Allmänt meddelande

Allmänt meddelande Module
Collapse
No announcement yet.

Urladdade batterier

Page Title Module
Move Ta bort Collapse

X
Conversation Detail Module
Collapse
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Urladdade batterier

    Hjälp - vid dagens besök i båten (som står utomhus) visade sig batterierna ha blivit helt urladdade. De har stått med underhållsladdning via solcell vilket har fungerat bra tidigare vintrar. Vid mätning nu 1,6 V på det ena och 2,4 på det andra. Har nu ställt dem inomhus i värme och funderar på att försöka ladda dem. Vad tror ni om det - kan det fungera? Bäst med en intelligent laddare under lång tid eller vad tror ni? Har sett att Biltema säljer en för 249 kr. Nån som vet om den är OK? Hälsningar Anders

  • #2
    Se till att batterierna tinar så deom inte innehåller is innan du bärjar ladda dom.

    Sen kan d ladda med vad som helst som har nån form av reglering så dom inte blir överladdade, men tänk på att endel batteriladdare med "inteligent" tecknik, inte kan lada för urladade batterier, då dom då inte har nått att mäta mot

    Kommentar


    • #3
      Om batterierna hade den spänning du nämner 1,6 resp 2,4 V får du tyvärr se dom som slut. Även fast du kanske lyckas få upp spänningen igen med hjälp av en laddare kan du inte räkna med att det är någon kapacitet kvar i dom. Testa att ladda och låt dom sedan stå några dygn utan att ha något inkopplat, kontrollmät spänningen, om du då har kanhända 12,6 V i ett batteri kan du koppla på någon förbrukare, typ 5W glödlampa, och se hur det bär sig åt. Om spänningen sjunker snabbt efter någon timme kan du nog se batterierna som slut. En 5W-lampa ska kunna sitta 10 tim utan att nämnvärt påverka spänningen.
      Åk och handla nya, det brukar vara extrapris på våren.
      Sedan kan det också vara intressant att veta varför de laddat ur i båten, finns det något som drar ström där? Ibland kan solpaneler jobba "bakvägen", alltså att de drar ur batterierna då det inte finns något ljus som laddar. Det ska finnas backdioder mot sådant men det kan vara något som gått sönder.
      Ett tips till -det kan vara så att det egentligen bara är ett av batterierna som varit dåligt från början men om dom är parallellkopplade kommer det dåliga batteriet att hela tiden dra ur det friska och på det sättet kan också detta knäckas.

      Kommentar


      • #4
        Köp alltid NYA BATTERIER på vintern!

        I regel så funkar alla bil- båtbatterier utan problem 1 år.

        De flesta batterier har två års garanti. Och köper man på vintern, så får det vara med om 2 perioder med vinterkyla. Ett batteri visar bristerna allra bäst just när det är kallt.

        Bytte i dagarna mitt bilbatteri AGM-typ som inte klarade just 2 år! Fick ett helt nytt på garantin.. orkade inte rycka igång dieseln efter glödning i minus 20 grader. (Hade kört en längre sträcka dagen innan, så det var "fulladdat".

        På den varma tiden av året är det ju ingen sport att snurra runt en motor, det klarar även batterier som sjunger på sista versen.

        Så mitt snikråd är: Köp nya bilbatterier endast mellan dec - feb. Tiden dessemellan gör man en tur till någon bilskrot och köper ett sommar- semesterbatteri för en hundring och kör på tills rätta choppingtiden infaller.

        Förvånad över sambons bilbatteri som nu hängt med i mer än 5 år! Så jag köper ett nu för att ha på lager.... hon misstänker att jag ska ha det i båten över sommaren.

        Kommentar


        • #5
          Jag håller absolut inte med.

          När du köper batteri spelar ingen roll. Men se till att det batteri du köper är hyfsat nytt (kan ju ha stått å hylla länge)
          Ett batteri blir inte full laddat efter en långkörning, det beror ju förstås på hur länge du åkte & hur urladdat det var, samt mängden förbrukare du andvände undertiden du körde mot hur kraftig generator du har.

          Men säg att du har en Dieselbil, med bränslevärmare som du kör på timer varje dag, o det laddar ur batteriet mer än du laddar i det, då når du till sist gränsen för att kunna starta motorn vintertid.
          Vid den gränsen är batteriert så urladdat att batteriet tar mycke sryck o får betydligt mycke kortare livslängd för varje gång det hamnar på så låg laddning.
          Ska du från så långt urladdat batteri full ladda batteriet så får du räkna med en biltur på 50 timmar, eller med en skaplig laddare o avstängd bil i 30-40 timmar.

          Men det som tar styc på batterierna är just denna urladdning som bränslevärmare med timer gör, i kombination med att man inte toppladar dom direkt efter urladdningen.

          Batterierna plasering spelar oxå roll. För varma batterier minskar oxå livslängden, så dom ska helst inte sitta i motorutrymmet.
          Mitt bilbatteri sitter inte i motorutrymmet o det är 10 år gammalt, o lär funka flera år till.
          Mina förbruknings batterier i båten är av AGM typ, dessa sitter heller inte i motorutrymmet. Dom är nu 4 år gammla, vi får se hur länge dom håller. Jag tror dom lätt klarar 10 år dom med, mest på grund av att jag överdimensionerat batteribanken så dm inte går ned förlångt i laddning & att laddsystemet är ombyggt med regäl generator & mäter batterispänningen på batterierna, istället för utgången på generatorn, deta gör att jag får batterierna full laddade (+ att desa batterier vill ha en högre voltstyrka, vilket oxå är justerat i generatorn)

          Kommentar


          • #6
            Så lätt att bli missförstådd

            Tanken så som jag skrev, är givetvis att kunna nyttja garantitiden fullt ut, med två längre köldperioder, när man ändå kostar på något som ska vara 10 - 15 år, tydligen.

            Så blev det med mitt piratbatteri. Det klarade inte andra köldsäsongen! Nytt på garantin!
            Hoppas det hänger med i 10 år!

            Min dieselbil har en generator på 120 A..... Har aldrig haft problem med laddningen.. Däremot batteriet.

            Kommer ihåg Amazonen med 35 Amperaren... Bensinvärmare för vatten och luft.... Smällkallt, minus 38 grader, men startade fint, för jag hade fixat en liten läcka i luftslangen som blåste varmluft på just batteriet, då värmaren var igång.

            Kommentar


            • #7
              Jo, jo finlir

              Tanken är god att mäta (eller känna av) spänningen direkt på batterierna. Upptäcker Du någon som helst spänningsskillnad genom att mäta på batterierna respektiv generatorns utgång, så har Du allt för klen ledare mellan generator och batteri! Det kallas spänningsfall!
              Många båtar har ett allt för klent kablage.... och det är väl synd, för då får Du inte full laddström till just batterierna.

              Kommentar


              • #8
                Ja det blir en del spänningsfall, specielt i båtar däe man har separat minuskabel.
                Jag har nästan 10m kabel från generator till baterier, o sen är det lika mycke minuskabel. så späningsfallet blir ju även på minus sidan (det är ju total längden som räknas)
                jag kör med 95mm2 kabel, men det blir ändå spänningsfall, vilket inte gör något då min generator justerar stänningen efter strömen på batteriet. (jag har förmig att jag ligger på 14,6V på batteriet)

                I båtar kan man ha olika batteibanker o visa av dom skilje anordningar som delar dessa batteribanker ha dioder, som skäl lite spänning, o då är det också bra att mäta på batteridet så man kompenserar för denna förlust.

                Kommentar


                • #9
                  Finlir är bra

                  Speciellt om man blir övertygad av det man gör är en förbättring...

                  Några ord på vägen till optimal laddning:

                  Dioder ger spänningsfall, helt klart. Kiseldioder ger vid mindre strömmar ca 0.7 V spänningsfall över dioden... vid större upp till 1 Volt! Diod som sägs skydda mot urladdning via solpaneler ger 0.7 Volt spänningsfall... men panelen lämnar i regel 21 Volt eller högre (obelastat), så där gör det inte så mycket. Men bäst är utan diod och switchande regulator i stället.

                  Kopparledares resistans beräknas med formeln 0.0175 x l / a = R
                  0.0175 (resistivitet för koppar), l (längd i meter), a (area i mm2) och R i ohm
                  Det blev 0.0037 ohm.

                  Spänningfallet blir U=I x R Spänning = ström x resistans

                  Vid 50 Ampere laddström; 0.18 Volt
                  30 Ampere laddström; 0.1 Volt
                  10 Ampere laddström; 0.037 Volt

                  Skulle tro att det för det mesta handlar om underhållsladdning eller laddning vid lägre strömmar, säg 10 A. Då vete katten om det är något att bry sig om?
                  Men sammantaget med dåliga ändterminaler, kontakter, kabelskor o s v, så kan det väl hända att det har en viss betydelse.

                  O inte mist att räkna med.... Den egna tanken och övertygelsen om att man har gjort allt riktigt rätt enligt de som förstår sig på.... då kan det bara inte bli dåligt.

                  Äsch, jag lämnar bort allt med båtel till nån som begriper sig på

                  Kommentar

                  Working...
                  X