Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Hydrolift

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Hydrolift X17 och F23

Skagerrak Marine Service AB i Strömstad har byggt Hydrolift X17 och F23, (numera Stormway), och har fortfarande tillgång till formar för X17 och F23. Ta en titt på Skagerrack Marine Service AB eller besök båtbyggeriet.

Kommentar

• Vart kan man köpa en sådan båt?

Ursprungligen postat av HAHA Visa inlägg
      Jag har lagt upp lite information om Hydrolifts klassiska båtar mellan 17 - 20 fot på Hydroline

Där finns lite data, bilder och historik.
      20-fotsmodellerna har ju nyligen börjat produceras igen och eftersom det finns lite fartfantaster på forumen så startar jag denna tråd.
      Var kan man köpa en sådan båt?

F 20 är av intresse

Kommentar

• hydrolift

är sedan några år ägare till LAKRITSBÅTEN och är helt uppslukad av denna skönhet.
        under sensommaren kommer jag att byta ribben då den inte håller ihop längre.
        sedan gäller det att hitta en lång insjö som det är tillåtet att åka fort som f--n....:o:o

Kommentar

• Mycket information om Hydrolifts båtar. Dock kommer det inte fram at nestan alla Hydrolift båtar er kopia av Smugglers. Hydrolift s24 och f23 är kopia av Smuggler 24. samma sak T17 och t20 kopia av smuggler 18 och 21. köp originalet.

Kommentar

• Vilken insikt och precision...

Hydrolift S24 och F23 är ju båda Hydrolift i namnet. Dom har olik bredd, längd, vinkel på v-botten, profil på båttenstocken, profil och vinkel på stevnen, vinkel på akterspegeln, plassering och längd på steglister, F-23 har plan skida och balansteg i aktern som inte S24 har.

Annars är inredning olik, vikten är olik, fartspotensial med samme typ av motor är olikt... tja vad mera - det är to helt olika båtar. Men dom har båda skrov och motor och dom flyter....

Borde inte bli provoserad, men detta är för dumt!

Kommentar

• Hur funkar f23:an med utombordare? Borde det inta vara ganska vettigt med bracket och lift iom att motorn är lättare än inombordaren?

Kommentar

• Hydrolift F23 är en Smuggler 24 med plan skida och balansteg i aktern . Dom har lik bredd, längd, vinkel på v-botten, profil och vinkel på stevnen och vinkel på akterspegeln. Plassering på steglister olika i stevnen. Olika innredning.

Hydrolift S24 er en modifierad F23. Lite ändringar här och lite där, endast for et modernt high-tech image.

Inntil kopiering. Hydrolift S24 är i grunden en Smuggler24.

Kommentar

• Hur man "konstruerar" en Hydrolift F23 (och sedan S24)

Man tar en Smuggler 24, kapar ned lite langs med relingen, rundt hela båten, så at båten får en annan profil,- mer svepande moderna linjer, båten blir dermed samtidigt lite smalare och kortare.
                  Sedan endrar man lite på steglisterna, man rettar ut dom i steven, så at dom karakteristiska smuggler steglisterna inte identifieras. Sedan modifierar man lite i botten av båten,- en plan skida och balanssteg kan vara skoj på platt vatten.

En ny innredning och en massa prylar kommer derefter.
                  Til slutt et skojigt nytt namn, och markanadsførning av denna ultra high tech moderna skapelse.

Kommentar

• En märklig liten detalj på F23 och S24. Ungefär fem centimeter under fender listan är en kant som går runt hela båten. Jag undrade varför konstruktören av båten gjorde denna del av konstruktionen. Jag kunde inte se några fördelar alls, helt onödigt merarbete.

Plötsligt kom jag ihåg att det inte skulle kunna vara en äkta konstruktör av F23 och S24. Troligtvis är F23 en kopia av smuggler24. Mån tog smuggler24 skrov och skär fem cm från övre delen av skrovet. M.a.o den befintliga fender kant. Sedan ansluta detta på samma skrov, lite längre ner, så att fartyget har en ny profil. Så att du slipper skapa en ny kant till fender lista. Smart. Ny profil. Mycket arbete skonas.

S24 är en friserad F23. Men S24 har behålt kanten, en gammal minne ...

Kommentar

• Hej allihopa jag har en Hydrolift F20 utan balanseringssteg, har köpt en ny motor (Evinrude DI 200 3.2L 2004) till den här säsongen och undrar över vilken propeller jag skall köpa?
                      Vad tror ni om en Raker 26, räcker pitchen? eller om det finns någon annan som är bättre?

Ha en bra dag

Robin

Kommentar

• Hej,
                        än bekannt här i Norge, har en T-20 med Optimax 225, som har haft Tempest Plus propeller på denna med 26 eller 27" stigning. Han kom inte i håg. Detta var propellers som stod på motorn då han köpte den. Men har har visstnok provat olika, men gick tilbaks till Tempest...

Vet inte mer, men kanskje till hjälp...

Mvh
                        Alfa^2

Kommentar

• Dumheter! Det finns inte många likheter mellan Hydrolift och Smuggler vare sig det gäller profil, skrovvinkel, steglister, skida etc. Dessutom är ju S-24 en stegbåt, Smuggler hade mig veterligen aldrig några steg. Däremot har flera svenska offshore-racebåtar sina rötter i Smuggler (Cobra, HotShot etc).

Kommentar

• Hej
                            Finns det några hydrolift ägare kvar här på forumet? har köpt min första själv en T eller R20 och lite tips och råd skulle behövas.

Kommentar

• Dette var en kjempeflott tråd, veldig mye bra lesning.
                              synd aktiviteten har avtatt.

jeg har akkurat kjøpt meg en Hydrolift R20 prosjekt.
                              racing dekket/ luken mangler desverre (enda)

Timråkille har du funnet ut hvilken type du har?
                              skal få lagt ut bilde av min i morgen

mvh Arn

Kommentar

• Fikk ikke lagt ut bilde, tok for stor plass

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

Working...
                                X