Slut med sjömackar = Miljökatastrof!!
|
|
Status: Offline
|
Status: Senior Member
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av CarMan
Det käns ju inte helt bra att jag instalera mindre tankar föra vintern. nu när det blir ännu färe mackar.
varför kör dom inte med obemanade mackar för att hålla ned kostnaderna?
|
När vi höll på att älta vår sjömack i Härnösand (segelsällskapet ägde den till för något år sedan) visade det sig att det är väldigt svårt att få tillstånd för en flytande automatstation. Att ha pumparna eller åtminståne tankatrna på land är tydligen en förutsättning för automatbetalning.
/P
|
|
|
|
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av xoce
När vi höll på att älta vår sjömack i Härnösand (segelsällskapet ägde den till för något år sedan) visade det sig att det är väldigt svårt att få tillstånd för en flytande automatstation. Att ha pumparna eller åtminståne tankatrna på land är tydligen en förutsättning för automatbetalning.
/P
|
Låter helt i linje med Svensk byråkrati tycker jag, men då borde nuvarande macken ha kunnat göras om till automat enkelt då både pumpar och cisterner ligger på land med Y bommar från piren för tankande båtar!!
|
|
|
|
|
|
|
Ja man vill ju inte ha bränsle spil i vattnet. eller spil från trasig tank.
men detta måste ju gå att lösa på annat vis än att ha allt på land.
|
|
|
|
|
Trist med Öregrundsmacken 
I Uppsala jobbar dom med att få till en sjömack vid Skarholmen, där dom flesta båtarna ligger. Detta har varit aktuellt ett bra tag, men dom kan inte enas om placeringen. De klubbar som ligger närmast tilltänkta läget överklagar hela tiden......... Närmaste sjömack finns i Stäket ca. 20 NM enkel resa. Jag får fortsätta att transportera dunkar i bilen även nästa sommar ...... 
|
|
|
|
|
|
Nu jädrar börjar det likna något Unt.se - Två båtmackar på gång i &O kul att Varvet ger sig in i detta med då jag föreslagit det till dem i över 2 år nu, så jag vet ju iaf vilken mack jag väljer när de är igång 
|
|
|
|
|
|
|
Känns bara bättre och bättre med segelbåt, de 2liter i timmen som en 35fots segelbåt drar för motor i god marchfart är lätt att bära i dunkar.
Som tur är seglar jag för det mesta och har jag bråttom tar jag bilen, skall jag till en ö är jag i regel ledig och har därför definitivt inte bråttom utan njuter istället av att vara på sjön.
Gäller bara att ha en fungerande dunk/tratt kompletterat med normal muskelkontroll så blir det inget spill.
Är det en förlustaffär att sälja bränsle i en sjömack så är klart att den läggs ned, vad är det för konstigt med det ?
Mitt tips till er med stora bränsleslukande motorbåtar är SÄLJ! innan bränslepriset är 20:-/liter .
Allt är ju ett steg mot att vi skall åka mer kollektivt.
Hörde härom veckan en lustig miljödiskussion på RIXFM med tre kända programledare där de duktigt talade om hur de källsorterade i hemmet för att två minuter senare tala om att en av dem skulle flyga till NewYork en långhelg för att shoppa och gå på Broadway.. vilket miljötänk nar en dylik flygplansstol har lika stor miljöpåverkan som en normalbilist under ett helt år.
Varför skall man bry sig när ingen annan verkar göra det... ?
Senast redigerad av AIE PATRIK den 2009-04-13 klockan 19:05.
|
|
|
|
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av 018anders
Trist med Öregrundsmacken 
I Uppsala jobbar dom med att få till en sjömack vid Skarholmen, där dom flesta båtarna ligger. Detta har varit aktuellt ett bra tag, men dom kan inte enas om placeringen. De klubbar som ligger närmast tilltänkta läget överklagar hela tiden......... Närmaste sjömack finns i Stäket ca. 20 NM enkel resa. Jag får fortsätta att transportera dunkar i bilen även nästa sommar ...... 
|
Sjömack och ny "marina" verkar vara på gång nu. Skaris bygger ut på vattnet (framför restaurangen) om jag förstått det hela rätt. Fantastisk läge, dock hyfsat utsatt vid hård vind.
|
|
|
|
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av AIE PATRIK
Känns bara bättre och bättre med segelbåt, de 2liter i timmen som en 35fots segelbåt drar för motor i god marchfart är lätt att bära i dunkar och spillt har jag inte gjort hittils under de 18 år jag haft motor i båten.
Som tur är seglar jag för det mesta och har jag bråttom tar jag bilen, skall jag till en ö är jag i regel ledig och har därför definitivt inte bråttom utan njuter istället av att vara på sjön.
Gäller bara att ha en fungerande dunk/tratt kompletterat med normal muskelkontroll så blir det inget spill.
Är det en förlustaffär att sälja bränsle i en sjömack så är klart att den läggs ned, vad är det för konstigt med det ?
Mitt tips till er med stora bränsleslukande motorbåtar är SÄLJ! innan bränslepriset är 20:-/liter det förs redan disskussioner inom EU för att få ner allt okynnesåkande på land i första hand och då halkar ju även båtarna med vilket de vill eller inte.
Allt är ju ett steg mot att vi skall åka mer kollektivt.
Hörde härom veckan en lustig miljödiskussion på RIXFM med tre kända programledare där de duktigt talade om hur de källsorterade i hemmet för att två minuter senare tala om att en av dem skulle flyga till NewYork en långhelg för att shoppa och gå på Broadway.. vilket miljötänk nar en dylik flygplansstol har lika stor miljöpåverkan som en normalbilist under ett helt år.
Varför skall man bry sig när ingen annan verkar göra det... ?
|
Här var vi positiva värre. (alla som inte gör som jag har inget här att göra)
det roliga i miljödebatten, är att bilarna som alla pratar inte släpper ut specilet mycke trots att dom är många ! båtara är ännu färre så det går ju knapt att mäta, i jämförelse med industriler & kolkraftverk m.m. i lite fatigare länder.
|
|
|
|
|
Fick goda nyheter idag från killarna på varvet som meddelade att nu är det färdigt med den andra sjömacken i öregrund, denna hamnar närmare öregrunds gästhamn än den första, den nya ligger vid Öregrundsbåtvarv (kolla efter stora "byggkranen med skylten på går inte att missa) det blir både diesel och 95 oktan blyfri och om möjligt även Alkylatbensin det var inte helt löst ännu men hopperligen.
Macken blir automatstatiom med kortbetalning så öppet dygnet runt alltså vilket är bra för många och det har inte konkurenten.
Hoppas det utbryter ett priskrig mellan de två i sommar så får vi lite billigare bränsle 
|
|
|
|
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Sjömack och ny "marina" verkar vara på gång nu. Skaris bygger ut på vattnet (framför restaurangen) om jag förstått det hela rätt. Fantastisk läge, dock hyfsat utsatt vid hård vind.
|
Mmmmm, det är bara planer än så länge. Givetvis skriker motståndsnästet NEJ eftersomdom får förstörda utsikter på segeltävlingar mm. Risken att deras klubbstuga som ligger bredvid Skaris måste flyttas/rivas finns också.
Vågar inte ropa hej förrän jag ser det med egna ögon. Finns alltid någon som gnäller om placeringen och så länge det pågår kommer jag att transportera 3 x 18 liter bensin i dunkar med bilen, och hur j-la miljövänligt och säkert är det? Men det klagar dom inte på ........
 |
|
| Ämnesverktyg |
|
|
| Visningsalternativ |
Linjär visning
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:07.
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.1 Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
|
|
|