Resultat 1 till 7 av 7
Ämne: Båt i stället för stuga?
-
2012-08-28, 22:30 #1Junior Member
- Reg.datum
- aug 2012
Båt i stället för stuga?
Hej alla.
Jag är en 40-åring med fru och småbarn och villa och stuga som i somras fick en idé efter att ha besökt min morbror världsomseglaren (skulle inte förvåna mig om en del av er känner till honom, han är 70+, bor i Falkenberg, byggde en egen stålbåt på 80-talet och gjorde en jordenruntresa på 12 år). Under en mycket kort tur i hans båt fick jag något av en aha-upplevelse. Han stängde av motorerna, hissade seglet och det blev tyst, men båten fortsatte framåt... "Om vi fortsätter så här i fem timmar så kommer vi till Danmark!" sa han.
Tänk att kunna ta sig vart som helst vattenvägen, tyst och gratis (nåja, ingen bränslekostnad i alla fall)!
Jag hade nämnt att vi tänkte sälja vår stuga för att vi hade tröttnat på skötseln (gräsklippning m.m.) och tänkte betala av på huslånet.
"Ni kan ju ha båt istället för stuga!" var hans självklara reaktion.
Det hade jag ju inte tänkt på. Eller jo, jag hade nån gång tänkt på motorbåt, eftersom jag hade erfarenhet av det från min ungdom, men slagit bort den tanken med bränslekostnaderna och skötseln. Men segelbåt? Att glida fram utan motor, och ha en rejäl ruff att bo i kanske vore något? Morbrodern kollade vår hemort Söderköping på en karta och sa att ni bor ju perfekt för segling, med den skärgården!
Och det har han ju rätt i, Sankt Annas skärgård är verkligen fin! Och hustrun har alltid sagt att hon gillar att vara vid vatten. Hon kan absolut inte tänka sig husvagn/husbil, men båt vore något.
Så nu börjar planerna ta form. Vi ska försöka sälja stugan denna höst/vinter och sedan köpa en båt.
Morbrodern tycker att vi ska köpa en motorseglare, så kan vi börja använda den som motorbåt och lära oss segla i vår egen takt (inte så lätt att gå kurs med småbarn). Dessutom är motorseglare rymliga och det går att ta sig in i grunda vikar.
Jag har kollat upp några olika båtmodeller och gillar speciellt Adagio 27. Mer än drygt 100000 vill jag nog inte ge, så det får bli någon båt från 70/80-talet.
Jag hade inte direkt någon fråga med detta inlägg utan vill mest se reaktioner... :-)
-
2012-08-29, 07:59 #2
Ohoj,
här är du bland vänner. Stuga - vad är det ? :-)
Sail On !Life is a Reach - then You Jibe !
-
2012-08-29, 19:41 #3
Titta dig inte blind på årsmodellen.
Tenkeftet vad du vill ha för bekvämligheter om bord. Hur länge ska du kunna vara ombord m.m.
Sen ser du ungefär vilken prisklass du hamnar iJag äger en motorbåt, tänkte bara tala om det så ni inte läser mina inlägg av misstag
-
2012-08-29, 21:02 #4Junior Member
- Reg.datum
- aug 2012
Om båten nu ska vara en ersättning för stugan så vill det ju till att det går att bo bra i den. Å andra sidan är jag nybörjare och då kan man resonera som så att jag borde ha en liten båt att lära mig segla i. Men jag har nog ingen lust att först köpa en liten båt att lära mig med och sedan nästan direkt byta till något större. Så då landar det i att en motorseglare är bäst.
Jag vill inte ha något renoveringsobjekt, har fått nog av renovering av stuga och hus.
Och då blir det väl en 70-80-talare om man kan lägga 100-150 000.
Sist jag körde båt var när jag var i 20-årsåldern, då var det små öppna motorbåtar som jag körde några gånger. Inte efter sjökort, utan en välkänd väg till föräldrarnas sommarstuga. Så navigeringen måste jag läsa in. Förarintyg blir första steget, har sett att det finns kurser på distans för en tusing, ska göra det under vintern.
-
2012-08-29, 22:50 #5
Om båtliv ändå vore gratis...

Om båtliv ändå vore underhållsfritt...

Skämt åtsido, sa slaktarn. Apropå att du inte vill börja smått. Kom att tänka på när jag i min ungdom funderade på att bosätta mig ombord på en båt, och då förstås ville ha en segelbåt i heffaklumpklassen, för ska man vill ju inte bo i en galosch. När jag i efterhand tänker på det inser jag hur dumt tänkt det var. Jag skulle självklart inte kommit ut och seglat mer än enstaka gånger med det upplägget. Bor man mitt i alltihop till vardags får man ju ha storstädning inför varje segeltur, och det vet man hur kul det är att städa... Jag skulle satsat på att bo i en motorbåt, och haft en liten segelbåt för seglingen.
Så bortsett från att jag alltid säger att man ska börja segla i små båtar så är mitt råd att göra som du skriver, men skaffa t ex en trissjolle eller nåt sånt för seglingsövningen. Ju enklare det är att ge sig ut, desto oftare blir det av.
-
2012-08-30, 11:31 #6Junior Member
- Reg.datum
- aug 2012
Nog inser jag att båtar kräver både pengar och skötsel. Men en båt är mycket mindre än en stuga och har ingen trädgård
Så om båten bara är någorlunda renoverad ska det väl inte bli så mycket!
Ja om man har tänkt bo permanent i en båt så är det kanske som du säger, men vi ska ju vara där några veckor på sommarhalvåret. Om vi skaffar en motorseglare och sen märker att det inte blir så mycket seglat så kan vi ju skaffa en liten segelbåt för det.
-
2012-09-11, 22:38 #7Junior Member
- Reg.datum
- aug 2012
Jag kollade runt vad folks kostnader för båtunderhåll och övriga fasta kostnader uppgår till. Alltså inte bränsle och reparationer/renoveringar, som ju kan blir hur mycket som helst beroende på önskemål. En del snackar om tiotusentals kr per år och det fattar jag inte. Jag räknade på min eventuella båt (27 fot, 70-talare) här i Söderköping:
- Båtplats i Storån tar kommunen 1400 kr för.
- Upptagning/sjösättning m h a båtklubbens kran 2*300 kr = 600 kr
- Uppställningsplats på båtklubbens område ca 1500
- Försäkring 1300 kr
- Motorservice om jag gör det själv 1000 kr?
- Skötsel (bottenfärg, vax etc.) 1000 kr?
Summa 6800 kr/år. Detta är ungefär vad jag nu betalar för uppvärming av stugan.
Är det ni storstadsbor som betalar tiotusentals kr? Tur att man inte bor i storstan i så fall...

LinkBack URL
About LinkBacks
Svara med citat

Jag skulle påstå att anpassning till det nya språket ingår elementärt i en bra översättning för att få till exempel ordföljden rätt.
Varning för bok