Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Varning för Båtagent, mäklarfirman

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Varning för Båtagent, mäklarfirman

Här ska du få höra vad man kan råka ut för om man är intresserad av att köpa en båt som Båtagent förmedlar:

Vi är mycket intresserade av en Hallberg-Rassy 39 vid namn Aventura som ligger i Hunnebostrand, och som säljs via Båtagent. Jag kontaktar den ansvarige mäklaren, som föreslår visning på fredag (i övermorgon). Vi bokar hyrbil för resa från Stockholm (vår egen bil är på verkstad), en resa på 6 timmar i varje riktning. Då kommer ett nytt sms från mäklaren som lyder så här:

Hej igen
    Ursäkta, jag hade missat att uppdatera min kalender dessvärre ingen tid på fredag
    trevlig helg
    mvh
    [Namn]

Inget förslag på ny tid för visning, alltså. Lite märkligt, för att komma från en säljare, kan man tycka. Jag ringer honom på mobilen. Det är upptaget. Bara några minuter senare ringer jag igen, då är det inte upptaget – men han låter bli att svara. Då lånar jag min frus telefon och ringer igen, och vips – då svarar han minsann. Sur i tonen.

Jo, han hade ju misstagit sig med kalendern, säger han. Den vara inte synkroniserad. Jag hör att han vill lägga på. Jag tvingas pressa honom om när han möjligen skulle kunna tänka sig att visa båten istället. Det visar sig att mäklaren är en upptagen man. Väldigt upptagen. MÖÖÖJLIGEN på torsdag i nästa vecka, det vet han inte, han ska återkomma (gör han inte). Man får pressa svaren ur honom.

Jag börjar bli lack på det här bemötandet och ringer VD för Båtagent. Han ringer till den mäklare jag haft kontakt med, och ringer sedan tillbaka till mig. VD förklarar att det hela beror på att vi, min fru och jag, drog tillbaka ett bud på en annan båt vi var intresserade av för ett drygt år sedan. ”Han blev lite tvär för det, och det måste man kanske ha en viss förståelse för”, säger VD till mig. Och så säger VD att mäklaren jag haft kontakt med (den upptagna och tvära) trots allt skulle kunna visa Aventura (!) på fredag om nio dagar. Det lustiga är att den upptagna och tvära mäklaren strax innan hade sagt i telefon till mig att han INTE kunde visa båten just den dagen (det var ju ”möööjligen på torsdag” i nästa vecka). På min direkta fråga sa mäklaren ”den fredagen är jag upptagen”.

Sedan säger VD till mig att visningen bara kan genomföras om jag lovar att betala begärt pris utan att pruta. ”Så vi inte åker dit i onödan”, sa han. Båtagent vill hålla ned antalet resor. Den här båten är nämligen inte prutbar. Skulle DU gå med på det villkoret för att få se en båt?

Jag tycker synd om båtens ägare, som inte vet hur mäklaren sitter och sållar bort spekulanter. Om DU vet vem som äger Aventura, en Hallberg-Rassy 39 i Hunnebostrand, berätta gärna för honom eller henne att en het, men bortsållad, spekulant finns här. Mäklaren sa till mig att ägaren bor i Sveg, som motivering till att han eller hon inte skulle kunna visa båten för oss istället för mäklaren, nu när mäklaren är en så upptagen man. Men mot bakgrund av övrigt agerande vet man ju inte om det är sant….

Se där ett litet utdrag ur det hårda livet som båtköpare.

Sådant bemötande är naturligtvis förargligt, men fördelen är ju att du nu vet vad vederbörande går för och inte behöver besvära igen.
    Det är ingen idé att krusa den sortens folk, bara att hålla undan för dem.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

Working...
    X