Welcome guest, is this your first visit? Create Account now to join.
  • Login:

Välkommen till hamnen.se - fendern.se.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18
    Senior Member
    Reg.datum
    nov 2005

Standard Sjöräddningsbåt stals

Enligt TV4 Skaraborg stals i går kväll Sjöräddningens båt i Karlsborg på Vätterns västra kust. Båten hittades senare stående på grund.
    Full och dum tjuv utan kunskaper är kanske en trolig förklaring.

Senior Member
    Reg.datum
    nov 2005

Standard

Något mera information i ärendet framkom i går kväll.
    Gärningsmannen hade slagit ut en ruta i dörren till styrhytten, men klarade sedan föga förvånande inte att få igång maskin. Eftersom han ändå kastade loss drev båten på grund vid stranden utan att större skador uppstod.
    Motivet uppgavs vara att han skulle åka hem till Undenäs, för vilken resa han hade behövt passera tre broar och en sluss i den säsongsstängda Göta kanal.

Senior Member
    Reg.datum
    nov 2005

Standard

Det senaste om SSRS-tjuven i Karlsborg var att något fick polisen att dra på en stor insats med fyra bilar.
    Nu sägs dessutom att destinationen inte skulle ha varit Undenäs några sjömil bort utan i stället Jeriko.
    Undenäs hade med tanke på kompetensen varit långt nog, men den nya destinationen säger väl åtminstone från vilken världsdel vederbörande kom ifrån och kanske förklarade polisens pådrag.
    Båten ligger fortfarande på varv.

Senior Member
    Reg.datum
    jun 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av expskipper Visa inlägg
    Det senaste om SSRS-tjuven i Karlsborg var att något fick polisen att dra på en stor insats med fyra bilar.
    Nu sägs dessutom att destinationen inte skulle ha varit Undenäs några sjömil bort utan i stället Jeriko.
    Undenäs hade med tanke på kompetensen varit långt nog, men den nya destinationen säger väl åtminstone från vilken världsdel vederbörande kom ifrån och kanske förklarade polisens pådrag.
    Båten ligger fortfarande på varv.
    Källa?

Och så får du gärna utveckla hur du kom till dina slutsatser.

Senior Member
    Reg.datum
    nov 2005

Standard

Källor är TV4 Skaraborg och dagstidningen Skaraborgs Allehanda, där SSRS-personalen berättar om händelsen.
    Exakt vilka slutsatser önskar du få utvecklade?

Senior Member
    Reg.datum
    jun 2009

Standard

men den nya destinationen säger väl åtminstone från vilken världsdel vederbörande kom ifrån och kanske förklarade polisens pådrag.
    Den slutsatsen, eller snarare antydningen.

Senior Member
    Reg.datum
    nov 2005

Standard

Jeriko ligger på Västbanken. Mellanöstern är ett av världens betydande oroscentra.
    Det är inte sannolikt att polisen ger sig ut med fyra bilar för att ta hand om en ensam fyllerist, misslyckad båttjuv och dålig sjöman, utan då måste något annat ligga bakom.
    Så var min tanke.

Senior Member
    Reg.datum
    sep 2008

Standard

Nu känner jag inte Karlsborg och orterna därikring, men utanför Göteborg finns en vägtunnel som heter Jerikotunneln, så det är kanske inte säkert att det var till mellanöstern han skulle. Ortnamn återanvänds, och det kan finnas flera bara i Sverige. Och Stockholm ligger väl i USA?

Senior Member
    Reg.datum
    jun 2009

Standard

Jeriko ligger på Västbanken. Mellanöstern är ett av världens betydande oroscentra.
    Det är inte sannolikt att polisen ger sig ut med fyra bilar för att ta hand om en ensam fyllerist, misslyckad båttjuv och dålig sjöman, utan då måste något annat ligga bakom.
    Så var min tanke.
    Jag har försökt komma på något vitsigt sätt att svara på det här. Men jag lyckas inte. Så det blir torrt, tråkigt och rakt på sak.

Jag vet inte varför jag hade trott att jag skulle slippa sådana unkna fördommar här.
    Hade den misstänkte kanske talat om sin destination i förväg?
    Vad har den misstänktes härkomst med polisinsatsens storlek att göra? Jag hoppas verkligen att polisen är mer professionell än så, även om det nog tyvärr förekommer en hel del rasism även där.

Senior Member
    Reg.datum
    nov 2005

Standard

Jag tror inte att någon vill se politiskt käbbel här, därför går jag inte in på någon pajkastning.
    Beskyllningar för "fördomar" och "rasism" har dock blivit obligatoriska om någon vågar antyda mera specificerad härstamning än "världsmedborgare" för en gärningsman.
    I sak kan jag bara återge vad som meddelats och vem som än är skyldig är det givetvis särskilt illa när räddningsorganisationer saboteras, än mer ideella sådana.
    Senast redigerat av expskipper den 2012-10-27 klockan 10:37.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •