Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Bygga motorlucka

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Bygga motorlucka

Hej,

jag har en Trålaren som jag vill bygga ny motorlucka till och undrar lite över materialval, o dyl.
    Motorn sitter i sittbrunnen och sticker upp några centimer ovanför durken, den befintliga luckan är därför upphöjd
    från durken och lyftes av i sin helhet (tungt och byngligt). Därför tänker jag höja durken i sittbrunnen i samma
    veva så att durken, med motorluckorna, blir i samma nivå.
    Ytan, motorrummet, som ska täckas av luckorna är 80x130 cm och jag tänker mig två luckor som går längs med (mao ~40x130), med gångjärna i ytterkanterna.
    Motorluckorna möts med en klack (den ena luckan ligger över den andra några cm.)

Nu är frågan: hur tillverkar jag dessa luckor för att hålla tätt och tyst?
    Jag ser framför mig 30-40mm marinplywood med motorrumsisoleringskumplattor på undersidan.
    Helst vill jag undvika att plasta.
    Durk och motorluckor täcks sedan med nåtade teakskivor. Handtagsöglor försänks i motorluckorna.

Tack på förhand,
    Magnus

Senaste inlägg

Kollaps

• Mysig
    Ta bort gammal durk i Uttern S64
    Mysig
    Som på så många båtar av denna modell har den billiga plywood-durken delaminerat och lossnat delvis. Jag har en uppsättning Flexiteek-durk som ligger...
    2019-05-20, 17:28
  • Crabfish78
    Landström/batteriladdare/batterimätare
    Crabfish78
    Hey,

Jag har en 7 meter motorbåt, två batterier. Det sitter solpaneler på taket. Jag vill installera fast landström, batteriladdare och batterimätare....
    2019-05-20, 09:29
  • Dejsa
    Sjunkande power trim DPH drev
    Dejsa
    Hej!
    Jag har två DPH drev. Det ena drevet sjunker ner helt när att jag trimmat upp det, upplever att det tar några timmar för det att gå till botten...
    2019-05-16, 23:19
  • Crabfish78
    Aquador 23 HT - bensin eller diesel?
    Crabfish78
    Hey,

En Aquador 23 HT står på inköpslistan för våren, men jag är lite osäker kring val av motor. Jag kikar på båtar 10-15 år gamla....
    2019-05-02, 21:42

Senaste ämne

Kollaps

• Mysig
    Ta bort gammal durk i Uttern S64
    Mysig
    Som på så många båtar av denna modell har den billiga plywood-durken delaminerat och lossnat delvis. Jag har en uppsättning Flexiteek-durk som ligger...
    2019-05-20, 17:28
  • Crabfish78
    Landström/batteriladdare/batterimätare
    Crabfish78
    Hey,

Jag har en 7 meter motorbåt, två batterier. Det sitter solpaneler på taket. Jag vill installera fast landström, batteriladdare och batterimätare....
    2019-05-20, 09:29
  • Dejsa
    Sjunkande power trim DPH drev
    Dejsa
    Hej!
    Jag har två DPH drev. Det ena drevet sjunker ner helt när att jag trimmat upp det, upplever att det tar några timmar för det att gå till botten...
    2019-05-16, 23:19
  • Crabfish78
    Aquador 23 HT - bensin eller diesel?
    Crabfish78
    Hey,

En Aquador 23 HT står på inköpslistan för våren, men jag är lite osäker kring val av motor. Jag kikar på båtar 10-15 år gamla....
    2019-05-02, 21:42
Working...
X