Welcome guest, is this your first visit? Create Account now to join.
  • Login:

Välkommen till hamnen.se - fendern.se.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 26
Like Tree1Likes

Ämne: Engelska drulligheter

Senior Member
    Reg.datum
    nov 2005

Standard Engelska drulligheter

I augustinumret av den utmärkta Practical Boat Owner finns rubriken Båtköpare går till sjöss för tidigt.
    Räddningstjänsten varnar efter en rad fall under våren folk för att gå till sjöss ovana eller med oprövade båtar.
    Där berättas om första resan för 17 fots Poppy, när den 30-årige skepparen tappade både köl, mast och radio, fick motorkrångel och slutligen fick flygtransporteras till sjukhus.
    Sjöräddningen ryckte in när 19-fots Aloysia gick på grund två gånger inom tre dygn, eftersom skepparen Andrew Brown gav sig ut utan varken sjökort, VHF eller GPS.
    Första gången presenterade han sig genom att fråga besättningen på en arbetsbåt efter vägen till Hull. Besättningen larmade då kustbevakningen och Brown bogserades i hamn.
    Nästa gång han var ute hade han skaffat en bilkarta, men gick trots denna goda utrustning på grund och fick åter undsättas.
    Ett annat fall berättar om två kompanjoner som lyckades gå på grund vid Guernsey efter bara 400 meters segling.
    Ansvarig på räddningskryssaren i fallet Brown sa att han försökte finna ord för ett tryckbart omdöme, men inte kom fram till annat än fullkomlig idioti och fortsatte:
    Det är absolut oacceptabelt att folk ger sig ut utan elementär navigations- och säkerhetsutrustning. De riskerar sitt eget liv och slösar tid och resurser för sjöräddningen
    .
    Det är lite andra toner än i Trossen.
    Senast redigerat av expskipper den 2012-08-17 klockan 11:34.

Senior Member
    Reg.datum
    mar 2004

Standard

Engelska farvatten gör slut på såväl de värsta idioterna som de sämsta båtkonstruktionerna. Hatten av för RNLI/SSRS.
    Life is a Reach - then You Jibe !

Senior Member
    Reg.datum
    nov 2005

Standard

Mera för RNLI än nutida SSRS, som mer och mer tycks bli en medlemsklubb för töntar som ofta måste "räddas" för minsta bagatell som ägaren borde ha sett till.

Senior Member
    Reg.datum
    jun 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av expskipper Visa inlägg
    Mera för RNLI än nutida SSRS, som mer och mer tycks bli en medlemsklubb för töntar som ofta måste "räddas" för minsta bagatell som ägaren borde ha sett till.
    Hur menar du nu? Du verkar vara synnerligen okunnig om vad SSRS gör.

Senior Member
    Reg.datum
    nov 2005

Standard

Jag är inte mera okunnig än att jag under värnplikten utbildades på 18-meterskryssare Hjälparen i Blekinge.
    Nycket formuleringen är nutida SSRS, som förefaller mest hjälpa okunniga med självförvållade problem och missar möjligheten till pedagogik i Trossen.

Senior Member
    Reg.datum
    mar 2004

Standard

Ohoj,
    Svenska SSRS ställs ju inte lika ofta inför riktigt j-liga situationer som systerorganisationen i UK.
    Det blir således tid över till allt fler trossen-tramsiga "insatser" till diverse landkrabbeklantar som inte vet hur man tankar, navigerar, m.m. Inte riktigt SSRS fel att det är så - men - en minskad insatsbenägenhet från organisationens sida skulle antagligen förmå fler att lära sig sjövett och att klara sig själva av ren självbevarelsedrift. Blivit lite väl mycket curling kan tyckas. "Slut på sololja? - ring Sjöassistans" var ju en reklamparoll för ett tag sedan. Olyckligvis hakade SSRS på trenden för att inte tappa sponsorer.
    Sal On !
    Life is a Reach - then You Jibe !

Senior Member
    Reg.datum
    jun 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av expskipper Visa inlägg
    Jag är inte mera okunnig än att jag under värnplikten utbildades på 18-meterskryssare Hjälparen i Blekinge.
    Nycket formuleringen är nutida SSRS, som förefaller mest hjälpa okunniga med självförvållade problem och missar möjligheten till pedagogik i Trossen.
    Ska jag tolka det som att du utbildades inom SSRS under värnplikten? Jag gjorde en snabb sökning och det enda fartyg jag hittar med namnet hjälparen är en militär bogserbåt?

Hur det än är med det så utgår jag precis som du från nutida SSRS.
    Det är lite synd att du uppfattar att de missar möjligheten till pedagogik i Trossen, vad det nu betyder? Själv tycker jag den är rätt bra även om jag själv nog inte ingår i målgruppen riktigt.
    Att du dessutom uppfattar att de mest hjälper okunniga med självförvållade problem är mycket märkligt och lite tråkigt. Man kanske skulle kunna säga det i den bemärkelsen att folk borde ha kunskap nog att stanna i land, för jag tror att det är nöjesbåtarna du är ute efter?
    Det du då glömmer är alla de sjuktransporter, eftersök, transport av räddningstjänst och faktisk räddning av alla dessa "okunniga personer" och kunniga personer som man utför.
    Du glömmer även bort det arbete man gör inom ramen för IMO och projekt som till exempel FIRST.
    Man utvecklar även material för räddning, som man sedan säljer till självkostnadspris, även till RNLI.

Jag tror att ni missuppfattar sammanhanget lite och tror att de så kallade "medlemsuppdragen" eller "förebyggande räddningar" belastar SSRS och är något negativt. Jag påstår att det är tvärt om, de har tre positiva effekter som jag kan komma på spontant
    • Mervärde för medlemmarna. Utan det, inga medlemmar.
    • Övningstillfällen för besättningarna - bättre övning är svårt att få till...
    • Goodwill/reklam för SSRS

Senior Member
    Reg.datum
    sep 2003

Standard

Vad jag kommer ihåg hade Hjälparen, när hon var räddningsbåt, 1000 hkr direktkopplad utan backslag, för hög fart, och en mindre för manövrering.
    Hjlparen.jpg
    saxat: Men tack vare 370 000 kronor från krigsförsäkringsnämndens överskott 1953 kunde Sällskapets första snabbgående räddninggskryssare beställas - r/k Hjälparen med Huvudskär som första hemmahamn.

Untitled Document

Senior Member
    Reg.datum
    nov 2005

Standard

Hjälparen var ett mycket intressant fartyg, ett försök att något höja farten på en stor sjöduglig kryssare. Hon byggdes i stål på Djurgårdsvarvet och hade en överladdad Daimler-Benz V12 diesel på 1 000 hk i skrovet. Även fanns en fyrcylindrig Scania, drivande en egen mindre propeller Sedan några år såld och i privat ägo, säkert med annat namn.
    Jag gjorde värnplikt på räddningsbåten på en flygflottilj belägen vid Vänern och hade förmånen att få åka till Blekinge på utbildning. Förutom Hjälparen förfogade vi över F 17:s nybyggda arbetsbåt och en mindre skuta som Hjälparens skeppare hade hand om.
    Under tjänsten på Vänern samverkade vi någon gång med Hjalmar Branting från Kållandsö, det gällde dykningar efter saknade flygare.
    Vi var även ute en mörk senhöstkväll och letade efter en kapten i en stor gammal koster som inte kommit till med frun överenskommen mötesplats. Han hade fått motorhaveri, men var sjöman nog att lugnt segla i hamn.
    Min kritik mot dagens SSRS gäller "daddandet" av fritidsbåtar som kanske kört slut på bränslet, hamnat på grund efter slarvig eller obefintlig navigering eller helt enkelt inte vet var de är.
    Jag menar att organisationen då milt borde påpeka vad som satt den hjälpsökande i situationen och förklara vad som krävs för att slippa hamna i samma läge igen. Detta skulle säkert vara en bra utveckling för oerfarna båtägare.
    I Trossen får man dock aldrig läsa ett ord om varför vederbörande båt hamnade i nödläge.
    Dessutom verkar skribenterna i mitt tycke ofta okunniga, jag har sett många exempel men har naturligtvis inget i huvudet just nu.
    Senast redigerat av expskipper den 2012-08-20 klockan 17:36.

Senior Member
    Reg.datum
    sep 2003

Standard

Har man klantat till det med exv. bränslebrist och det inte är en nödsituation så får man bekosta "hjälpen".
    SSRS tar säkert in mycket pengar den vägen.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •