Resultat 1 till 8 av 8
Ämne: Oförklarlig antenn
-
2012-09-28, 11:22 #1
Oförklarlig antenn
På en båt jag köpte förra året satt en antenn enligt bild.
Dimensionerna är 400x35 mm för antennen och underdelen är 120 mm.
En vanlig RG 58, som inte var ansluten till något, sitter på och till motorblocket gick en vanlig enkelledare.
Det fanns en gammal PR-radio i båten, med egen igenkännlig antenn och även Antenn.jpgett i och för sig avancerat ekolod, som väl inte borde vara betjänt av någon antenn uppe i luften.
Jag har visat upp antennen hos ett specialföretag där nördar på radio och elektronik trängs, men de hade inget att tillföra.
Vet någon här?
-
2012-09-28, 14:55 #2
Jag tror det är en Decca antenn, eftersom den har en separat jordkabel.
deccalogga.jpg
Decca
-
2012-09-28, 18:18 #3
Det kan nog vara troligt och utanför begreppssfären för de tillfrågade experterna.
Visserligen var senaste hemmahamn med förre ägaren en bara sex gånger två sjömil stor sjö vid namn Tolken mellan Ulricehamn och Borås, men före honom har hon plöjt både Skagerrak, Hjälmaren och Vänern.
-
2012-09-28, 20:11 #4
decca%20stang.jpg
När jag studerat bilden bättre känner jag igen "foten".
Att "experterna" inte känner igen Decca är förståligt.
Decca stängde ner 31 dec 1999.
Säger http://lasselundell.se/decca.html.Senast redigerat av Lasse L den 2012-09-28 klockan 20:22.
-
2012-09-29, 00:03 #5Senior Member
- Reg.datum
- jun 2005
Lasse hann före mig för de första jag tänkte på när jag såg bilden var just en decca, hade en sådan på en båt för länge sedan men de försvann som sagt för ganska länge sedan men på den tiden var decca det bästa man kunde ha även om felmarginalen var enorm med dagens mått mätt ;-(
Undrar om det beror på att man börjar bli gammal när man kommer ihåg såna här saker eller är det någon annan förklaring?
-
2012-09-29, 11:22 #6
Tack, jag anser det nu fastslaget att det rör sig om en Deccaantenn. Därmed hamnar den på min kuriosavägg i sällskap med ett roterande ekolod, en parallellinjal, en tavla med 1965 år utprickning och fartygs ljudsignaler från Nautic på Skeppsbron och lite annat.
Mycket intressant information om systemet och applikationen på fartygs manöverförmåga.
Jag minns inte var, men mycket tydligt när jag en gång såg hur ett fartygs förlyttning markerades av en penna som rörde sig över sjökortet. Länge sedan var det i alla fall.
De tillfrågade "experternas" företag är beläget mellan plogfårorna i Skaraborgs jordbruksbygder, vilket kan förklara deras bristande kunskap på detta speciella område.Senast redigerat av expskipper den 2012-09-29 klockan 11:26.
-
2012-09-29, 15:05 #7
plotterpapper.jpg
Till danmarksbåtarna ritade vi i plotterkortet vägen över till Danmark.
Bara att styra båten så att "pennan" alltid pekade på spåret.
Kompassrosen blev "skev pga. att deccalinjerna inte var vinkelräta.
Detta var på 60-talet.
-
2012-10-01, 11:55 #8
Jag påminner mig nu mindre lådor, passande även för fritidsbåtar, som använde Deccasystemet.
Där var det förstås ingen "penna", men det kan ha varit på den traden jag såg det.Senast redigerat av expskipper den 2012-10-01 klockan 17:50.

LinkBack URL
About LinkBacks
Svara med citat

Ja, det borde ge det bästa resultatet. Jag kommer att tänka på översättning av poesi. Inte mitt område, men det måste ju verkligen handla om att läsa, grundligt förstå, och sedan på ett annat språk...
Varning för bok