Welcome guest, is this your first visit? Create Account now to join.
  • Login:

Välkommen till hamnen.se - fendern.se.

Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 31
    Senior Member
    Reg.datum
    sep 2005

Standard Använder du flytväst?

I helgen befaras två personer ha drunknat från småbåtar.
    Använder du flytväst?
    När?
    Varför?
    Varför inte?
    Seglarfreaken

Senior Member
    Reg.datum
    nov 2005

Standard

Flytvästen är naturligtvis av värde när det redan har gått illa.
    Min mening är annars att det bästa är att med alla medel undvika att alls hamna på utsidan och här är nog livlina med sele den enda säkra lösningen.
    Också sommartid är vattentemperaturen ofta låg i svenska vatten och tiden för att rädda sig eller räddas ombord är ganska kort.
    Ett fall i vattnet kan akut medföra andnings- eller hjärtstillestånd och på sikt gör nedkylningen snabbt den överbordgångne oförmögen att göra något för sin räddning.
    Det finns tabeller över hur lång tid som står till buds vid olika vattentemperaturer och detta är skrämmande läsning.
    Samtidigt kan svårigheterna att bärga en överbordgången åter i säkerhet ombord vara ganska stora, vilket är omvittnat i många sammanhang.
    Senast redigerat av expskipper den 2012-07-09 klockan 11:08.

Senior Member
    Reg.datum
    sep 2005

Standard

Jag tror i alla fall att man orkar kämpa längre och ger medmänniskor mera tid för en räeddningsaktion om man har flytväst på sig..
    Seglarfreaken

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2004

Standard

Jag är nog helt inne på expskipper linje. För mig är det inte flytvästen som är viktigast utan selen och livlinan. Grundregel 1. "Håll dig alltid kvar ombord"

Jag har visserligen ett par lösa livselar, men jag använder seglarväst med inbyggd livsele. Den typen är den enda sortens flytväst som förkommer ombord, förutom en uppblåsbar med inbyggd livsele, som faktiskt aldrig använts. Den ligger kvar i sin förpackning sen tre år tillbaka. När jag flyttade på den i slutet av förra veckan (städade ombord) funderade jag på om man kan lita på en sådan tingest!?

Sen har jag några mindre barnvästar av både räddningsväst och seglarväst typ, men de ligger hemma. De gånger man får den typen av gäster ombord som inte har egna västar är sällsynta.

Om jag skulle ramla överbord när jag tex seglar över till Norge hade det kanske varit lika bra att inte haft nån flytväst. Båten seglar vidare på autopilot. Har jag tur kanske jag får tag på gummibåten som hänger på släp. Sen är det frågan om man klarar att ta sig upp i den. Om inte, så kommer ingen att sakna mig på nåt dygn eller två. Seglar nästan alltid själv. Att nån skulle hitta mig inom rimlig tid är nog högst osannolikt. Det hade kanske varit lika bra att drunkna direkt.

Därför - håll dig alltid kvar ombord
    Senast redigerat av toaen den 2012-07-09 klockan 12:10.

Junior Member
    Reg.datum
    feb 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av toaen Visa inlägg
    Om jag skulle ramla överbord när jag tex seglar över till Norge hade det kanske varit lika bra att inte haft nån flytväst. Båten seglar vidare på autopilot. Har jag tur kanske jag får tag på gummibåten som hänger på släp. Sen är det frågan om man klarar att ta sig upp i den. Om inte, så kommer ingen att sakna mig på nåt dygn eller två. Seglar nästan alltid själv. Att nån skulle hitta mig inom rimlig tid är nog högst osannolikt. Det hade kanske varit lika bra att drunkna direkt.

Därför - håll dig alltid kvar ombord
    Du har inte funderat på en sådan här:
    http://www.ctvservice.se/GMDSS-utrus...rmsandare.html

Det finns flera fabrikat, detta var den första jag hittade.

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av båtlös Visa inlägg
    Du har inte funderat på en sådan här:
    http://www.ctvservice.se/GMDSS-utrus...rmsandare.html

Det finns flera fabrikat, detta var den första jag hittade.
    Både ja och nej, Har noterat att det finns dylika tekniska inovationer. Skulle jag långsegla skulle jag troligtvis utrusta mig med nån form av EPRI. Med den seglingen som jag gör idag ser jag ingen mening med att ha den utrustningen, men nu var det inte det frågan gällde utan om man har flytväst och använder den.

Tack för omtanken.

Visst jag har flytvästar till alla ombord. Min båt har så stor och djup sittbrunn så det är inte alltid jag har på mig västen när jag är i sittbrunnen godvädersdagar, men den finns innom räckåll. Livlinan med tre krokar också. Livlinan hänger alltid i det beslaget som är avsedd för kicktaljan. På min båt kan man inte ha kicktalja på storseglet pga den okonentionella riggen. Måste jag gå upp på däck då är det primärt inte flytvästen utan selen och livlina som gäller.

Vi som deltar i diskussionen på de olika forumen är så väldigt olika, har så väldigt olika erfarenheter och kunskaper, har så väldigt olika båtar, färdas på så väldigt olika vatten och har så väldigt många olika tanka och ideer och principer.

En liten parallell; Jag jobbade med nätrelaterade kundklagomål på ett av landets största nätägare (elverk). Ibland fick man frågor om jordfelsbrytare. Talade naturligtvis varmt för fördelen med att ha jordfelsbrytare och tyckte absolut kunden ifråga skulle sätta in en dylik. Vid ett tillfälle frågade kunden jag hade på tråden om jag hade jordfelsbrytare själv hemma. Hur jag på ett diplomatiskt sätt svarade kommer jag inte ihåg, men jag kommer ihåg vad jag tänkte.

Jag har ingen jordfelsbrytare och kommer inte att sätta in nån heller om det inte blir för ett elektriskt värmegolv som jag la in för ett antal år sen, men aldrig fått kopplat in. Ledningen ligger på andra sidan väggen till elcentralen och det behöver bara borras ett hål i betonhålstensmuren. Jordfelsbrytaren kommer i så fall att bli bara för det objektet eftersom det måste finnas jordfelsbrytare på en sån anläggning.

Jag tycker i princip att alla som färdas på sjön skall ha flytväst, och barn som inte kan simma som springer på bryggorna.

Har man segelbåt är det livsele och sälerhetslina som gäller. Man kan ju behöva gå fram på däck och då är det oftast inte spegelblankt vatten och bleke, utan snarare tvärt om. Seglare skulle aldrig ha nån annan typ av flytväst än de med inbyggda säkerhetsselar.

Det är regel nr 1 som gäller "Håll dig alltid kvar ombord"

Senior Member
    Reg.datum
    sep 2005

Standard

Håller samma argument för att inte använda flytväst till havs även när man ute i skärgården och i insjöar?

Junior Member
    Reg.datum
    jul 2011

Standard

Vad är det du inte förstår?

1. Håll dig ombord.

Skaffa en bekväm flytväst med inbyggd sele.
    Vatten som vatten, du klarar inte många minuter i vättern.

Junior Member
    Reg.datum
    jul 2011

Standard

"I helgen befaras två personer ha drunknat från småbåtar.
    Använder du flytväst?"

Att gå utomskärs med öppen båt som är för kort och har för låga fribord är inte bra.
    Minst 4.65 m utomskärs,

Senior Member
    Reg.datum
    sep 2005

Standard

Men visst visar olycksstatistiken att de flesta drunkningsolyckorna sker under mycket fina väderförhållanden o lugna vatten? Med andra ord: Då man minst av allt tror att en drunkningsolycka kan ske
    De flesta är för skärpta för att drunkna under tuffa omständigheter, men givetvis finns det undantag.
    Den duktiga kända seglaren o tränaren Don Nordkvist drunknade när han coachade från en gummibåt i rejäla vågor.
    Han hade inte flytväst.

Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •