Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Albin Express på längre seglatser

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Albin Express på längre seglatser

Hej!

Har precis inskaffat mig en 27 fot Albin Express inför sommaren och har planer till att i framtiden segla den neråt Medelhavet. Borde inte vara några problem enligt mig, men vad säger någon med mer erfarenhet? Rätt ny med att segla "vanliga" fritidsbåtar. Seglat en 50 meters bark över Atlanten innan, så vet hur det är att segla under längre perioder, men inte med en 27 fots segelbåt som från början var byggd för mer race om jag minns rätt?

Tack för svaren!

Hej Aabol

Det är klart att det går att segla en Express till medelhavet. Men med den båttypen är det lite att tänka på som att den t.ex. behöver reva ganska tidigt om du inte har full besättning som hänger på railen, viss optimering/förstärkning behöver göras från original.

Vill du lära dig båttypen, vilka fördelar och brister den båttypen har samt hur man fixar den optimalt rekommenderar jag att du hoppar in som gast och kappseglar Express. Det är ju som sagt en ganska aktiv kappseglingsklass och många båtar söker någon extra besättningsmedlem. Klass sidorna innehåller också väldigt mycket tipps och råd.

http://www.expresseglare.se/

https://www.facebook.com/groups/stockholmexpresseglare/

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

• Amatör2
      Förlänga båt?
      Amatör2
      Hej alla i forumet..
      Har eventuellt möjlighet att få en Albin Vega som är urplockad och påbörjad renovering på.
      Har fått en underlig idé...
      2018-01-14, 16:33
    • Bluewater69
      Ritningar, Böcker, Byggbeskrivningar Säljes
      Bluewater69
      Böcker och ritningar (Segelbåtar från 18 till 55 fot) EX. Samson, Hartley, Peter Ibold!
      Ca 150 böcker om långsegling samt massor Byggbeskrivningar...
      2018-01-14, 08:43
    • RP1981
      Försäkringa vid långsegling
      RP1981
      Hej.

Jag och min sambo har tänkt att göra slag i saken och åka på en långsegling. Då undrar jag vilka personförsäkringar kan ni rekomenderar...
      2018-01-12, 01:51
    • aro
      Prototypvarv i Sverige
      aro
      Har för mig att jag såg något på TV för rätt länge sedan om ett varv i Sverige (Stockholm?) där man byggde one off genom att skära ut paneler i något...
      2017-12-27, 19:57

Senaste ämne

Kollaps

• Amatör2
      Förlänga båt?
      Amatör2
      Hej alla i forumet..
      Har eventuellt möjlighet att få en Albin Vega som är urplockad och påbörjad renovering på.
      Har fått en underlig idé...
      2018-01-14, 16:33
    • Bluewater69
      Ritningar, Böcker, Byggbeskrivningar Säljes
      Bluewater69
      Böcker och ritningar (Segelbåtar från 18 till 55 fot) EX. Samson, Hartley, Peter Ibold!
      Ca 150 böcker om långsegling samt massor Byggbeskrivningar...
      2018-01-14, 08:43
    • RP1981
      Försäkringa vid långsegling
      RP1981
      Hej.

Jag och min sambo har tänkt att göra slag i saken och åka på en långsegling. Då undrar jag vilka personförsäkringar kan ni rekomenderar...
      2018-01-12, 01:51
    • aro
      Prototypvarv i Sverige
      aro
      Har för mig att jag såg något på TV för rätt länge sedan om ett varv i Sverige (Stockholm?) där man byggde one off genom att skära ut paneler i något...
      2017-12-27, 19:57
    Working...
    X