Welcome guest, is this your first visit? Create Account now to join.
  • Login:

Välkommen till hamnen.se - fendern.se.

Resultat 1 till 8 av 8
    Junior Member
    Reg.datum
    aug 2006

Standard Stör magnetkompass gps

Har en Raymarine A50 GPS med inbyggd antenn placerad c:a 1 dm från en magnetkompass. Har problem med att gps'en inte hittar satelliterna och därför inte kan ange en position. Raymarines engelska support påstår att avståndet är för litet, man rekommenderar minst 1 m. Är detta avstånd inte för att kompassen skall störas? Kan gps'en störas av en magnetkompass?

Senior Member
    Reg.datum
    nov 2005

Standard

Mycket intressant fråga, jag ser som mycket troligt åtminstone att kompassen kan störas av navigatorn.
    Måste du inte ha dem så nära vore det nog klokt att flytta isär dem. Fungerar de inte är du ju tvungen.

Senior Member
    Reg.datum
    jun 2005

Standard

Låter rimligare att GPS.en stör kompassen om den sitter så nära, så jag skulle flytta isär dem bara för det.

Med inbyggd antenn är det noga att Du har "fri sikt" uppåt från där GPS.en sitter vet inte hur Din båt ser ut men sitter den under ett tak eller inne i en hytt så kan det störa så att den inte hittar rätt, men det visste Du hopperligen redan?!

Leta fam satelitstatussidan i menyerna och kolla hur många sateliter den ser/tar emot signaler från och vilken kvalitet det är på signalerna, det ger svart på vitt hur bra det funkar.

Junior Member
    Reg.datum
    aug 2006

Standard

Verkar ju som att de flesta, liksom jag, tror att det är kompassen som störs. Men jag skall separera dem för att vara säker. Satellitstatusen visar att gps'en söker tre satelliter men får inget "napp".

Senior Member
    Reg.datum
    nov 2005

Standard

Det vore mycket intressant att få besked av någon som verkligen vet. Som jag har förstått det kommunicerar satelliterna och GPS:en med radiovågor och jag har svårt att tro att dessa störs av eventuellt magnetfält från kompassen. Däremot är det ett faktum att kompassen kan störas av magnetfältet runt en ledning eller elapparat.
    Själv har jag just modifierat torkarna till manuell drift för att slippa både motorernas magneter och magnetfältet runt ledningarna.
    Ett problem är VHF:en, som stör märkbart på upp till en och en halv meters håll. Att montera den inom bekvämt räckhåll från styrplatsen verkar ogörligt.

Senior Member
    Reg.datum
    jan 2004

Standard

Det där med störningar är intresant.

Trodde också att det var de elektroniska instrumenten som störde den magnetiska kompassen. Att magnetkompassen lätt störs ar man ju själv fått ett otal bevis på genom åren.

På 1990-talet hade jag en havsfidra med ett dooghause av glasfiber. GPSen, en Garmin 45 hade en utvändig antenn och satt på sjutluckan till ruffen inne under dooghauset. Varje gång jag kom i närheten av en båt som hade radar så tappade GPSen satelitkontakten. Sen tog det ca 15 minuter efter att avstånden till båten ökat markant innan GPSen hittade stateliterna igen. Om det berodde på att GPSen satt under glasfiberhuven eller om det berodde på svag kontakt i antennen vet jag inte. Fick en gammal antenn av svärsonen som hade haft samma GPS, vid ett tillfälle, när antennen krånglade helt.

Att GPSen bara söker tre sateliter tycker jag är konstigt. De GPSer jag haft bruka söka och ha kontakt med alla "synliga" sateliter. 8-10-12 stycken. Har för mig att jag får en position när GPSen har kontakt med 4 sateliter.

Jag skulle nog prova med att tillfälligt flytta GPSen (eller kompassen) till att börja med.

Senior Member
    Reg.datum
    jun 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Giggan Visa inlägg
    Verkar ju som att de flesta, liksom jag, tror att det är kompassen som störs. Men jag skall separera dem för att vara säker. Satellitstatusen visar att gps'en söker tre satelliter men får inget "napp".
    Då har Du dålig mottagning den bör hitta 6-10 satteliter och använda 4-5 av dem för positionsbestämning, kolla så att antennen funkar som den ska och inget glapp i kotakterna på den och att det är fri sikt uppåt såklart!

Senior Member
    Reg.datum
    nov 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av toaen Visa inlägg
    Det där med störningar är intresant.

Trodde också att det var de elektroniska instrumenten som störde den magnetiska kompassen. Att magnetkompassen lätt störs ar man ju själv fått ett otal bevis på genom åren.

På 1990-talet hade jag en havsfidra med ett dooghause av glasfiber. GPSen, en Garmin 45 hade en utvändig antenn och satt på sjutluckan till ruffen inne under dooghauset. Varje gång jag kom i närheten av en båt som hade radar så tappade GPSen satelitkontakten. Sen tog det ca 15 minuter efter att avstånden till båten ökat markant innan GPSen hittade stateliterna igen. Om det berodde på att GPSen satt under glasfiberhuven eller om det berodde på svag kontakt i antennen vet jag inte. Fick en gammal antenn av svärsonen som hade haft samma GPS, vid ett tillfälle, när antennen krånglade helt.

Att GPSen bara söker tre sateliter tycker jag är konstigt. De GPSer jag haft bruka söka och ha kontakt med alla "synliga" sateliter. 8-10-12 stycken. Har för mig att jag får en position när GPSen har kontakt med 4 sateliter.

Jag skulle nog prova med att tillfälligt flytta GPSen (eller kompassen) till att börja med.
    Att radar kan störa GPS låter mycket troligt.
    GPS tar ju ut sin position genom att mäta bäring, höjdvinkel och avstånd till satelliterna.
    Denna mätning görs med en funktionsprincip liknande radarns, varför det borde vara ett mycket närliggande antagande att radarns kraftfulla signaler kan slå ut navigatorn.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •