Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Hydrolift

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Ursprungligen postat av gren666 Visa inlägg
    Hej alla,

Jag har ett stort problem som jag undrar om nån kan hjälpa mig med.
    1989 skaffade jag en röd T-18 med 70 hk Yamaha. Har kört den i princip varje år fram till 2002. Då båten var i rätt useltskick efter tuff körning på Västkusten beslöt jag mig för att lackera om den. Nu är den gamla motorn borta och jag ska göra en helrenovering av båten. Den ser förjävlig ut...:-)
    Då är min fråga till er hur jag ska gå till väga. Jag ska byta all inredning, mattor, stolar, sittdynor, instrument, tank, motor, fotgas, rubbet med andra ord. Jag vill inte att det ska se ut som ett hemmabygge utan vill gärna ha så mycket hydrolift prylar i den som möjligt så den ser fabriksny ut..:-). Ska man åka upp till Norge till hydroliftfabriken och fråga dom vad man kan köpa eller ska man kontakta nån båtbyggare. Jag kan gärna göra mycket av arbetet själv men är som sagt ingen proffs.
    Var kan tex få tag på en hydrolift logga som man stripar på sidan av båten? Vad ska man ha för klädsel? Ska man ha livorsi instrument? Cobra stolar? Vad bör man tänka på? Sen undrar jag vilken motor man ska sätta på. Har tänkt mig en fyrtaktare på mellan 115 - 150 hk. kan man ha standardpropeller eller high speed? Tyvärr blev lackeringen inte så bra utan det finns en liten ljus fläck på på vindrutan. Någon som vet hur jag kan fixa detta.
    Bifogar lite bilder. Hör gärna av er om ni har svar på nån av alla mina frågor...:-) Skulle helst vilja lämna in den till Egil Ranvig...:-)

Mvh

Johan
    Hej, mattan är en heldränerad matta. Inredning dvs stolar, sidor och soffa tillverkas nya - skicka hydroline525 ett PM så ger han dig kontaktuppgifter. En fyrtaktare på Hydrolift sportbåt är för mig otänkbart! Tror en 150hp Optimax eller E-TEC är att föredra. (Själv ska jag nu gå för 200+ Optimax på min H525/T-17). Hydroliftstripes köpte jag av fabriken procurement@hydrolift.com... (köpte svarta outline som jag ej använder samt väldigt fina sköldar). Båten var striped som en Hydrolift T-17 när jag köpte den och jag har inte kunnat uppbringa Hydrolinestripes.

Den som kan dom här båtarna bäst är HAHA här på forumet. Han ger dig säkert råd om motor, propp och allt annat.
    Lycka till!

PS. Vill du ha båten seriöst renoverad och riggad har jag en kontakt...
    Last edited by aeneas; 2008-09-05, 23:56.

Kommentar

• Ursprungligen postat av hydroline525 Visa inlägg
      hva var grunnen til at båtene fortsatt ble produsert under navnet hydrolift i sverige etter konkursen, selv når egil hadde rettighetene på navnet? da tenker jeg på T-20
      Vad jag vill minnas byggde HAHA den sista T-20n langt innan Hydrolift gick i konkurs.

Kommentar

• Tjenare,

Tack för svar och för info. Vore jättebra om du hade nån kontakt du vill dela med dig av. Vet inte riktigt var man ska börja med renoveringen. Hör gärna av dig hit eller maila mig på johan@jpgren.se.

Mvh

Johan

Kommentar

• ny hydro

r20 225hk optimax vart just inhandlad, vilken best=)
          Bifogade filer
          Last edited by ADDELUNKAN; 2009-01-20, 18:09.

Kommentar

• kkkkllllö

Ursprungligen postat av ADDELUNKAN Visa inlägg
            uppskigkbhllllllkkkkl

Kommentar

• Ursprungligen postat av ADDELUNKAN Visa inlägg

Tja! Har du precis köpt r20n? vad fick du ge för den??

Kommentar

• Ursprungligen postat av gren666 Visa inlägg
                Hej alla,

Jag har ett stort problem som jag undrar om nån kan hjälpa mig med.
                1989 skaffade jag en röd T-18 med 70 hk Yamaha. Har kört den i princip varje år fram till 2002. Då båten var i rätt useltskick efter tuff körning på Västkusten beslöt jag mig för att lackera om den. Nu är den gamla motorn borta och jag ska göra en helrenovering av båten. Den ser förjävlig ut...:-)
                Då är min fråga till er hur jag ska gå till väga. Jag ska byta all inredning, mattor, stolar, sittdynor, instrument, tank, motor, fotgas, rubbet med andra ord. Jag vill inte att det ska se ut som ett hemmabygge utan vill gärna ha så mycket hydrolift prylar i den som möjligt så den ser fabriksny ut..:-). Ska man åka upp till Norge till hydroliftfabriken och fråga dom vad man kan köpa eller ska man kontakta nån båtbyggare. Jag kan gärna göra mycket av arbetet själv men är som sagt ingen proffs.
                Var kan tex få tag på en hydrolift logga som man stripar på sidan av båten? Vad ska man ha för klädsel? Ska man ha livorsi instrument? Cobra stolar? Vad bör man tänka på? Sen undrar jag vilken motor man ska sätta på. Har tänkt mig en fyrtaktare på mellan 115 - 150 hk. kan man ha standardpropeller eller high speed? Tyvärr blev lackeringen inte så bra utan det finns en liten ljus fläck på på vindrutan. Någon som vet hur jag kan fixa detta.
                Bifogar lite bilder. Hör gärna av er om ni har svar på nån av alla mina frågor...:-) Skulle helst vilja lämna in den till Egil Ranvig...:-)

Mvh

Johan
                Hur går det här? Om du vill kan du få kontaktinformation till Tom M Meyer som byggde, riggade och tävlade/satte världsrekord med Hydrolft. Han skulle vara mannen för detta...

Kommentar

• Nån som vet vart denna båt finns idag? Bilder finns på sida 33 i tråden.

Ursprungligen postat av Raker25" Visa inlägg
                  !!!:(
                  Har en gammal sparad annons på den i datorn där priset var 74'. Den annonsen är från 24 juli -04. Så här såg den ut:
                  "Pris: 74 000 kronor
                  Offshore racer 23 fot(7,1
                  m),enliget uppgift ett
                  hydrolift skrov från 90-91 omlackat -99, ruff i
                  fram med sovmöjligheter för 2-3 personer (5 st
                  har övernattat i båten samtidigt)
                  Seastar hydralstyrning. Mariner 175 HK -89 med
                  elektronisk bränsle insprutning bra skick,
                  instrument, stålpropeller, fast tank 100 L,
                  brandsläckare."
                  Det fanns även med länk till ett litet bildarkiv men numera huserar det en Askeladden på bilderna... :rolleyes:
                  !!!:(

mvh

Kommentar

• Trenger litt mer liv i denne tråden nå som sesongen er i gang!

Før årets sesong skulle jeg ordne problemet med tung styring på min T-20/Yama 175. Tok ut hele styresystemet (dobbel ride guide) og fant ut at den ene kabelen nesten satt fast. Kontaktet Telmo Control i Norge som vel er den største på styring til båt i Norge og fikk beskjed om at deler til dette systemet ikke lages lenger. Litt søk på nettet ga samme resultat med mange deler som var "obsolete". Resultatet ble derfor Seastar hydraulisk styring.

Jeg har montert det meste av styringen i dag, men reagerte på dårlige instruksjoner og dårlig passform på HC5345 i forhold til Yamaha 175 1993 mod (HC5345 er den som skal passe på denne og alle andre V6 fra Yamaha fra 1986 og til nå). Instruksjonen sier at "tiller" skruen som festes mellom styringen og motoren skal skrus fra oversiden og nedover, men skruen er typ 5cm lang og det er 1,5cm plass over styrestaget på motoren. Skruen skal også skrus på det innerste hullet på motoren og da er det veldig liten plass til verktøy så det tok evigheter å skru på plass.

Jeg tenkte å legge om alle kabler til styringen, strøm, instrumenter, gir/gass osv på nytt da det ikke fungerte noe særlig slik det var før hvor det ble motstand i motoren fordi kablene hang igjen. Kan dere som har T-20 eller tilsvarende legge ut bilder av hvordan dere har lagt kablene for at det ikke skal bli motstand i styringen? Spesielt gir/gass wire som er ganske stiv henger mye igjen nå. Der trenger jeg noen ideer.

Si ifra om noen trenger deler til dobbel ride guide da jeg har et sett med en defekt styrekabel liggende. Selges billig!

Kommentar

• tjena

har du bilder av din båt?

Kommentar

• Ligger noen bilder her: Index of /hurrle/bilder/hydrolift

Alle av T-20, Yamaha og propell er min.

Det er forresten gamle bilder. Har lagt teppe i båten etter dette og driver nå å monterer Seastar istedenfor dobbel ride guide.
                        Last edited by Hurrle; 2009-05-20, 00:36.

Kommentar

• Ursprungligen postat av Hurrle Visa inlägg
                          Ligger noen bilder her: Index of /hurrle/bilder/hydrolift

Alle av T-20, Yamaha og propell er min.

Det er forresten gamle bilder. Har lagt teppe i båten etter dette og driver nå å monterer Seastar istedenfor dobbel ride guide.

ser ju riktigt bra ut!!! mer nya bilder på monteringen, ska montera på min om en vecka !
                          Bifogade filer
                          Last edited by ADDELUNKAN; 2009-05-23, 00:01.

Kommentar

• Tjena Addelunkan!

Länge sedan vi sågs:)

Såg att du blivit R20-ägare! Grattis till detta! Jag och brorsan (stålproppen) var faktiskt inne på din båt innan vi köpte kalmarbåten med 2,5 EFI.

Bor du kvar i Umeå fortfarande? Vore grymt kul att titta förbi någon gång och kika på båten!

Är f.n båtlös då vi sålt både hydroliften och argocaten, men vem vet vad som händer i sommar ;)

Ha det!

mvh
                            Johan

Kommentar

• snart e det klart

snart så kan man race a=)
                              Bifogade filer

Kommentar

• Jäklar vad snyggt det blir !!! :)

Är det en ny kåpa till motorn du har eller har du själv lackat om den? Riktigt snyggt!

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

• Amatör2
                                  Förlänga båt?
                                  Amatör2
                                  Hej alla i forumet..
                                  Har eventuellt möjlighet att få en Albin Vega som är urplockad och påbörjad renovering på.
                                  Har fått en underlig idé...
                                  2018-01-14, 16:33
                                • Bluewater69
                                  Ritningar, Böcker, Byggbeskrivningar Säljes
                                  Bluewater69
                                  Böcker och ritningar (Segelbåtar från 18 till 55 fot) EX. Samson, Hartley, Peter Ibold!
                                  Ca 150 böcker om långsegling samt massor Byggbeskrivningar...
                                  2018-01-14, 08:43
                                • RP1981
                                  Försäkringa vid långsegling
                                  RP1981
                                  Hej.

Jag och min sambo har tänkt att göra slag i saken och åka på en långsegling. Då undrar jag vilka personförsäkringar kan ni rekomenderar...
                                  2018-01-12, 01:51
                                • aro
                                  Prototypvarv i Sverige
                                  aro
                                  Har för mig att jag såg något på TV för rätt länge sedan om ett varv i Sverige (Stockholm?) där man byggde one off genom att skära ut paneler i något...
                                  2017-12-27, 19:57

Senaste ämne

Kollaps

• Amatör2
                                  Förlänga båt?
                                  Amatör2
                                  Hej alla i forumet..
                                  Har eventuellt möjlighet att få en Albin Vega som är urplockad och påbörjad renovering på.
                                  Har fått en underlig idé...
                                  2018-01-14, 16:33
                                • Bluewater69
                                  Ritningar, Böcker, Byggbeskrivningar Säljes
                                  Bluewater69
                                  Böcker och ritningar (Segelbåtar från 18 till 55 fot) EX. Samson, Hartley, Peter Ibold!
                                  Ca 150 böcker om långsegling samt massor Byggbeskrivningar...
                                  2018-01-14, 08:43
                                • RP1981
                                  Försäkringa vid långsegling
                                  RP1981
                                  Hej.

Jag och min sambo har tänkt att göra slag i saken och åka på en långsegling. Då undrar jag vilka personförsäkringar kan ni rekomenderar...
                                  2018-01-12, 01:51
                                • aro
                                  Prototypvarv i Sverige
                                  aro
                                  Har för mig att jag såg något på TV för rätt länge sedan om ett varv i Sverige (Stockholm?) där man byggde one off genom att skära ut paneler i något...
                                  2017-12-27, 19:57
                                Working...
                                X