Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

plastarbete vid motorbyte

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

  • plastarbete vid motorbyte

    Hej ni alla midsommarglada och semestervarma vänner
    Vi är evigt tacksamma om ni orkar hjälpa oss genom de här projektet så att även vi kan njuta av våra första sommar med en en egen "riktig" båt.

    Det hela har börjat med en kass motor och nu har vi en ny motor hemma och planerar att vara klara med motorbytet vid si så där 9 dagar.... :o

    utrustning: Boghammar Magnum 28 och Volvo penta 8.1 375 A, drev dpx 1,78. årsm.2003

    Frågor:
    1) vi ska byta drev från 280 sköld till dpx. Det behövs små justeringar.
    Hur ska vi plasta runt hålet?

    2) Vi behöver även bygga en ny motorbädd för motorfästena.
    Hur gör vi arbetet på bästa sätt?
    Polyester/ epoxi?
    Vi tänker bygga motorbädden av 2.1. playwood mot skrovet och bygga en rostfri brygga på den som vi kan bulta motorfästena i.
    Ska vi limma playwood med epoxi? Hur många lager glasfiber kan vara lagom?
    2.2.bygga av flera lager av playwood och täcka med plast?

    Vilket är klokast eller finns det något ännu bättre?

    3) Hur är det lämpligast att fästa motorfästena i motorbädden gjord av playwood?
    3.1. enklast med 15 cm franska skruvar, men håller den så stor motor?
    3.2. Om den inte håller hur fäster vi då motorfästena på motorbädden för att skippa lyfta motorn flera gånger?

    En " het linje" till någon som har varit med förr
    tages tacksamt emot! 0707- 401 701

    Katah och tekniker

    p.s. jag kunde inte göra fråga a och b för resultatet blev så här då a) och B)

  • #2
    just nu ska vi åka til lnärmaste marina och handla lite epoxi...mm.
    bilder kan vi skicka på kvällen...

    Katah

    Kommentar


    • #3
      jo, motorfästena ska sitta ca. 10 cm närmare akterspegeln

      Kommentar


      • #4
        Originally posted by katah@Jun 27 2005, 11:59
        jo, motorfästena ska sitta ca. 10 cm närmare akterspegeln
        Diffar verkligen placeringen av olika bigblockares motorfästen? Tom när jag bytte från OMC 350 till Merc 454 (smallblock till bigblock) kunde jag använda samma motorfästen. Använd tom samma hål i motorfästena i skrovet...

        Visserligen använde jag samma sköld till OMC'n som Mercen.

        Kommentar


        • #5
          Tjena! Har just bytt motor i min båt till en KAD300, använd divynicell och polyester+glasfibermatta till motorbalkarna. Divynicell är ungefär som frigolit i konsistens men tål polyester (frigolit smälter). Där du vill att ditt plastlaminat skall bita fast använder du vinkelslip med korn 24 för att rugga upp ytan , avfetta noga med aceton innan du slipare annars år du med fett,olja,silikon etc ner i slipspåren.
          Jag lade först 3 lager 600 grams matta och sedan plattjärn på balkarna därefter 4 lager 600 grams matta. Sedan när motortassarna passades i med hjälp av lånad gigg så borrade jag hål och gängade för att kunna dra fast motortassarna.
          Inget var väl specielt svårt men det gäller att inte ta för mycket härdare i polyestern så att man kan få en hyfsad tid på sig att laminera.
          Lycka till!

          Kommentar


          • #6
            inga bilder tyvärr... har försökt i timmar.. de vill inte bli publicerade... i morgon om igen...

            navikin: vi har tänkt jobba ungefär så här...
            1) aceton
            2) slipa ( korn 24???) vi hade tänkt 60-100
            3) aceton igen???
            4) bulta fast viklade järnplåtar på marinplaywood
            5) fästa alltihop med sikaflex på skrovet
            6) börja lamineringen ( räcker det med ca. 6 lager?)( vi har fått ett råd om
            10 mm =alltså 20 lager...?)
            7) torka 24 timmar
            8)slipa??
            9)lacka med polyuretan lack

            Vad tror du / ni alla andra?

            Kommentar


            • #7
              så svarade dom på Motala varv när vi förklarade läget
              sikaflex som lim och sen plast över det hela?

              Du har lite andra tankar , berätta, vi "lyssnar" gärna!

              förövrigt kan vi nu forsätta diskussionen på "prat om båtar och motorer"

              under rubriken Katahs och teknikerns motorbyte, en ny sommarserie, nu med massa bilder, det är bara önska!

              Kommentar


              • #8
                På min Wellcraft sitter motorn på aluminumvinklar, grova sådana och dessa är bultatde i de 2 löpande bottenstockarna på varsin sida. Ej ngt som e plastat alls. Den metoden kanske enbart går ifall vidden mellan stockarna ej är för bred, fast det går nog få en kraftigare konstruktion om man kör en vinkel som man svetsar fast en vinkel undertill.

                Angående bilderna, vet om det finns en maxstorlek, 50kb?
                Bifogade filer

                Kommentar


                • #9
                  jo ,bilder löste sig i morse ,när ja blev upplyst att man kan inte förhandsvisa inlägg med bilder... så det var inget annat "fel".

                  Katah

                  Kommentar


                  • #10
                    Kör en seriös installation. plasta motorbalkar med platjärn emellen laminaten som jag beskrev tidigare och ja, kör med korn 24 så att det verkligen river upp så att polyestern fäster. Tyckte epoxy var överdrivet eftersom i princip ingen motorinstallatör använder detta vid balkbyggnad. Fäst inte med sikaflex som du fått förslag på, håller ej.

                    Kommentar


                    • #11
                      Originally posted by katah@Jun 28 2005, 08:43

                      "prat om båtar och motorer"

                      under rubriken Katahs och teknikerns motorbyte, en ny sommarserie, nu med massa bilder,
                      hej naviking,

                      Jag uppskattar att du verkligen hjälper till!

                      Jag har lovat att leverera en blomma till alla för bra råd, du är värd en!

                      ( kvinnor på fendern.. .då blir det blommor...;)

                      Häng med även i försättningen!

                      Vi har kommit fram till ungerfär samma slutresultat, ingen sikaflex, läs på den andra trådet!

                      Går det slipa för hand eller ska man ta maskin ( för hand skulle det damma mindre)?!
                      Bifogade filer

                      Kommentar


                      • #12
                        Den i mitt tycke bästa metoden är att bygga balkarna av "enkellaminat".

                        Detta betyder att man på en rak och slät skiva, (tex Perstorpsskiva) plastar en ca 2 lager glasfibermatta tjock skiva som du efter att den härdat tar loss, (glöm ej att först vaxa 3 gånger med "formvax").

                        Du har sedan denna glasfiberskiva (enkellaminat) att jobba med, kapar den i så stora bitar du behöver (finaste men kliigaste snitten blir med lilla vinkelslipen) och passar in bitarna och fixerar dom med Limpistolen (smältlim).

                        Då har du en fin form att bygga vidare på som inte innehåller något organiskt material som sväller då det blir vått och sedan spricker då det fryser eller ruttnar då det blir gammalt.

                        I Smugglern som är uppbyggd på detta viset ligger det även tunna rostfria plåtar inplastade i själva bädden, -dessa är inte för att styva upp utan bara för att skruvarna ska fästa säkrare än bara i plasten.

                        Du lägger sedan på glasfibermatta som du redan innan klippt till i lagom små bitar (numrera gärna så bitarna kommer på rätt plats) tills en lagom total tjocklek uppnåtts, -kan tänka mig att en ca 8-10mm kan vara lagom...

                        Bitarna läggs bäst "vått i vått", mao så stryker du först polyester på en slät masonitskiva sedan lägger du på ett lager matta och mer polyester sedan rollar du ut ALL luft med aluminiumrollern innan du lägger biten på plats på det med polyester nypenslade området som skall plastas, så rollar du vidare tills ALL luft är borta.

                        Detta kan ta ett par dagar sedan det är fördel att inte plasta FÖR tjockt var gång av tidigare nämnd anledning.

                        Blir det fransar eller områden som spretar så slipa bort dessa innan nya lager läggs på.

                        OCH...

                        -ALL gammal färg eller topp/gelcoat MÅSTE slipas bort tills bara helt ren glasfiber finns kvar att fästa i.

                        -Det MÅSTE vara absolut 100% torrt där du plastar och temperaturen i skrovet och i luften måste vara minst 15 +grader.

                        För att få rätt mängd härdare rekomenderas att man väger plast och härdare på en våg.


                        Till slut....
                        Slipa bort eventuella fransar och strån som sticker ut och täck hela det nyrenoverade motorrummet med Gelcoat, slipning görs bäst med vinkelslipen och mjuk "sandpappersskiva".

                        Kom i håg att glasfiber tar åt sig vatten, alla strån som sticker ut som inte är Gelcoatade är en kanal för vattnet....

                        Gelcoata även kanterna på det nya hålet i akterspegeln.



                        LYCKA TILL. :)

                        Kommentar


                        • #13
                          Jag har iof en mindre motor men du kan kolla på min sida hur jag gjorde:

                          http://ockelbo.plars.org/
                          http://ockelbo.plars.org/motorstod/index.html
                          http://ockelbo.plars.org/plastningmotorstod/index.html



                          mvh / Plarsa

                          Kommentar

                          Senaste inlägg

                          Kollaps

                          There are no results that meet this criteria.

                          Senaste ämne

                          Kollaps

                          There are no results that meet this criteria.

                          Working...
                          X