Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Vad anser ni om Tristan Jones "romaner"?

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

Sen har vi ju Slocum.
    Hans Spray var en fantastisk sjöbåt som ju kopieras vilt. Fast att den är förtvilat långsam talar man inte så mycket om.
    Slocum är en god berättare, han är en sjuhelvetes sjöman men man får lite dålig smak i munnen om man tänker på att han på sin ålders höst arresterades för att ha våldtagit en 12-åring. Det talar man heller inte om ....[/b]

Aj då, där gick ytterligare en gammal idol plankan! <_<

Kommentar

Slocum är en god berättare, han är en sjuhelvetes sjöman men man får lite dålig smak i munnen om man tänker på att han på sin ålders höst arresterades för att ha våldtagit en 12-åring. Det talar man heller inte om ....[/b]
      Att bli arresterad för något är inte samma sak som att vara skyldig.
      Enligt Wikipedia:
      Slocum&#39;s mental health appeared to deteriorate in later years. Visiting Riverton, New Jersey in May, 1906, Slocum was charged with raping a 12-year-old girl. After further investigation and questioning, it became apparent that the crime was indecent exposure, but Slocum claimed to have no memory of any wrong-doing and that, if anything had happened, it must have occurred during one of his mental lapses. Slocum spent 42 days in jail awaiting trial. At his trial he plead "no contest" and was released for time served.[/b]
      Intressant ur seglarperspektiv är:
      [Om Slocums försvinnande] Years later, an analysis by Howard I. Chapelle, curator of maritime history at the Smithsonian Institution and a noted expert on small sailing craft, demonstrated that the Spray was stable under many circumstances but could easily capsize if heeled beyond a relatively shallow angle. He felt that Slocum was merely lucky that his unstable vessel had not killed him earlier. In 1924 Joshua Slocum was declared legally dead.[/b]
      http://en.wikipedia.org/wiki/Joshua_Slocum#Later_life

Kommentar

Att bli arresterad för något är inte samma sak som att vara skyldig.
        Enligt Wikipedia:
        Slocum&#39;s mental health appeared to deteriorate in later years. Visiting Riverton, New Jersey in May, 1906, Slocum was charged with raping a 12-year-old girl. After further investigation and questioning, it became apparent that the crime was indecent exposure, but Slocum claimed to have no memory of any wrong-doing and that, if anything had happened, it must have occurred during one of his mental lapses. Slocum spent 42 days in jail awaiting trial. At his trial he plead "no contest" and was released for time served.[/b]
        Intressant ur seglarperspektiv är:
        [Om Slocums försvinnande] Years later, an analysis by Howard I. Chapelle, curator of maritime history at the Smithsonian Institution and a noted expert on small sailing craft, demonstrated that the Spray was stable under many circumstances but could easily capsize if heeled beyond a relatively shallow angle. He felt that Slocum was merely lucky that his unstable vessel had not killed him earlier. In 1924 Joshua Slocum was declared legally dead.[/b]
        http://en.wikipedia.org/wiki/Joshua_Slocum#Later_life
        [/b]
        I Ann Spencers bok om Slocum avfärdar hon händelsen som "unlikely". Men Slocum skulle nog vara svårt att övertyga en domstol idag om sin oskuld.

Intressant om Spray&#39;s sjövärdighet. Stackars människor som seglat i sina plågsamt långsamma Spray-kopior i tron om att ha en sjövärdig båt! Jag har för mig att momentkurvan såg mycket bra ut fast det kan ju vara Bruce Roberts som ritat kurvan, han har ju tjänat en bra hacka på att rita kopior.

Det är uppfriskande när myter ifrågasätts!

Kommentar

Går tillbaka till början på tråden.
          Kan inte låta bli att förundras över hur det är olika på olika bibliotek.
          hade fått nys om boken Per Tangvalds bok: I farliga vatten
          Beställde den på bilioteket i Strängnäs.
          Den fanns inte. Småningom så kom det ett meddelande att boken skulle inte köpas in. Läste motiveringen och det vara att han var kvinnofientlig och missbrukade fruntimmer och annat trams.
          Så nu blev jag än mer intresserad vad det var frågan om.[/b]
          Menar du inte beställas in? Boken finns knappast att köpa längre. Men visst är det märkligt att bibliotekarierna får hålla på att censurera vilka böcker folk ska få låna. Jag undrar om det finns någon lista de kollar upp böcker mot.

Visserligen hade Tangvald kanske lite mer än normal otur men han blev inte fälld för dråp någonstans.

Kommentar

Här har jag hittat nästan allt jag har letat efter i bokväg: http://www.bokborsen.se/index.php
            där finns ingen censur

Kommentar

För att segla iväg lite offtopic så finns "Sandbankarnas gåta" faktiskt som film, beställningsbar på Megastore för 69:-

"Riddle of the sands"

De många recensioner jag hittade på nätet var samtliga positiva

mvh
              Leif, Gbg

_______/)_______/)_______
              Bloggen Oceanplurra

S/Y Rawalpindi

Kommentar

Här har jag hittat nästan allt jag har letat efter i bokväg: http://www.bokborsen.se/index.php
                där finns ingen censur[/b]
                Suverän sajt ! :)

mvh
                Leif, Gbg

Bloggen Oceanplurra

Kommentar

Jag idkade till och med högläsning inför en inte lika imponerad sambo när hans beskrivningar av nån extrem situation gick över styr[/b]
                  Har samma erf. Varför är de aldrig imponerade? Fattar inte...

Kommentar

Vi måste övertyga dem om att nautisk litteratur är det enda rätta att förkovra sig i.

Kommentar

En bok som jag skrattade gott när jag läste heter "I huvet på en ensamseglare", författaren mins jag inte
                      på rak arm men han bodde iaf i Sthlm.
                      Lite filosofisk och med mycket humor.

En annan även den svensk heter "Mina 5 skepsbrott".
                      Författaren har mycket möjligt lagt till och dragit ifrån i sin återgivning
                      av dessa händelser, och detta har dryftats i annat forum.
                      Oavsett det så är den en spännande berättelse.

Slokums jordenrunt tyckte jag var ruskigt intressant. Efter den läsningen
                      har jag alltid en ask pappnubb med i båten! :P

Jag läste halva "Med daphne till Medelhavet" ...har jag för mig att den hette,
                      Iaf slutade jag när de kommit ner till Italien och vintrade båten. Resan ägde rum
                      i början av 60 talet med start i Helsingfors. Sedan fallerade intresset för historiska
                      strandhugg som man lika gärna kan läsa i historieböcker. Focus på seglingen försvann liksom.

"137 dagar i Kajak" är också en lite intressant läsning även om den inte har focus på segling, men
                      dock det marina livet med dess underbara upplevelser.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

• Mysig
                        Ta bort gammal durk i Uttern S64
                        Mysig
                        Som på så många båtar av denna modell har den billiga plywood-durken delaminerat och lossnat delvis. Jag har en uppsättning Flexiteek-durk som ligger...
                        2019-05-20, 17:28
                      • Crabfish78
                        Landström/batteriladdare/batterimätare
                        Crabfish78
                        Hey,

Jag har en 7 meter motorbåt, två batterier. Det sitter solpaneler på taket. Jag vill installera fast landström, batteriladdare och batterimätare....
                        2019-05-20, 09:29
                      • Dejsa
                        Sjunkande power trim DPH drev
                        Dejsa
                        Hej!
                        Jag har två DPH drev. Det ena drevet sjunker ner helt när att jag trimmat upp det, upplever att det tar några timmar för det att gå till botten...
                        2019-05-16, 23:19
                      • Crabfish78
                        Aquador 23 HT - bensin eller diesel?
                        Crabfish78
                        Hey,

En Aquador 23 HT står på inköpslistan för våren, men jag är lite osäker kring val av motor. Jag kikar på båtar 10-15 år gamla....
                        2019-05-02, 21:42

Senaste ämne

Kollaps

• Mysig
                        Ta bort gammal durk i Uttern S64
                        Mysig
                        Som på så många båtar av denna modell har den billiga plywood-durken delaminerat och lossnat delvis. Jag har en uppsättning Flexiteek-durk som ligger...
                        2019-05-20, 17:28
                      • Crabfish78
                        Landström/batteriladdare/batterimätare
                        Crabfish78
                        Hey,

Jag har en 7 meter motorbåt, två batterier. Det sitter solpaneler på taket. Jag vill installera fast landström, batteriladdare och batterimätare....
                        2019-05-20, 09:29
                      • Dejsa
                        Sjunkande power trim DPH drev
                        Dejsa
                        Hej!
                        Jag har två DPH drev. Det ena drevet sjunker ner helt när att jag trimmat upp det, upplever att det tar några timmar för det att gå till botten...
                        2019-05-16, 23:19
                      • Crabfish78
                        Aquador 23 HT - bensin eller diesel?
                        Crabfish78
                        Hey,

En Aquador 23 HT står på inköpslistan för våren, men jag är lite osäker kring val av motor. Jag kikar på båtar 10-15 år gamla....
                        2019-05-02, 21:42
                      Working...
                      X