Welcome guest, is this your first visit? Create Account now to join.
  • Login:

Välkommen till hamnen.se - fendern.se.

Resultat 1 till 9 av 9
    Senior Member
    Reg.datum
    nov 2003

Standard Segelnummer - ansöka om officiellt SWE eller bara köra skrovnummer?

Båten jag just köpt (Elan 333) har helt omärkta segel. Eftersom jag ska kappsegla lite på klubbnivå (kanske även större sammanhang på sikt, typ Tjörn Runt) måste jag fixa segelnummer. Det finns inget klassförbund för båten.

Jag har två alternativ:
    1. Registrera officiellt SWE-nummer hos SSF. Om jag vill ha båtens byggnummer istället för 5-siffrigt löpnummer kostar det 1000 kr.
    2. Bara klistra dit SWE och båtens skrovnummer och låtsas som det regnar.

Hur viktigt är det med officiellt registrerat SWE-nummer i dessa sammanhang? Det kanske bara har betydelse för internationella ISAF-klasser? Enligt Kappseglingsreglerna appendix G2 om Andra båtar ska de "följa sin nationella myndighets eller sitt klassförbunds regler om tilldelning, klassmärkets placering och storlek, bokstäver och siffror. Sådana regler ska om möjligt överensstämma med bestämmelserna ovan [enligt G1 för ISAF-klasser]."
    Vad avses med "nationell myndighet" här? Är det SSF?

Senior Member
    Reg.datum
    nov 2006

Standard

Det händer ju i alla möjliga klasser att man tex. lånar segel och därför seglar med konstiga segelnummer med överkryssade siffror etc. Så Jag skulle limma dit SWE (skrovnummer) och låtsas som att det regnar. Det är ju upp till kappseglingsarrangören att godkänna din anmälan och då är huvudsaken att din båt går att känna igen, samt att den har ett nummer att skriva in i regattaprogrammet.

/P

Senior Member
    Reg.datum
    apr 2005

Standard

jag sökte hos SSF och fick 140, inget femsiffrigt...

Senior Member
    Reg.datum
    dec 2003

Standard

Min båt heter SWE1, klistrat dit helt på eget bevåg.
    Kan inte se något tillfälle då det kan behövas ett "officiellt" förankrat segelnummer?
    Inte helt ovanligt att båtar seglar med olika segelnummer (eftersom man köper beg segel).

Senior Member
    Reg.datum
    apr 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av HenrikB Visa inlägg
    Min båt heter SWE1, klistrat dit helt på eget bevåg.
    Kan inte se något tillfälle då det kan behövas ett "officiellt" förankrat segelnummer?
    Inte helt ovanligt att båtar seglar med olika segelnummer (eftersom man köper beg segel).
    Det finns en hel del båtar med SWE1. Tråkigt...

Arrangörerna kommer säkerligen inte bryr sig om segelnummer är officellt eller ej (undantag om det större internationella tävlingar kanske). Huvudsaken att man kan skilja båtarna och där ligger väl syfte med registrerat nummer. I Sverige krävs det väl inte på de flesta seglingar nere på kontinenten kan det kanske vara lite annorlunda.

Jag undrar bara hur det skulle dömmas i en protestsituation...

Senior Member
    Reg.datum
    nov 2003

Standard

Citat Ursprungligen postat av mini me Visa inlägg
    Mysko... Enligt mail från Kjell på SSF i förrgår: "Vår löpnummerserie är numera femsiffrig."
    Kanske hade du tur och fick ett återanvänt nummer.

I vilket fall som helst, tack för era svar, nu beställer jag segelmärke och siffrorna till storen + ev gennakern från North Sails om ingen har tips på någon annan som är billig och bra, de tar 650 kr för två märken plus 40 kr per tecken. Boding tar 600 plus 50 kr per tecken så det blir lite dyrare, det blir ju sammanlagt 24 tecken. Buktejp ska jag ha också förresten.

Senior Member
    Reg.datum
    dec 2003

Standard

Citat Ursprungligen postat av mini me Visa inlägg
    Det finns nog några som heter SWE 140 oxå...

Senior Member
    Reg.datum
    nov 2003

Standard

Citat Ursprungligen postat av macsolve Visa inlägg
    Mysko... Enligt mail från Kjell på SSF i förrgår: "Vår löpnummerserie är numera femsiffrig."
    Kanske hade du tur och fick ett återanvänt nummer.
    Jag hade också tur, mitt nummer 452 var ledigt så nu har jag registrerat det för 400 kr. Hade kanske inte behövts egentligen men lika bra att tinga det eftersom det var ledigt.

Senior Member
    Reg.datum
    apr 2005

Standard

Jag har aldrig hört talas om att någon har protesterat pga regel 77 (säger att en båt ska följa appendix G beträffande klassmärke, nationalitetsbokstäver och nummer i segel) men det skulle vara intressant hur en protestkommité skulle agrera i en protestsituation.

Är det någon som har provat????

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •