Resultat 1 till 6 av 6
Ämne: Seglingsglädje
-
2012-08-26, 23:11 #1Senior Member
- Reg.datum
- jun 2009
Seglingsglädje
Idag var jag för första gången på väldigt många år inblandad i juniorkappsegling.
Jag var banläggare för Norrlandscupen för jollar på Storsjön där ett gäng Laser-, Optimist- och Feva-seglare kämpat i skiftande förhållanden i två dagar.
Den seglingsglädje jag sett är så otroligt inspirerande. Seglare som hackar tänder av kyla och är så trötta att de behövde lite hjälp att vända båten rätt efter kappsejsning nr 4 men som ändå vill segla i mål, besvikelsen över en dålig placering som snabbt går över när man kommit iland och glädjen över att slå dom äldre konkurrenterna... Eller glädjen över en bra start eller tät rundning.
Och alla dessa seglare såg hur glada som helst ut när det var dags att åka hem på eftermiddagen, några hade 30 mil hem...
Vikande antal på kappseglingar eller inte, så är jag övertygad om att sportens framtid är tryggad. Engegerade föräldrar och funktionärer som lyckas göra en kall, regnig och byig kappseglingsdag till något posivt för alla!
-
2012-08-28, 14:44 #2
Sådant är mycket viktig verksamhet, som i förlängningen gör nytta för stora delar av samhället plus att de berörda har mycket roligt i aldrig så mycket väta och kyla.
-
2012-08-28, 22:31 #3Junior Member
- Reg.datum
- aug 2011
KUL!
Hur får vi loss den känslan till lite äldre seglare? Mao, vad triggar vuxna för att få samma seglingsglädje på kappseglingar?
Löser vi det, då...blir det trångt på vattnet!
-
2012-08-29, 12:04 #4Senior Member
- Reg.datum
- jun 2009
Jag tror att det är samma saker som triggar barn som vuxna. Vi "vuxna" är bara mycket bättre på att se hinder och problem än kidsen. Och möjligtvis är tröskeln lite högre då vi inte automatiskt har massa funktionärer i form av föräldrar...
Men hur vi gör, jag tror så här:
1. Få bort myten att det är så svårt att kappsegla. Ett sätt att göra det är att blanda in oerfarna i erfarna besättningar och tvärt om på klubbens kvälls-race.
2. Många är så fokuserade på placeringar. Se bara vad det gnälls på SRS-tal. Sätter man upp andra mål än placeringar mot andra så spelar det mindre roll om botten är skitig, hela båten är full med grejer från semestern och SRS-talet är "fel".
Få till en bra rundning, ha en bra spinnacker-bog eller komma iväg bra i starten. Eller varför inte ha som målsättning att utvecklas som seglare?
I sommras lyckade jag med både 1&2
Att utvecklas och ha kul var våra målsättningar på M22-SM. Den regattans höjdpunkter för mig var att vi hängde med de som sedan vann SM i fart första 5 minuterna efter start i ett race och att vi var med i topp 5 efter första kryssen 2 gånger.
Att kappsegling dessutom är det överlägset snabbaste sättet att bli en bättre seglare och bättre på att hantera sin båt är också något som borde kommuniceras bättre.
-
2012-09-10, 11:12 #5Junior Member
- Reg.datum
- sep 2011
-
2013-03-11, 10:53 #6Junior Member
- Reg.datum
- feb 2013
Snyggt tänkt!
Senast redigerat av gillarhamn den 2013-03-12 klockan 10:33.

LinkBack URL
About LinkBacks
Svara med citat

Den som har lättast att avgöra vilken färg det är måste rimligen vara du själv, som kan se den, känna på den, skrapa på den och lukta på den.
Vet någon vad detta kan vara för...