Allmänt meddelande

Allmänt meddelande Module
Collapse
No announcement yet.

Motorval till sgelbåt?

Page Title Module
Move Ta bort Collapse

X
Conversation Detail Module
Collapse
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Motorval till sgelbåt?

    Funderar på att skaffa en Monark 700 Miniton, men det exemplar jag tittat på har ingen motor. Det är ju en segelbåt, men med småbarn och otålig fru, så kan det vara bra att kunna köra motor när vinden sviker eller är för stark.
    Båten är 23 fot och väger ca 1400 kg, fenkölad.

    Vilken motorstyrka krävs och ska man satsa på 2 eller 4-takt?


  • #2
    4 hk 4-takt, långrigg med segelpropeller skulle jag välja. En mindre maskin brukar väl inte ha växlar?

    Jag bytte en kortriggad 9.9 hk till långriggad 4 hk 2-takt på en Lillscampi (26 fot, närmare 2 ton). Enkelheten att hantera en lätt, långriggad utombordare uppvägde utan problem de saknade hästarna. 9.9 -hästaren höll på att ta livet av motorfästet. Vrider man på för mycket gräver båten bara ner aktern (skrovhastigheten kommer emot och fästet måste ta upp kraften) och dessutom var den för tung (för fästet).

    Kommentar


    • #3
      Saknar motorn växlar brukar den gå att vrida 180 grader, vilket ger bättre effekt vid back än om man använder en motor med växel med samma styrka.

      Kommentar


      • #4
        Jo, men det kan vara problem att inte kunna lägga i fritt.

        Kommentar


        • #5
          Växellös motor kan funka på en mindre båt där man har åror som backup, men jag skulle själv inte vilja ha det på en båt i den här storleken. Vid hamnmanövrar vill man kunna "dutta" framåt/bakåt. Och att stänga av motorn känns inte som ett säkert alternativ till friläget.

          Om 4 hk räcker vet jag inte, men 5 gör det. Kort rigg är inte bra, då måste motorn sitta väldigt långt ner för att inte propellern ska suga luft när båten gungar långskepps i vågorna. Lågt placerad motor = bökigt att nå och risk för upprepad översköljning.

          2- eller 4-takt är väl dels en fråga om enkelhet för meckaren samt en miljöfråga. Av uppenbara skäl säljs bara 4-takt numera i butikerna.

          Kommentar


          • #6
            Miljöskäl, hm?
            Dyrare motor-bättre förtjänst.
            Mera komplicerad motor-lönsammare eftermarknad.
            Jag tror inte på änglar, särskilt inte hos handlare.

            Kommentar


            • #7
              Hej på er

              Jag har idag en 5 hk 4-t snurra från 2010 (Yamaha F5). En modern pjäs alltså. Den är lite tystare än mina tidigare 2t snurror från 70 och 80 talet. Men fan så tung den är. Knappt görbart att luta sig ut mot akterspegeln och hänga dit motorn utan att känna att det finns risk att jag tappar aset i sjön.

              Hade jag köpt ny motor idag hade jag valt en modern 2t 4 hk eller 5 hk. Lika snål, lika tyst men lättare och mer lättservad (inga oljebyten förutom drevet)

              Min båt väger ca 1800 kg. Den når deplacementsfart ledigt med 5 hk motorn på. 4 hk hade räckt med. För Monarken kommer 4 hk att räcka fint om motorn bara sitter som den ska på akterspegeln så den får grepp.

              Kommentar


              • #8
                Säkerhetsåtgärd vid utombordarmontering, oavsett vikt: fäst en kort tamp i motorns handtag, och andra änden i pushpiten. Längden är lämpligen så kort att motorn inte hamnar under vattenytan om den tappas.

                Kommentar

                Working...
                X