Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

NMEA 2000 till SeaTalk

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• NMEA 2000 till SeaTalk

Hej

Har sedan ca 2011 en autopilot, Raymarine ST1000+, som får ruttinformation från en kartplotter, Garmin Gpsmap 720, via NMEA 0183.
    Jag ska nu ersätta min gamla, fristående, VHF med en Lowrance VHF Link-8 med DSC och AIS-mottagare.

För att nyttja radion till fullo tänker jag låta den ta positionsdata från samt ge AIS-info till kartplottern.

Både VHF och kartplotter har NMEA 0183 och 2000. Autopiloten har NMEA 0180, 0183 och SeaTalk.

Alla tre apparater har alltså NMEA 0183 men installationen med NMEA 0183 blir lite knepigare, med fler "lösa trådar", både bokstavligt och bildligt. Enklare installation bör vara att låta VHF och plotter prata NMEA 2000 och behålla NMEA 0183 för autopiloten.

Helst skulle jag vilja att alla tre kommunicerar via NMEA 2000. Det bör minska antalet kablar och förenkla inkopplingen. Men autopiloten kräver någon slags konverter från NMEA 2000 till SeaTalk.

Hittar bara Raymarines E22158, som verkar överkvalificerad (talar SeaTalkng och har SeaTalk-kontakter) för att tanka av och omvandla NMEA 2000 till "gammal" SeaTalk.

Fysiskt borde egentligen ”bara” behövas, förutom konverter, en tvåledare från NMEA till baksidan av autopilotens däckskontakt?

Har någon förslag på enkel lösning?

Hälsningar Bothnia

Senaste inlägg

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

Senaste ämne

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

Working...
X