Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Förlänga båt?

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Förlänga båt?

Hej alla i forumet..
    Har eventuellt möjlighet att få en Albin Vega som är urplockad och påbörjad renovering på.
    Har fått en underlig idé om att förlänga en sådan båt med ungefär två meter. Har aldrig byggt båt eller gjort ändringar förut men någon gång skall ju vara den första.
    Nu är det ju bara en tanke som jag har och inget är bestämt, man skall ha fantasi, mål och ambitioner även om det inte blir av har jag hört... =)
    Har någon försökt sig på att förlänga en båt tidigare? Sökt på nätet men hittar inget och det kan ju kanske bero på att det inte går eller så är det så att ingen vågat försöka?
    Funderar lite på vad som kommer att hända om man gör en förlängning? Givetvis kommer tyngdpunkten att förändras men vilken inverkan kan det ha?
    Segelytan kan inverka då den säkerligen är beräknad för just den båtens längd, det förstår jag.
    Nu är jag ingen van seglare och jag kommer bara att använda båten som fritidsbåt utan krav på kappseglingsegenskaper, den skall vara rymlig för en familj på två vuxna och tre ungdomar.
    Min tanke var att kapa ovanför och föröver fästet för sprayhood och seda gå vågrätt bakåt ovan vattenlinjen för att sedan gå ner bakom köl och roder.
    Det skulle skapa utrymme för två extra kojer eller om man omdisponerar utrymmet, en möjlighet till bättre sanitetsutrymme.
    Båten blir då dryga 10 meter. Kanske behöver man göra motsvarande förlägning även föröver för att få rätt balans? Stärka upp med längsgående balkar ( av samma material som övriga båten) som gjuts in i skrovets insida?
    Räknar man på kostander för ett sådant projekt så får man en billig stor båt men en massa arbete men samtidigt möjlighet att utforma den som man själv vill.
    Några direkta reflektioner? Tar tacksamt emot tips och synpunkter.

Oj och spännande.
    Vi på Hamnen.se har ju svårt att ställa oss negativa till ovanliga projekt – så spännande, kör bara!:-) Om vi ska vara lite realistiska så är det en hel del båtprojekt som dör ut. Stora drömmar om den perfekta båten som till slut bliv personen övermäktigt. Men, om du går in i projektet med en inställning om att det är okej för dig/er att avbryta och bara skrota båten halvägs in så är det annorlunda (bra förutsättningar för det med denna båt). Det viktigaste är ju att projektet inte får förvridas till något som känns som en belastning.

Sen finns det ju enklare sätt att få en båt med mer hytt-utrymme - t ex köpa/få en två meter större båt är på inga sätt omöjligt. Äldre begagnade segelbåtar är vansinnigt billigt nu. Nu ska vi ju som det verkar inte räkna in arbetstiden – men vi kanske kan ställa arbetstid mot semestertid ombord på båten.

Nu verkar ju sjöegenskaperna på båten vara sekundära för din del. Dessa kommer ju att påverkas, och likaså balansen. Nu är det ju en segelbåt som vi diskuterar och riggen kommer påverkas. Det är t ex inte omöjligt att du måste flytta alla röstjärn. Nu kan du ju flytta infästningen för förstaget eller ändra typ av segel.

När vi ändå är inne på segel. Kolla skicket på seglen, det är ändå en betydande faktor vid begagnatköp för segelbåt. Kolla vad nya kostar. Att köpa färdiga Vega-segel efter mall är en sak – men specialanpassade segel för din båt, det är något annat.

Det finns exempel där folk tagit båtar och bara byggt på annan överbyggnad (rejält annorlunda) för att få större plats. Mindre inverkan på skrovet, vilket kan vara tidsbesparande.

Det är ju något spännande om i båtvärlden, likt bilvärlden skulle bli mer vanligt med att förlänga och förändra äldre båtar.

Kommentar

Tack för upplyftande ord Frej!
      Ja, det är ovanligt billigt att köpa begagnad båt av äldre modell för tillfället. Just denna båt får jag gratis, jag skall bara se i vilket skick den är i innan jag beslutar mig för hur jag skall göra. Utgångsläget är egentligen att jag för något år sedan köpte en träbåt med renoveingsbehov och det har inte blivit av att jag tagit tag i det projektet, mest för att jag nog var för optimistisk och inte insåg hur mycket arbete det är med just träbåtar och att det faktiskt är mycket svårare att renovera än en plastbåt. En insikt som fått mogna fram. Fördelen är att jag fick en båtvagn, segel och mast och en Nordisk folkbåt för 3000kr. Vagnen kan jag behålla och masten använder jag till något projekt vid sjön som vi har strand vid, en detalj i bryggan kanske? =)
      Hur stor betydelse har seglen och riggens inställning egentligen för en fritidsbåt? När jag läser på nätet och i trådar så får man lätt uppfattningen att gamla segel, felaktigt intrimmad mast, drastiskt försämrar egenskaperna för farten, är det så? Givetvis så förstår jag att slappa segel, segel i bommul i stället för nyare material har betydelse men finns det någon uppskattning på hur det påverkar fartresurserna för en fritidsbåt?
      När det gäller arbetstiden så går det aldrig att räkna in den, då skulle man inte pyssla med någon fritids syselsättning över huvud taget. Jag har en liten Monark 540 som är sjöduglig och som jag kommer att använda i sommar och Albin Vegan kommer att få vara ett projekt som kanske kan få ta två år eller så beroende på hur mycket hjälp jag kan få av omgivningen, barn och fru =)
      Skall allvarligt fundera på ditt förslag att "bara" ändra på överbyggnaden.
      Hur tänker du om att flytta på röstjärnen? Min tanke var att man skulle göra förlängningarna så att de inte påverkar rigg/mast/röstjärn eller köl/roder.
      Funderar även på att ändra akterspegeln så att man får en badbrygga när man ändå gör förändringar. =) Snart är jag väll inne på att bygga en helt ny båt... =)
      En ny båt i den storleken kostar ju säkert 1,5 miljon utan problem.
      MVH
      Björn

Kommentar

Hej igen!

Just det där med att man får båt-kroppen gratis är lätt att förledas av. Jag påstår inte att du har gjort det, utan mer allmänt kommentar. Att köpa segelbåt utan (passande/fungerande) segel är som att köpa motorbåt utan motor.

Personligen gillar ju jag att tälta, så jag skulle ju gå den vägen om jag önskar mer sovplats ombord (eller i land). Det går att göra rätt spännande saker med kapell/tält ombord på en båt om man vill vara kreativ.

Men, tillbaka till båten. Även på en fritidsbåt vill du ju ha vettig balans i seglen för att båten inte ska bete sig konstigt i sjön. Vid någon punkt så blir ju sänkt manöverduglighet farligt. Nu påstår jag inte att du hamnar där. Det finns det andra som kan svara på, men som utgångspunkt för ditt projekt är det en faktor att ta hänsyn till. Delar av balansen ställs ju vid montering, och andra delar påverkar du väl på vattnet med segelval, skotning och trim etc. Om du ändrar i riggen så finns det förstås en yttre gräns där de justeringar du väl kan göra på vattnet inte kan korrigera tillräckligt för ändringar på riggen.

Att förlänga båten ovanför vattenlinjen (bakom rodret) kommer att påverka mindre än att förskjuta rodret bak, i förhållande till mast/köl. 1-2 meter är procentuellt väldigt mycket. Effekten av det blir att du kommer behöva justera seglen. Om du bara gör påbyggnad bakåt så handlar det primärt om viktfördelning.

Med nya segel jämfört med gamla segel till Vegan (dacron mot dacron) så gör det nog en knop i skillnad i fart, men framförallt så ger gamla trötta segel mer krängning. Båten skjuter inte framåt, den bara lutar och blir ineffektiv. Så, det är fler faktorer än bara toppfart som påverkas av segel.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

• plisken 65
          Instrument
          plisken 65
          Vilka instrument har man på en 4 takt utombordare kontra ex inombordare B20.
          Om man tar en 50 hk Yamaha Varvräknare,timräknare,oljetryck något mer...
          2018-02-15, 07:32
        • Pop Eye
          Beta 20
          Pop Eye
          Jag införskaffat en Beta 20 från Nordic Gensets & Motor AB (Lidingö Marin) de håller i varje fall till i samma lokaler.
          Jag håller på att montera...
          2018-02-13, 21:14
        • imported_holo
          byta ut vajerstyrning mot teleflex?
          imported_holo
          Hej!

Behöver lite input när det gäller styrning. Har idag vajerstyrning med 2 vajrar som drag styr. funderar på att ersätta det med teleflex...
          2018-02-08, 22:20

Senaste ämne

Kollaps

• plisken 65
          Instrument
          plisken 65
          Vilka instrument har man på en 4 takt utombordare kontra ex inombordare B20.
          Om man tar en 50 hk Yamaha Varvräknare,timräknare,oljetryck något mer...
          2018-02-15, 07:32
        • Pop Eye
          Beta 20
          Pop Eye
          Jag införskaffat en Beta 20 från Nordic Gensets & Motor AB (Lidingö Marin) de håller i varje fall till i samma lokaler.
          Jag håller på att montera...
          2018-02-13, 21:14
        • imported_holo
          byta ut vajerstyrning mot teleflex?
          imported_holo
          Hej!

Behöver lite input när det gäller styrning. Har idag vajerstyrning med 2 vajrar som drag styr. funderar på att ersätta det med teleflex...
          2018-02-08, 22:20
        Working...
        X