fart.
              Helt normalt tänker ni som har koll, men min vill svänga styrbord? :blink:
              Propelleraxeln sitter ung i linje med botten på båten när det går som fortast.
              Den ytskärande propellern borde då, eftersom den fungerar lite som ett paddelhjul, vilja dra aktern på båten åt styrbord.
              Detta skall få båten att svänga babord. Samtidigt bör ju kraften av propellern få båten att rotera motsatt propellern och alltså lägga sig mer på sin babordssida ju fortare man kör. Kommer man väl över det läget då man har balans i skrovet blir våtytan längre på babordssidan och båten svänger åt babord.
              Stoppa mig om jag har fel ngnstans...?

Ju fortare jag kör desto mer vill min båt svänga styrbord. Just nu har jag monterat en torque-tab. Uppenbarligen utan att tänka mig tillräckligt mkt för då jag monterat den på styrbordsidan av skeddan så den får båten att svänga styrbord. Detta skall vara rätt sida att sätta den på eftersom båten bör vilja svänga babord, men det gör den inte? Minns jag inte helt katastrofalt fel var jag tvungen att vrida ratten åt samma håll innan jag monterade torque-tab:en. <_<

Så fort jag släpper ratten svänger båten kraftigt åt babord om jag inte kompenserar genom att räta ut motorn.
              För tillfället behöver jag vrida ratten så mkt som 1/3 varv medsols (vänster) för att båten skall gå rakt i maxgas. :angry:

Tyder detta på att båten är extremt tung på styrbordssidan och därför får större våtyta där och vill svänga styrbord? :huh:
              Eller kanske att skrovet är krökt?
              Om den är tung på styrbordsidan borde den inte då bli lättare ju fortare man kör och därför tendera att svänga mindre åt styrbord ju fortare det går (alltså tvärt om mot idag)?

Ska försöka ta en sväng med en passagerare eller någon annan vikt på babord-sidan ikväll för att se om det gör stor skillnad.

För övrigt satte jag nytt fartrekord igår på 48.8 knop (ökning med 0.6 knop) efter att ha slipat lite på min torque-tab! ^_^
              Dessutom fick jag ner varvatalet på normala värden igen. Igår varvade jag 5350 rpm vid WOT istället för dryga 6000 som jag gjort det senaste. Antagligen berodde det på att en luftbubbla bildats på lågtryckssidan av växelhuset som sträckt sig bak till propellern och nu när jag slipat lite mer på torque-taben och då fått växelhuset att stå rakare har jag blivit av med denna luftbubbla.
              Sjön var fortfarande inte optimal då det gick gammal sjö från söder.

Kommentar

• Hei
                Er det noen som kjenner denne:
                Den heter Extreme 27 og har hørt at den er laget/konstruert av en tidligere hydroliftmann??
                Noen som vet noe mer om dette?

Finnes det mer info om denne ute på nettet?

Mvh Beertrip

Kommentar

• fikk denne linken
                  xstreme
                  Mvh Beertrip

Kommentar

• Opprinnelig så het den Xtreme 26, og det er også det som står på websidene. Ser ut som om de kanskje har forandret den litt bak og ser ut som om overbygget nå er en del lengre enn skroget og at den derfor kan kalles 27.

Båten er basert og tatt utgangspunkt i Hydrolift CR24 som er breddet og forlenget. Var å så på den mens de bygde pluggen til forma. Det så skikkelig rått ut! Var ikke gulv og båten var fortsatt prosjekt når jeg så den (tror jeg så den i 2002). For 2 år siden (tror det var 2005) sto den på parkeringsplassen utenfor Norges Varemesse på Lillestrøm under båtmessa men de hadde desverre ikke noe stand inne og det var heller ingen som hadde noe mere info på den da.

Kommentar

• Hydroliftentusiaster,
                      jag är ny på tråden, och som Hydroliftförare, och hoppas att trådens inaktivitet bara är tillfällig. Ni har väl inte tappat intresset!!?? Jag har köpt en gul/vit båt med svart motor. Kanhända känner ni igen den?
                      [attachment=7461:Img_2105.jpg]
                      Bifogade filer

Kommentar

• Båten går nu som familjebåt, här en bild när tre generationer är ute och åker, åldersspann 5 - 82 år:
                        Ett alternativ till den aerodynamiska Hydroliftfrisyren på Hydlolines hemsida.
                        [attachment=7462:Img_2095.jpg]
                        Bifogade filer

Kommentar

• ...men inte bara familjebåt. Första testet med Mach sterncleaver 28" gav 75.4 knop (gps). Senare har jag kört 76.0. Båten gick 78 knop hos Hydroline, och förra ägaren påstår att han kört 80.2. Proppen ser ut att ha varit skadad och blivit oproffsigt riktad, förmodligen finns det ett par knop där att hämta. Vem rekommenderar ni för ett proppjobb? Har också en Yama Pro series 25&#39;a, men det är alldeles för låg stigning. Målet är satt på 80 knop.

Vill gärna ta del av era proppval, särskilt ni som kör med stora morotar. VG ange propmodell, stigning, ev. modifiering, båtmodell, motormodell, utväxling, varvtal, fart, samt körbarhet. Funderar själv på en Raker 28". Vad tror ni om det?

Vet någon vem som var 2&#39;a ägaren på min båt. Han har skrivit i denna tråden som "Chris Low". Vill gärna ha full ägardokumentation, samt lite info från honom.

Vill ni ha fler fullfartsbilder? Servern klagar på att jag fyllt mitt bilageutrymme. Vet någon om jag kan öka / tömma det??

/HR
                          [attachment=7463:IMG_2200t.jpg]
                          Bifogade filer

Kommentar

• Jag har köpt en gul/vit båt med svart motor. Kanhända känner ni igen den?
                            [attachment=7461:Img_2105.jpg][/b]

...men inte bara familjebåt. Första testet med Mach sterncleaver 28" gav 75.4 knop (gps). Senare har jag kört 76.0. Båten gick 78 knop hos Hydroline, och förra ägaren påstår att han kört 80.2. Proppen ser ut att ha varit skadad och blivit oproffsigt riktad, förmodligen finns det ett par knop där att hämta. Vem rekommenderar ni för ett proppjobb? Har också en Yama Pro series 25&#39;a, men det är alldeles för låg stigning. Målet är satt på 80 knop.

Vill gärna ta del av era proppval, särskilt ni som kör med stora morotar. VG ange propmodell, stigning, ev. modifiering, båtmodell, motormodell, utväxling, varvtal, fart, samt körbarhet. Funderar själv på en Raker 28". Vad tror ni om det?

Vill ni ha fler fullfartsbilder? Servern klagar på att jag fyllt mitt bilageutrymme. Vet någon om jag kan öka / tömma det??

/HR
                            [attachment=7463:IMG_2200t.jpg][/b]
                            Grattis till en riktigt trevlig pulka!!!
                            Ang propjobb är väl Winrace i Norge de bästa, har aldrig anlitat dem själv dock. Propellertrim i Sthlm är bra i svedala.

Det står en hel del matnyttigt bakåt i tråden om propellrar vill jag minnas. Själv åker jag på en stummad lite urtunnad samt balanserad Raker 28:a och är mkt nöjd med den förutom att jag egentligen skulle behöva lite högre stigning alt bättre utväxling. Kör en bit över 70 knop med en Yamaha Vax 150:a på en Hydrolift R18. Utväxling 2:1, varvtal HÖGT.
                            Rakern och Mach Sterncleaver har funkat bäst av de jag testat.

Självklart vill vi ha fler fullfartsbilder!!!!! B)

Kommentar

• ...men inte bara familjebåt. Första testet med Mach sterncleaver 28" gav 75.4 knop (gps). Senare har jag kört 76.0. Båten gick 78 knop hos Hydroline, och förra ägaren påstår att han kört 80.2. Proppen ser ut att ha varit skadad och blivit oproffsigt riktad, förmodligen finns det ett par knop där att hämta. Vem rekommenderar ni för ett proppjobb? Har också en Yama Pro series 25&#39;a, men det är alldeles för låg stigning. Målet är satt på 80 knop.

Vill gärna ta del av era proppval, särskilt ni som kör med stora morotar. VG ange propmodell, stigning, ev. modifiering, båtmodell, motormodell, utväxling, varvtal, fart, samt körbarhet. Funderar själv på en Raker 28". Vad tror ni om det?[/b]
                              Mach Sterndriver ar nog den perfekta propellern for en T-20 med stor motor.

Med en sa tung motor i aktern och ett skrov som ger aerodynamiskt lift skulle jag tro att en Raker ger for mycket noslyft.

Borja med att fa din Sterndriver reparerad!

Var finns baten nagonstans?

Kommentar

• Markus och Raker25, tack för svar. Fler bilder får bli på annat forum, här är mitt bilageutrymme fullt. En liten en får dock plats. Seriös fotografering väntar längre fram. Ännu har bilderna tagits av ovan fotograf i för dåligt ljus. Lite video finns också, se YouTube.
                                [attachment=7466:IMG_2130t.jpg]

Raker25, måste säga att jag är imponerad av din prestanda. Ger mej ökad övertygelse att jag borde kunna nå 80.

Vill ha ej stummad propp för familjeåkning. En Raker 28" får nog ersätta min Yama 25". Din uppfattning styrker att den kan vara lämplig. Körde tidigare en preppad Raker 26" på en Phantom 20" / 2.4 EFI, och det funkade mycket bra. Ang. för mycket noslyft skall sägas att båten saknar skidan bak för bättre bärighet med tung motor.

Vad vinns med stumning (förutom tillförlitlighet). Hur mycket prestandavinst är det med tunning? Fick tips om Kenty Sjöholm som proppguru. Har ni någon uppfattning? Att skicka propp till Norge låter dyrt och besvärligt. Machen måste få en riktig chans. Med synbara defekter kan jag ändå köra minst 75 knop när som helst, kan ju inte vara helt fel.
                                Såg att ni hade träff förra året. Drömläge att byta erfarenheter och testa proppar. Kör vi nästa år? Själv bor jag i NV Skåne, men har ju trailer.

Tänkte läsa in mej på "annat forum". Lämna gärna tips på lämpliga Hydrolift trådar, både att läsa och att föra diskusioner i.

/HR
                                Bifogade filer

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

• Amatör2
                                  Förlänga båt?
                                  Amatör2
                                  Hej alla i forumet..
                                  Har eventuellt möjlighet att få en Albin Vega som är urplockad och påbörjad renovering på.
                                  Har fått en underlig idé...
                                  2018-01-14, 16:33
                                • Bluewater69
                                  Ritningar, Böcker, Byggbeskrivningar Säljes
                                  Bluewater69
                                  Böcker och ritningar (Segelbåtar från 18 till 55 fot) EX. Samson, Hartley, Peter Ibold!
                                  Ca 150 böcker om långsegling samt massor Byggbeskrivningar...
                                  2018-01-14, 08:43
                                • RP1981
                                  Försäkringa vid långsegling
                                  RP1981
                                  Hej.

Jag och min sambo har tänkt att göra slag i saken och åka på en långsegling. Då undrar jag vilka personförsäkringar kan ni rekomenderar...
                                  2018-01-12, 01:51
                                • aro
                                  Prototypvarv i Sverige
                                  aro
                                  Har för mig att jag såg något på TV för rätt länge sedan om ett varv i Sverige (Stockholm?) där man byggde one off genom att skära ut paneler i något...
                                  2017-12-27, 19:57

Senaste ämne

Kollaps

• Amatör2
                                  Förlänga båt?
                                  Amatör2
                                  Hej alla i forumet..
                                  Har eventuellt möjlighet att få en Albin Vega som är urplockad och påbörjad renovering på.
                                  Har fått en underlig idé...
                                  2018-01-14, 16:33
                                • Bluewater69
                                  Ritningar, Böcker, Byggbeskrivningar Säljes
                                  Bluewater69
                                  Böcker och ritningar (Segelbåtar från 18 till 55 fot) EX. Samson, Hartley, Peter Ibold!
                                  Ca 150 böcker om långsegling samt massor Byggbeskrivningar...
                                  2018-01-14, 08:43
                                • RP1981
                                  Försäkringa vid långsegling
                                  RP1981
                                  Hej.

Jag och min sambo har tänkt att göra slag i saken och åka på en långsegling. Då undrar jag vilka personförsäkringar kan ni rekomenderar...
                                  2018-01-12, 01:51
                                • aro
                                  Prototypvarv i Sverige
                                  aro
                                  Har för mig att jag såg något på TV för rätt länge sedan om ett varv i Sverige (Stockholm?) där man byggde one off genom att skära ut paneler i något...
                                  2017-12-27, 19:57
                                Working...
                                X