Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Motorbyte Albin Vega MD6A till MD7A?

Kollaps
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

  • Motorbyte Albin Vega MD6A till MD7A?

    Hej gott folk,

    Längesedan jag var online. Det är en lång historia, som bäst tas i en annan tråd. För tillfället räcker det med att konstatera att jag är hemflyttad till Sverige efter många år, och har gett mig i slag med att totalrenovera min alldeles eftersatta Vega som stått på landbacken i sju år. Förhoppningsvis kommer jag dra igång en projekttråd om det vad det lider.

    I det finns för närvarande en akut fråga: jag måste med all säkerhet byta motorn, då min nuvarande MD6A är en rostklump. Jag kan inte röra den en millimeter med vevstarten, och allting ser sönderrostat och -ärgat ut. Jag har tänkt mig att lyfta ur och öppna upp motorn för att konstatera det, men nu blev det bråttom helt plötsligt.Jag har fått korn på en MD7A, men med 110S-drev.

    Två frågor således: är motorfästena på dessa så pass lika att motorn låter sig installeras utan problem (senare vegaserier hade ju just denna motor), samt hur svårt är det att passa min propelleraxel till en motor som har S-drev? Är det så enkelt som att bara ta bort drevet och ta det befintliga axeldrevet på MD6A:n och flytta över (hoppas, hoppas, hoppas)?

    Tacksam för insikter i frågan, även i andra potentiella problem med ett sådant företag!

  • #2
    För att svara luddigt på min egen fråga - har suttit hela dan och studerat sprängskisser, bilder, och allt möjligt jag kan hitta på nätet... det verkar som

    - en motor med s-drev saknar de aktre motortassarna, då den hänger på drevet. Det tycks dock som om det finns bulthål i motorblocket även på sådana motorer, så i den underbara logik med vilken man producerade saker förr borde det gå att ordna;

    - jag måste byta backslag och reverseringsmekanism. Här är den stora frågan om backslaget från min MD6A passar. Efter mödosamt letande på nätet för att hitta bilder som visar bultmönstret på motorblocket är min gissning att det faktiskt gör det. I alla fall vg att bulta fast mot blocket - men innanmätet av backslaget ser också helt identiskt ut på de sprängskisser jag lyckats hitta.

    Om detta stämmer - och här vore jag oändligt tacksam om någon kunnig och bekant med båda motorerna kan bekräfta (eller avslå teorin - lika hjälpsamt det!) - återstår då hur motorn skulle passa i motorbädden. Jag har svårt att tänka mig att det vore ett oöverstigligt problem, som inte skulle kunna lösas med sticksåg, plattjärn och plastning i värsta fall. Motortypen satt ju i vegor av senare snitt.

    Har någon något att säga om detta? Som sagt, både för och emot - att sluta jaga den här regnbågen vore lika mycket hjälp det!

    Kommentar

    Senaste inlägg

    Kollaps

    There are no results that meet this criteria.

    Senaste ämne

    Kollaps

    There are no results that meet this criteria.

    Working...
    X