Resultat 1 till 1 av 1
Ämne: Ad41 eller kad 42?
-
2012-08-12, 01:21 #1Junior Member
- Reg.datum
- feb 2008
Ad41 eller kad 42?
Hej,
Vi har en Nimbus 29 DC med en AQAD41b motor. Nu har vi tyvärr fått genomslag i motorn med avgaser som går ned i vevhuset när turbon börjar ladda. Det beror på att kolvringarna på en av cylindrarna inte orkar hålla tätt när kompressionen höjs. Vi har också problem med spridarna och måste förmodligen renovera/byta dem. Det skulle innebära att vi måste riva motorn i vinter och göra större eller mindre renoveringar.
Eftersom vi redan tidigare har haft en del strul med motorn har jag nu funderat på att byta den helt. Vi har då fått erbjudande om att antingen byta till en totalrenoverad AD41b där kolvar, kolvringar, foder, turbo, spridare etc är bytta, eller för lite mer pengar byta till en KAD42 i motsvarande renoverade tillstånd. Vi skulle då kunna lämna vår motor i inbyte.
Då funderar jag på vilket jag ska välja? Vi har egentligen inte haft svårt att få upp båten i planing med ad41'an så jag vet inte om de 30 extra hästarna i KAD42 är så viktiga. KAD42'an har väl inte heller haft jättebra rykte, så jag funderar om vi köper på oss en massa extra servicekostnader? Blir båten mkt roligare att köra med en KAD42? Kan man fortfarande glida runt i lugnt tempo ibland, utan att kompressorn jagar på låga varv? Hur förändras andrahandsvärdet med en KAD42 jämfört med 41'an?
Tacksam för all input.
//Johan

LinkBack URL
About LinkBacks
Svara med citat

Även om man översätter mening för mening i stället för varje ord kan det bli omöjligt att förstå. Det finns en bättre metod som kallas att "lokalisera". Det innebär att anpassa helt till det nya...
Varning för bok