Welcome guest, is this your first visit? Create Account now to join.
  • Login:

Välkommen till hamnen.se - fendern.se.

Resultat 1 till 6 av 6
    Junior Member
    Reg.datum
    okt 2012

Standard Val av ny motor

Efter 25 säsonger och drygt 20.000 sjömil med min kära Nova börjar det bli dags att byta motor. Min havsvattenkylda Yanmar 2GM20 har fungerat väl hittills. Allt har dock sin tid och vill ej vänta tills den pajar mitt under säsongen. Min båt är byggd av Express Produktion, Gotland år 1988.

Har - sent omsider - blivit medlem i Novaförbundet bl.a. för att få lite tips av andra novaägare. Är mycket förvånad över att den största nyinvesteringen, såsom motorbytet utgör, har väckt så lite diskussion och tips i detta forum trots att dom flesta medlemmar ej mera har den ursprungliga motorn i sin båt.

Helst skulle jag skaffa en ny Yanmar. Skulle dock ogärna bygga om motorutrymmet som på danska Sea Star (se inlägg i motorfliken). I Novasnack nämns även Beta Marin, som veterligen ej distribueras i Finland.

Nu ber jag er, pratglada svenskar, att komma med lite tips åt er finska seglarbroder

Peter Joutsi
    s/y Maiss, FIN 7007

Junior Member
    Reg.datum
    aug 2011

Standard

Hyvää! Har finskt påbrå. Men kan inte mer än något fult ord..

Nu när det är vinter. Så har man kanske tid att renovera motorn ordentligt.
    En riktig renovering ger en ny motor som passar perfekt. Förmodligen billigare.
    Trots allt, så är även en ny "liten" marindisel inte märkvärdigt mycket bättre.

Junior Member
    Reg.datum
    okt 2012

Standard

Hej Peter
    Jag köpte min Nova i Helsingfors, i den sitter en Beta Marine 20 som installerats i Finland.
    Här finns en återförsäljare: Potkurit, venemoottorit, akselit - Veneakselisto

Junior Member
    Reg.datum
    okt 2012

Standard

Hej Peter
    Jag köpte min Nova i Helsingfors, i den sitter en Beta Marine 20 som installerats i Finland.
    Här finns en återförsäljare: [url=http://www.veneakselisto.com/]Potkurit, venemoottorit, akselit - Veneakselisto

Låter lovande! Fick idag höra om motorn på min egen förening, där en kompis själv bytt sin Yanmar 2GM20 till en Beta Marine på en Dehler 34. Vore intresserad av att se hur din motor sitter på dom gamla bäddarna och höra lite erfarenheter om hur den funkat på Novan, propellerval etc.

Junior Member
    Reg.datum
    apr 2008

Standard

Lite sent svar men ändå.....

Själv drabbades jag av motorproblem i Helsingforstrakten för några år sedan. Det slutade med att båten blev kvar i Finland över vintern, samt att en ny motor monterades in. Mitt krav var att någon ombyggnad av motorbädden inte får ske. Motorn blev en Beta 28 med flexkoppling. Då motorn är större än den gamla fick trappsteget om omger motorn byggas om och blev ca 7 cm större (vilket gjorde trappan bättre, tycker jag). Då fanns det 3 mm tillgodo mellan genomföring och flexkoppling. Ett utmärkt arbete av montören. Det var alltså via Veneakselisto allting sköttes. I STockholmstrakten finns Beta åtminstone hos Sjöbergs Marin i Länna, och hos Brohäll på Bullandö.

Jag måste ge beröm till Veneakselisto som skötte allting utomordentligt bra, där budgeten hölls i stort sett exakt. Självklart passade jag på att modernisera elsystemet också.

För ett par år sedan på Skiftet fick vi gå i rak motvind, 12-14 m/s. Då besättningen var trött samt pga tidsbrist övergick vi till motorgång. Då var jag glad över nya motorn: farten sjönk aldrig under fyra knop, varvtalet var på ca 2500!

Värt att notera att viktskillnaden mellan Beta 25 och 28 är 20-30 kilo.

Junior Member
    Reg.datum
    okt 2012

Standard

Min lösning blev en Beta Marin 20 - alltså i samma storleksordning som den ursprungliga Yanmar 2GM20. Ville ej ta en större då jag anser att den ursprungliga effekten väl räcker till, förutsett att man har en bra propeller. Förnyade även min gamla propeller till en 2-bladig Flex-O-Fold, som torde vara marknadens bästa av den typen. Lönar sig inte att spara på denhär punkten. Både motor och propeller inhandlades från Veneakselisto i Finland. Motorn installerades under januari på den gamla bädden. Nya klossar sattes under motorn, som rymdes in på sin gamla plats. Då motorns akterända nu slutar 30 mm längre bak än tidigare ersattes den monterbara väggpanelen vid akterkojens framkant med en ny, som med sin lilla lutning ger det erfoderliga extrautrymmet.
    Såhär långt är allt väl. Maskinen provkörs först i maj "so I keep my fingers crossed".

Beta Marin är en japansk Kubota diesel, som är marinerad i England. Samma maskin, marinerad i Frankrike, säljs under namnet Nanni Kubota åtminstone i Finland.

Min 25 år gamla havsvattenkylda Yanmar 2 GM20 fick jag genast såld till ett pris som motsvarar 25% av den nyinskaffade motorns!!

Följaktligen är det att rekommendera att byta ut till en ny innan den gamla blir värdelös. En grundlig reparation av den gamla kostar antagligen minst 30-40% av priset på en ny och efter reparationen har du fortfarande med en gammal maskin. Inverkar även på båtens säljbarhet och -värde. Dessutom: tråkigt att få sin semester förstörd pga motorhaveri långt borta från hemhamnen.

Hoppas dessa uppgifter är till nytta för andra novaseglare!

Med seglarhälsning
    Peter

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •