Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Sytråd till kapell

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Sytråd till kapell

Har köpt kapelltyg och markistråd för att sy ett nytt kapell av mindre modell.
    Kör med vanligt hemmamodell av symaskin med jeansnål stl 110 och det fungerar, men undertråden blir till ett skatbo upprepade gånger inne vid underspolen.
    Undertråden går inte riktigt runt spolen som den ska göra och då byggs ett skatbo upp och allt sitter totalt fast.
    Med vanlyg sytråd är det inga problem
    Markistråden är en grov bomullstråd med polyesterkärna, avsedd för bl a kapell.

Fick tips om att prova med en tunnare superstark tråd i enbart polyester av en bekant, men frågan är om en vanligt sytråd av starkaste modell kan ersätta den tjockare markistråden i fråga om hållbarhet under lång tid?

Köpte min tråd på lifedesigncenter.se Används av segel- och kapellmakare. Att det blev skatbo på undersidan, berodde på att tråden var för grov i förhållande till spåret i jeansnålens "skaft" för mig. Under- och övertrådsspänning justeras så att trådarna möts inuti tyget. I mitt fall så ska undertrådsspänningen justeras så att spolhuset likt en jojo, nätt och jämnt går att skaka nedåt, då den hänger fritt.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

• Mysig
      Ta bort gammal durk i Uttern S64
      Mysig
      Som på så många båtar av denna modell har den billiga plywood-durken delaminerat och lossnat delvis. Jag har en uppsättning Flexiteek-durk som ligger...
      2019-05-20, 17:28
    • Crabfish78
      Landström/batteriladdare/batterimätare
      Crabfish78
      Hey,

Jag har en 7 meter motorbåt, två batterier. Det sitter solpaneler på taket. Jag vill installera fast landström, batteriladdare och batterimätare....
      2019-05-20, 09:29
    • Dejsa
      Sjunkande power trim DPH drev
      Dejsa
      Hej!
      Jag har två DPH drev. Det ena drevet sjunker ner helt när att jag trimmat upp det, upplever att det tar några timmar för det att gå till botten...
      2019-05-16, 23:19
    • Crabfish78
      Aquador 23 HT - bensin eller diesel?
      Crabfish78
      Hey,

En Aquador 23 HT står på inköpslistan för våren, men jag är lite osäker kring val av motor. Jag kikar på båtar 10-15 år gamla....
      2019-05-02, 21:42

Senaste ämne

Kollaps

• Mysig
      Ta bort gammal durk i Uttern S64
      Mysig
      Som på så många båtar av denna modell har den billiga plywood-durken delaminerat och lossnat delvis. Jag har en uppsättning Flexiteek-durk som ligger...
      2019-05-20, 17:28
    • Crabfish78
      Landström/batteriladdare/batterimätare
      Crabfish78
      Hey,

Jag har en 7 meter motorbåt, två batterier. Det sitter solpaneler på taket. Jag vill installera fast landström, batteriladdare och batterimätare....
      2019-05-20, 09:29
    • Dejsa
      Sjunkande power trim DPH drev
      Dejsa
      Hej!
      Jag har två DPH drev. Det ena drevet sjunker ner helt när att jag trimmat upp det, upplever att det tar några timmar för det att gå till botten...
      2019-05-16, 23:19
    • Crabfish78
      Aquador 23 HT - bensin eller diesel?
      Crabfish78
      Hey,

En Aquador 23 HT står på inköpslistan för våren, men jag är lite osäker kring val av motor. Jag kikar på båtar 10-15 år gamla....
      2019-05-02, 21:42
    Working...
    X