Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Atlantsegling - Personlig utrustning.

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Atlantsegling - Personlig utrustning.

Tjenare!

3 februari 2010 flyger jag från Köpenhamn ner till Santo Domingo för att där hoppa på en Allergo 27 tillsammans med tre vänner och sen gå via Azorerna hem till Sverige, Lysekil. Det kommer att bli min första långfärd och jag ser fram mot resan något helt enormt.

Jag har mest erfarenhet från motorbåtar, då det är sådana skapelser våran familj alltid har haft.Vi har avverkat diverse ekipage, så som Stormway F29, Maxi 880 DC Dual, Hydrolift F26 och Ryds 568 GTI samt Crescent 425 med Suzuki 30hk utan pulpet. Detta har under mina 21 år givit mig en hel del sjövana, tillräckligt för att utan bekymmer klara mig här på våran västkust, norges sydkust osv osv.

Segling är alltså så gott som nytt för mig. Första gången jag KÖRDE segelbåt var i somras där jag styrde en CB365 från Södra till Norra Hamnen hemma i Lysekil. Ingen lång resa... Som ni förstår är jag helt novis på segling alltså men tänkte skaffa mig erfarenhet och kunnande under resans gång. Kan man kalla sig själv som erfaren efter en atlanttur? Svaret enligt mig är nej.

Det jag funderar över i dessa dagar är vilka sjökläder etc. man skall ha. I familjen har vi alltid kört Pelle P-kläder och dessa dagar är inget undantag. Jag sitter just nu och trycker på en PP1716-jacka, PP1852-jacka och ett par PP2703-byxor som jag är mycket nöjd med. Jag hade tänkt köpa mig en till jacka, mer anpassad för oceansegling och utan foder. En helt vanlig, riktig, gedigen skaljacka helt enkelt. Funderar på PP1711-jackan då det är samma fina 3-lagersmaterial som i min 1716 och mina 2703. Jag har tidigare testat Musto MPX-serien men vart inte helt nöjd, kanske mest för att dom är så tråkiga att se på. Denna jacka har jag tyvärr inte kvar då en vass vinkel råkade skära sönder den ganska rejält.

Har ni några tips? Jag överväger seriöst att köpa 1711-jackan då den ser ut att passa mina kommande krav som inget annat.

Några vettiga dojor har jag inte, och har aldrig haft heller. Då jag aldrig har varit något direkt utomskärs så har jag aldrig känt behov av att ha vettiga sjöpjucks. Tips? Skor eller stövlar? Båda kanske? Handskar?

Sydvästen är orange och av märket Grundéns - den är såklart given på resan!

Ja, som ni ser besitter jag knapphändigt med både erfarenhet och kunskap kring dessa ämnen så hjälp mig gärna med tips och allt vad det kan vara. Jag läser rapporter från liknande seglatser på nätet dagligen, men jag finner sällan nån direkt lisa på vad som skall tas med.

Vad gäller båten och dess utrystning är det inga problem, den är komplett med allt som kan tänkas att behövas till en sådan här resa. Utan det är mest den personliga utrustningen jag funderar över.

Ha det gött tills vidare
    Andreas
    Last edited by Mahhbechh; 2009-09-28, 12:53. Anledning: Skrivfel

Du kommer att segla i alla väder - från riktigt varmt till kallt, glöm inte det.
    Förmodligen kommer du behöva allt från inget till samma kläder som du behöver på en busig april-segling här hemma = samma man har på vintersemester i fjällen.
    Har du hittat ett bra sjöställ som håller tätt så ta det.
    Stövlar och skor. Sockor, vantar mössa och halsduk. Ska ni segla över redan i feb -mars så kommer ni möta en kall vår-Nordsjö.
    Har själv ett ställ från Prorainer som inte säljs i Sverige längre. Det är lite klumpigt men varmt och helt tätt. Är det riktigt kallt brukar jag förutom det ha underställ, mellanställ i microfleacee, yllekeps, yllehalsduk, yllesockor och mina vintergoretexkängor. På händerna har jag riktigt bra skidvantar i goretex med innervante av specialmaterial. Det kan jag varmt rekommendera. Kepsen är också ovärderlig för att slippa få för mycket vatten i ögonen. Är det riktigt busigt har jag hört att simglasögon kan vara skönt då saltvatten spolar över däck. Så jävligt har jag aldrig haft det.
    Seglar vi längre sträckor på öppet vatten brukar ju autopiloten få styra så då kan man sitta i skydd av sprayhooden men annars är det en stor skillnad jmf motorbåt att man faktiskt får lov att sistas ute i vilket väder som helst så det krävs ju bra kläder.
    I varmare klimat behöver du inte fundera. Man kan sätta på dig stället för att regnet är så intensivt att det gör ont har jag hört men annars är det nog mest skönt att få färskvatten på sig.
    Sist men inte minst - se till att det finns livsele till dig. Gör det inte det (acceptera inte att "det ju finns 2 st ombord") så ta ett eget med dig.
    Hoppas ni får det riktigt kul. Stort avund från mig

Kommentar

Jag har just köpt nya "foul-weather clothing" til avlösning av mitt 20år gamla ställ:

Henri Lloyd Ocean Explorer Hi Fit Trousers - Trousers And Salopette from Scotts of Langholm UK

och

Henri Lloyd Ocean Explorer Jacket - Jackets And Smock from Scotts of Langholm UK

"Worldwide free shipping" - fik kläderna levereret inom en vecka. Det tror jag räcker till en atlantfärd oxå :)

Kommentar

Hej
        Kolla in denna lilla film så ser du att kläderna varierar kraftigt.
        YouTube - Broadcast Yourself.

Mvh
        Micke

Kommentar

Här kan ni se bilder

Login | Facebook
          Login | Facebook
          Login | Facebook

Kommentar

Jag vände mig nyligen till flyttfirma i stokholm för att transportera möbler till en ny lägenhet och olika bagage, de gjorde allt väldigt snabbt och deras tjänster är mycket lägre än andra, som erbjuder samma tjänster.
            Vi är en flyttfirma i Stockholm som hjälper dig med din flytt till ett riktigt bra pris ✔ Vi ger dig prisförslag inom 1 timme ✈ Ring eller begär offert nu

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

Senaste ämne

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

Working...
            X