Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Vedkamin i båt

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

Ursprungligen postat av KalleKula777 Visa inlägg
    Små vedkaminer (40x30 cm) går att få för en femhundring på ÖB, knappast lönt att svetsa själv. Den jag köpte hade lucka, dubbla spjäll och skorstensrör för 700:-
    Intressantare vore en egenbyggd lösning på dieselkamin då dessa ligger på nära 10.000....
    Någon som vet om dom här kaminerna finns än och var? ÖB har väl förändrats till att bli något helt annat typ, inte riktigt som förr..

Någon som har erfarenheter av Vedkaminer AB annars? kaminer

Kommentar

Av egen erfarenhet kan jag intyga att K-Viggens brikettvärmare fungerar utmärkt. Se bara till att använda torra briketter och inte de halvsura som legat kvar i båten sen fjolåret, då blir det garanterat klagomål från grannbåtarna!

Även nätkassen har jag använt - den inte bara tvättar potatisen, den skalar dem också! (Vi snackar färskpotatis, men ändå.)

Kommentar

Wallas brukar vara ett helvete. Det brukar finnas en liten fläkt som havererar. Den fläkten gör så att röken kommer ut ur skorstenen eftersom skorstensröret är kort och inget naturligt skorstensdrag erhålls. Fläkten är väldigt okänd. På min Wallas 1800, från kanske sjuttiotalet, såg jag aldrig en sådan fläkt men den kanske fanns. Wallasen fungerade aldrig men jag hade även en GeHå-värmare i båten som funkade utmärkt då jag väl kommit underfund med att det alltid var luft i det vattenburna systemet; då funkade den sämre. Man behöver ingen cirkulationspump och värmaren går att elda med ren diesel, billigt och bra.

Då jag reparerade en Wallas, tror det var en 1400 watts, så hittade jag den lilla hemliga fläkten som beckat ihop. Det var bara att peta på den så snurrade den igång. Då fläkten inte fungerar så kvävs lågan och värmaren stinker. Märk väl att Wallasen har TVÅ fläktar ! så att ni inte missförstår min instruktion.

Köp GeHå värmare, drar ingen ström och blir VARM, men lär dig att lufta den ordentligt så blir det en oerhörd cirkulation i den. Okej, nu pratar jag om den gamla GeHån. Den nyare kräver tyvärr cirkulationspump då man tagit bort ett expantionskärl som fanns på de gamla GeHå-värmarna, men man kan sätta dit ett extra expansionskärl på de nyare GeHå-värmarna så ernås cirkulation utan el.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

Working...
        X