hamnen.se - fendern.se
hamnen.se - fendern.se » Båtlivet » Marin Miljö » Slut med sjömackar = Miljökatastrof!!

Svara
LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
Slut med sjömackar = Miljökatastrof!!
Status: Offline
Status: Senior Member

Svara med citat

Standard Slut med sjömackar = Miljökatastrof!!
Gammal 2008-11-21, 20:39     #1 (permalink)

Nu går skam på torra land

De två enda stora oljebolagen som har sjömackar OKQ8 och Statoil har enligt senaste numret av Båtliv sagt upp alla avtal om sjömackar (har fått uppgifterna bekräftade av OKQ8) och det enda sättet att det kan bli några sjömackar kvar är om nuvarande arrendator eller annan köper ut macken med utrustning och blir oberoende säljare annars försvinenr sjömackarna, detta kommer att leda till en miljökatastrof!!

Vad gör man när man ska tanka båten och det inte finns någon sjömack??
Jo man transporterar bränsle i dunkar och tankar båten från dessa, och alla som provat det vet hur mycket spill det blir då och detta spil hamnar självklart i vattnet, det lär inte se trevligt ut i båtklubbshamnarna och de populära gästhamnarna framöver!

Sedan följer också en säkerhetsrisk med denna hantering av bränsle och då speciellt bensin, det lär hända en del olyckor i form av explosioner när båtägare har dunkar med lite sopparester i som ligger kvar i en parkerad bil och förångas i solvärmen, det behövs inte mycket för att förvandla den dunken till en bomb!!
Likaså utspilld och förångad bensin ombord på båtar där det ofta finns batterier och gasolkök/värmare mm. mycket som kan orsaka gnistor som kan få förödande konsekvenser, tex om det smäller i en fullpackad gäst/naturhamn, det blir ingen vacker syn det!!

Har enligt expertis inom brandförsvaret fått uppgiften att 2dl förångad bensin har samma sprängverkan som 1 kg dynamit, och det är en rejäl smäll, det blir inte mycket kvar av en normalstor båt efter en sån smäll med påföljande brand!!
Vad som händer om större mängder är inblandade törs jag knappt tänka på.

Sponsored Links

CarMans avatar
Svara med citat

Standard
Gammal 2008-11-21, 20:59     #2 (permalink)

Det viktigaste är väll att man inte köper bränslet på OK/Q8 eller statopil, om man nu ska handla på landmack i dunk till båten...

dom ska ju inte ha kvar samma förtjänst...

CarMans avatar
Svara med citat

Standard
Gammal 2008-11-21, 21:02     #3 (permalink)

Det käns ju inte helt bra att jag instalera mindre tankar föra vintern. nu när det blir ännu färe mackar.

varför kör dom inte med obemanade mackar för att hålla ned kostnaderna?

Perras avatar
Svara med citat

Standard
Gammal 2008-11-21, 21:28     #4 (permalink)

I Nävekvarn har man numera en obemannad mack. På kajen,
för både båt och bil. Invigdes i somras.
Smart!
Perra.

Svara med citat

Standard
Gammal 2008-11-21, 21:39     #5 (permalink)

Det vore helt klart smart att omvandla befintliga sjömackar till automatstationer, det skulle gynna all parter både oljebolagen, båtägarna och miljön hoppas det blir fler såna framöver för med så mycket båtar som vi har i landet så behövs det sjömackar.

CarMans avatar
Svara med citat

Standard
Gammal 2008-11-21, 21:49     #6 (permalink)

det är ju konstigt att det konseptet inte slagit egenom ännu?
på land så har man ju förlänge sedan konstaterat att förtjänsten är förlåg på bara bränsle, så man har ju ökat försäljningen av andra varor (på sjön så fins ofta glass, o kanske en båtshake. Men dom är itne så säljande på någe vis. Man har helt enkelt höjtpriset lite på bränslet o trot att det räcker.

(ungefär lika korkat som alla skivbolag som bara kört på som vanligt, dom borde ju redan i början av 90 talet ha ändrat taktik för att hänga med när internett verklignen tog fart.

Svara med citat

Standard
Gammal 2008-11-24, 11:15     #7 (permalink)

Vore ju för om sjömackarna försvann! Hur ska man då göra på båtesemestern? Ta med dunkarna och behöva leta landmackar?? Låter som om bensinbolagen försöker ta död på båtlivet!

018anders

EFF100s avatar
Svara med citat

Standard
Gammal 2008-11-24, 11:51     #8 (permalink)

Tråkigt, tråkigt men Shell har väl en del stationer också? Vid mina hemmavatten är det Shell som dominerar.

I karlskrona finns en sjömack för enbart sedel/kontokort. Preem vill jag minnas, så dom har i alla fall nappat på idéen, - åtminstone just där.

MagnifikMaxis avatar
Svara med citat

Standard
Gammal 2008-11-24, 14:49     #9 (permalink)

Bensinbolagen tänker ju lägga ner en hel del mackar i glesbygden. Det är ju lätt att förstå att de då också funderar över sjömackarna. Speciellt som de tänker att båtägarna ändå tar bilen till hamnen, och därmed säkert kör förbi en mack på vägen. Inget problem för egen del iofs, tankar en gång om året vare sig det behövs eller ej...

Svara med citat

Standard
Gammal 2008-11-30, 10:17     #10 (permalink)

Så var sista spiken i kistan islagen ang sjömacken i Öregrund Unt.se - Båtmacken i Öregrund försvinner det har funnit sjömack där sedan 50-60 talet så en epok går i graven.

Det knasigaste av allt är att macken de hänvisar till ligger inne i själva Östhammar ca halvmilen från gästhamnen i Östhamamr och över milen med bil från Öregrund

Hoppas verkligen Micke får igång en pontonmack med automatpumpar till nästa år annar blir det knepigt för alla båtåkare med motorbåtar att idka långfärder längs Norra Roslagskusten!!

Sen har vi ju alla lokala båtägare som blir lidande, för att inte tala om miljön då den macken var enda stället i hela Östhamamrs kommun som sålde Alkylatbensin på pump!!

Senast redigerad av Bosse L den 2008-11-30 klockan 10:26.

Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:58.
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.

Svensk översättning av: Anders Pettersson