Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Hjälp att välja segelbåt för familj som inte gärna hjälper till med själva seglingen

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Hjälp att välja segelbåt för familj som inte gärna hjälper till med själva seglingen

Hej,

Vi skall gå över till segelbåt istället för motorbåt. Jag har 20 års erfarenhet av div båtar 20-43fot och sjöliv och går just nu ett antal seglarutbildningar då jag inte har speciellt stor erfarenhet av just segling. Eller noll erfarenhet ärligt talat.

Utmaningen jag har är att det endast är jag själv som har intresse av att styra och navigera båten. Min fru älskar båtlivet men vill ej hjälpa till under själva åkandet, så noll hjälp av gast här :)

Därför undrar jag vilken båt Ni rekommenderar för oss att titta på? Vi söker en segelbåt i storleksordningen 36-43fot för max 1,3msek.
    De jag tittat på är Bavaria 37, 40,42, beneteau 38, 40, alla från 2010 och senare. Allt från First till solei.
    Så återigen, vilken båt skulle Ni rekommendera som är enkel att hantera för mig, med familjen med som underbart sällskap men ej som hjälp ;)

Nämnas skall också att vi inte avser att eg kappsegla utan att lugnt och tryggt ta oss runt mellan grinda och Utö där vi spenderar 99% av våra båtsemestrar.
    Mvh, Martin

En tanke att ta med in i funderandet, något som kan underlätta är att satsa på båtar med självslående fock. Nu tror jag dock att du väldigt fort kommer känna att det går bra att hantera båten även utan självslående fock. Lägga ut, dra upp storseglet, när det är uppe och du kollat runt och känner att du vill ha lite mer segel, ja då förbereder du bara och drar sen upp seglet. Vad har du för budget?! Under tiden klurar vi vidare här på kontoret.

Kommentar

Tack för ditt svar, budget är 1,3msek max.

Kommentar

Ah, ja det hade du ju faktiskt skrivit, priset alltså. Slarvigt av mig att missa. Vi ska ta oss an frågan här under veckan. Du söker säkert redan på de stora annonssidorna. Ett komplement är att kolla in Sök båt sokbat.se. Där har du båtar som är till försäljning nu av (Sweboat-anslutna) båtförmedlare/båtvarv men, den bästa saken med sidan är – i min mening – båtdatabasen. Där kan man se vad olika båtmodeller har sålts för under åren. T ex: https://www.sokbat.se/Modell/benetea...tar/oceanis-40. Man får dock mer utförliga resultat på motorbåtar, då dessa tillverkas i större serier. Tar ett exempel för att visa potentialen i systemet: https://www.sokbat.se/Modell/linder/sportsman-400.

Kommentar

Det känns som att du verkligen kan välja och vraka med den budgeten. Jag tycker att du gör bäst i att ta med familjen och titta på ett gäng båtar och se vilken sittbrunnslösning och vilken typ av inredning ni gillar. Viktigt att tänka på hur många som kommer att husera ombord och därefter hur många kabiner båten ska ha.
          Kika lite på videorna där vi på Hamnen.se testar segelbåtar så får du höra lite vad vi tittar på och bedömer.
          Om du vill ha ett enkelt båtliv så kan det vara vettigt att kika på en ny båt och se om du kan få till en deal som inkluderar alltifrån sjösättning och upptagning till vinterförvaring och service. Det kan kosta en del men har man råd och inte tycker att båtmeck är meningen med livet så är det ju bra.
          Vissa av båtarna du nämner ger mycket boende för pengarna men kanske inte så mycket seglingsupplevelse. Bara för att man är nybörjare så tycker jag inte att man ska utgå ifrån att man ska köpa en segelbåt som mest har fokus på boende. En snabb och effektiv segelbåt kan också vara enklare att segla, inte minst om man är ensam. En båt med lätt köl och dåliga segel kommer att kränga mycket och inte ens ett proffs skulle kunna få fart på den...
          Ett krav är försegel på rulle och storsegel med lazy-jack, alternativt en rullösning. Sen är en autopilot ovärderlig för ensamseglare och självslående fock förenklar, som nämnts tidigare, också framfarten. Att springa runt och veva i varje slag, om man ska ta sig genom smala sund, är inget de solsugna passagerarna kommer att uppskatta.
          Skippa spinnaker och satsa på gennaker med strumpa. Därför kan det också vara vettigt att välja en båt med peke, då blir gennakern enklare att gippa.

Kommentar

Lär dig att segla och lägga till ensam. Ha autopilot så har du tid och ro med resten. Båtval kvittar nog. Den där myten om neddragna fall kan kvitta, tycker jag. Man får ändå gå upp till masten och strula sen ska man tillbaks till sittbrunnen och dra i tampar och sen eventuellt tillbaks till masten. Lycka till om du inte redan har gjort det !

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

Working...
            X