Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Många varv för fullt rattutslag

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Många varv för fullt rattutslag

Har hydralstyrning på min ryds 550 ht med Yamaha 115 hk 4-takt. Upplever att jag får ratta många varv för att få fullt utslag..... Är det något man kan justera på något sätt, vill att den ska vara "känsligare" någon som vet?
    // Matte

Kan detta vara något?

Kraften som behövs för att styra en båt med hydrauliskt styrsystem står i omvänd proportion till antalet varv på ratten mellan fulla rattutslag. Antalet rattvarv beror på förhållandet mellan cylinderns volym, pumpens slagvolym och hur fritt styranordningen (t.ex. rodret) löper. En cylinder med stor volym och en pump med liten slagvolym ger fler rattvarv och en cylinder med liten volym och en pump med stor slagvolym ger färre rattvarv. Färre rattvarv betyder snabbare styrningsrespons, men mer kraft behövs. Å andra sidan betyder fler rattvarv långsammare styrningsrespons, men mindre kraft behövs.
    QL:s rattpumpar för hydraulisk styrning finns tillgängliga i tre olika slagvolymer: 28 cc, 33 cc och 39 cc. Varje storlek finns tillgänglig för tre olika sorters montering: utanpåliggande, infälld och ställbar rattvinkel. Det finns tre styrcylinderstorlekar, som samtliga är avsedda för roderinstallationer: 116 cc, 168 cc och 215 cc.
    Justerbar ratt
    Tiltmekanismen har fem spärrlägen inom 48 graders (+/- grader) tiltvinkel på ratten. Med QL:s tiltmekanism för styrningen kan båtföraren välja rattvinkel efter eget tycke och smak.

>>>>>Eller sätt på en truck kula/knopp på ratten, då går det snabbt!
    Länk:
    http://www.sagro.se/bilder/artiklar/zoom/V1780_1.jpg

A-B
    Last edited by Åsa Nisse; 2016-08-08, 04:50.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

• Mysig
      Ta bort gammal durk i Uttern S64
      Mysig
      Som på så många båtar av denna modell har den billiga plywood-durken delaminerat och lossnat delvis. Jag har en uppsättning Flexiteek-durk som ligger...
      2019-05-20, 17:28
    • Crabfish78
      Landström/batteriladdare/batterimätare
      Crabfish78
      Hey,

Jag har en 7 meter motorbåt, två batterier. Det sitter solpaneler på taket. Jag vill installera fast landström, batteriladdare och batterimätare....
      2019-05-20, 09:29
    • Dejsa
      Sjunkande power trim DPH drev
      Dejsa
      Hej!
      Jag har två DPH drev. Det ena drevet sjunker ner helt när att jag trimmat upp det, upplever att det tar några timmar för det att gå till botten...
      2019-05-16, 23:19
    • Crabfish78
      Aquador 23 HT - bensin eller diesel?
      Crabfish78
      Hey,

En Aquador 23 HT står på inköpslistan för våren, men jag är lite osäker kring val av motor. Jag kikar på båtar 10-15 år gamla....
      2019-05-02, 21:42

Senaste ämne

Kollaps

• Mysig
      Ta bort gammal durk i Uttern S64
      Mysig
      Som på så många båtar av denna modell har den billiga plywood-durken delaminerat och lossnat delvis. Jag har en uppsättning Flexiteek-durk som ligger...
      2019-05-20, 17:28
    • Crabfish78
      Landström/batteriladdare/batterimätare
      Crabfish78
      Hey,

Jag har en 7 meter motorbåt, två batterier. Det sitter solpaneler på taket. Jag vill installera fast landström, batteriladdare och batterimätare....
      2019-05-20, 09:29
    • Dejsa
      Sjunkande power trim DPH drev
      Dejsa
      Hej!
      Jag har två DPH drev. Det ena drevet sjunker ner helt när att jag trimmat upp det, upplever att det tar några timmar för det att gå till botten...
      2019-05-16, 23:19
    • Crabfish78
      Aquador 23 HT - bensin eller diesel?
      Crabfish78
      Hey,

En Aquador 23 HT står på inköpslistan för våren, men jag är lite osäker kring val av motor. Jag kikar på båtar 10-15 år gamla....
      2019-05-02, 21:42
    Working...
    X