Resultat 1 till 10 av 11
Ämne: Också en förtöjning
-
2012-09-14, 12:02 #1
Också en förtöjning
Båten enligt bifogade bilder har legat så här ett par veckor bara med en förända och grävt i sidan på den drabbade. Tydligen har ägaren till denna lika dålig tillsyn på sin båt, eftersom han inte gjort något åt situationen.
Jag påstår att en sådan här förtöjning skulle vara otänkbar för en "riktig" båt.
-
2012-09-14, 13:40 #2
Du har helt rätt
Riktiga båtar förtöjer och vinterförvarar så här.
Själv brukar jag alltid ha båten i över vintern och ta upp den på våren.
Det lät ägaren till den här J18 Guleskärs Marina också göra - ta upp den alltså - fast från ett större djup
-
2012-09-14, 14:01 #3
Haver fått hela babordsidan på min gigg sönder hackad av slarvigt förtöjd båt. Utombordarens skädda låg och högg 2 dygn.
En drakägare i Saltholmen tog också upp på våren.Vrak12.jpgvrak11.jpg
-
2012-09-14, 18:21 #4
Hur gick det för hackaren?
Kölhalning, niosvansade katten, koffernagelsoppa, gå plankan eller hängning i rånocken?
-
2012-09-14, 19:21 #5
Efter idogt sökande hittade jag ägaren, men båten var stulen, och han vägrade att befatta sej med skadorna.
Båten var då 25 år och inte så fräsch på utsidan varför den till vår slipades ner, spacklades upp och lackades med Nationals 2-komp. färg.
Båten är från 1955 och fortfarande i "trafik". GIGGEN 001.jpg
Batar
-
2012-09-15, 11:42 #6
-
2012-09-15, 15:08 #7
Motorn är ok, men båten går blött.
Användes nu som badbåt till närmsta öarna av barn o barnbarn.
Fören är "rak", jag vill ha den mer utliggande för för torrare gång.
Försöker att spåra ursprunget.
Enl tidigare ägares barn skall den vara byggd av Livbåtsvarvet vid Klippan (Gbg).
Klippans varv köptes upp av Almagsvarvet.
Så den kan vara byggd på Orust.
Den är byggd i en vakuumform, lika slät på ut som insidan.
Någon som vet mer så hör av er.
Är den ett Orust bygge kan den vara intressant för Uddevalla Museeum.
-
2012-09-16, 10:03 #8
Det blöta kan vara begripligt.
Fallande stäv och konkava bogar är både vackert och funktionellt.
Som varande med i de svenska plastbåtarnas gryende början minns jag namnet Livbåtsvarvet ihop med mindre båtar, uppgiften är säkert korrekt.
Lycka till med forskningen, ombyggnad kanske däremot inte är tillrådlig med sådan proviniens, som museifolket uttrycker sig.
-
2012-09-17, 11:17 #9
De intressanta frågorna om giggen fick mig att konsultera en högt värderad del av mitt referensbibliotek, inbundna årgångar av Till Rors 1953-59.
I nummer 7 1953 finns en annons från Livbåtsvarvet, Göteborg:
Storsensation, helgjuten jolle i Realloy, 2,55x1,25x0,42, vikt 40-45 kilo, kapacitet ca 400 kilo.
Pris 850 kronor fritt Ljungskile.
REALLOY-båten är en sensation, konstruerad av experter, byggd av skickliga yrkesmän, presenteras den nu efter årslånga, utomordentligt hårda prov såsom en i alla avseenden helgjuten produkt.
REALLOY-skrovet är av glasfiberarmerad lågtrycksplast, helgjutet och permanentfärgat. Inredning med reling av ask eller alm, tofter av mahogny, trall av furu, allt ytbehandlat med klar plastlack.
REALLOY-JOLLEN ÄR MORGONDAGENS BÅT
BESTÄLL DEN I DAG!
I artikel presenteras Första svenska plastjollen, tillverkad genom "bakning", och det framgår att både hon- och hanform används för slät yta på skrovets båda sidor.
Några nummer senare presenteras Årets Båtsensation Realloy-pilen.
"Passbåt" (mina citat eftersom sådana båtar ju brukar kallas campingbåt) 4,85x1,75 m, halvdäckad och öppen i REALLOY (glasfiberarmerad plast). Underhållsfri, lätt, helgjuten och vattentät. 10 hk ger ca 15 knop.
Senare under samma år tillkommer segeljollarna Planette, 5,80x1,78x0,40 och den mindre Seglanette. Jollarna kostar 3 500 respektive 1 150 kronor och Realloy-pilen har nu fått priset 3 400. Leveransort Ödsmål.
Allt verkar stämma, det är väl mycket troligt att programmet senare utökades med en gigg.
På Träbåtsfestivalen i Skärhamn i somras fanns en Realloy-pilen med ljusgrönt skrov, fin träinredning och tidsenlig motor.Senast redigerat av expskipper den 2012-09-17 klockan 11:21.
-
2012-09-17, 17:30 #10
Tack, tack för den infon, ja det verkar stämma.
Vet ej åldern bara att den varit försäkrad sedan 1955 i Atlantica.'

LinkBack URL
About LinkBacks
Svara med citat

Ja, det borde ge det bästa resultatet. Jag kommer att tänka på översättning av poesi. Inte mitt område, men det måste ju verkligen handla om att läsa, grundligt förstå, och sedan på ett annat språk...
Varning för bok