Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Segelbåt för 120000kr?

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Segelbåt för 120000kr?

Tänkte köpa en mindre segelbåt <30fot som ska rymma mig, min sambo och vår ettåriga dotter.
    Jag gillar fart så den får gärna va snabb och så gillar jag modern design så det finns med på önskelistan. WC är ju inte heller dumt:)
    Så nästa fråga är, vad väljer man?
    Gillar typ J80, x-79, melges, first24 osv men är dessa helt fel för en familj med en ointresserad sambo?

Ingen av dem har toa i alla fall... Vad ska du använda den till? J80 kan nog funka fint för dagsegling med familjen, M24 inte så bra... Men var hittar du en j80 eller M24 för 120 000?

Kommentar

x-79 och Banner 28 är två riktigt bra seglare som går att få tag på för under 120k, men dessa kräver rätt aktiv segling med backstag osv.
      Så de kanske inte är så bra när sambon är ointresserad.
      express är en stor klass och är mer lättseglad, det går att ha en toa i den även om det blir trångt och kanske inte är att rekommendera.
      Albin-79 är stabil och där finns bättre möjlighet till toalett, men den är ju inte snabb.
      Campus båtarna är smidiga som första båtar då du kan ta upp/sätta i själv, så det blir lite enklare båtägande och de är helt ok seglare men inga racers.
      Skippi 650 är en trailerbar båt som är hyffsat snabb, men vet inte om de går att få för under 120k.
      Sun 2000 finns för under 120k om du köper i england eller liknande.

Det finns väldigt många båtar i den här storleksklassen, men tipset är att om du vill ha med familj så köp en lite stabilare båt än du vill ha för att inte avskräcka familjen.

Tror inte du kan få tag i melges 24 och J80 för 120k.

Kommentar

Lite trådarkeologi så här när höststormen är i antågande... :-)
        Hur har det gått med båtköopet?

Kommentar

Får väl svara så här lite i efterhand hur det gick. Det blev ingen båt, finanserna tröt och det kom ett barn till. Men nu har jag börjat planera på nytt då vi ska göra oss av med vår sommarstuga och istället köpa ett boningshus vid havet. Då behöver jag en dagseglare som kan ta med oss ut på äventyr. Dock känns nu J80 som ett väl häftigt åk med en 5åring och en 1åring...eller är jag för feg:) båtmarknaden har ju kraschat så man kan ju få något fint för 200kkr. Så vad ska jag kika på, vill köpa något som gör att man kommer ut och kan ha trevligt utan att frågan blir skraj och som inte är en pråm heller...

Kommentar

Ser nog ut som om priserna fallit rejält sedan 2013. Idag kan du få mycket för 120k. En båt med ny motor (inomb-diesel) kostar mer men du behöver knappast köpa nån med original motor från 1980. Bör nog kunna kräva att motorn är max 10 år & toa med septitank ingår.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

Working...
            X