Welcome guest, is this your first visit? Create Account now to join.
  • Login:

Välkommen till hamnen.se - fendern.se.

Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: comfortina 32

Senior Member
    Reg.datum
    dec 2004

Standard comfortina 32

Hej någon som ghar bra koll på comfortina 32, vi är intresserad av en sån. Nu har vi aldrig varit inne i en son, men vi är välldigt sugna på att kolla närmare på en, Kanske är det någon här på fendern som har en comfortina, som man kan få kolla på. Vi bor i Västerås så det är bra om det är någon då som är i stockholms trakten eller gjärna närmare,.Dom som finns på blocket är på västkusten, och det är ju en bit. Men dela gjärna med er av era erfarenheter. ju mer man vet ju bättre. Och som sagt skulle vara mycket tacksam om det fanns någon som villa visa sin comfortina.

MVH

Senior Member
    Reg.datum
    dec 2004

Standard

Hej, det är som en Comfort 32 med partialrigg. Jag var själv i samma situation för några år sedan och valde faktiskt Comforten. Comfortinan är Comfortens efterträdare.

Det jag inte gillade med Comfortinan var följande:

-Väldigt vanligt med Isomatriggar (svetsade spridarfästen)
    -Färre kojer än Comforten (akterkabin istället för dubbel akterruff)
    -Strukturellt en dubbelskrovsbåt. Svårlagat efter grundstötning och skalseparation. Comforten är strukturellt en enkelskrovsbåt, enkel lagning
    -Har oftast rorkult i motsats till Comfortens rattstyrning
    -Sämre åtkomst till motorrummet i Comfortinan

Comfortens stora nackdel i min mening är dess mastheadrigg och bökiga genua.

Annars är bägge båtarna goda sjövärdiga seglare.

Senior Member
    Reg.datum
    dec 2004

Standard

Jo jag var också inne på en comfort ett tag, men dom görs väll bara fram till 1982 om jag inte minns fel. och det tar emot lite att köpa så gammal båt. Och när vi köper båt så skulle jag hellst vilja ha en 86-88 eller liknande. Men det är klart att skulle man hitta en som var i välldigt bra skick såp är väll det en annan femma. Men det var bra tipps och det ska jag värkligen tänka på. Vi har även kollat lite på scanmar. Men tycker mer om planeringen i komfortinan. Men det är absolut också en båt som jag skulle kunna tänka mig

Senior Member
    Reg.datum
    dec 2004

Standard

Visst har åldern en poäng, dock är det tveklöst så att när båtarna passerat 10-årsstrecket så är det det individuella skicket som avgör samt hur ägaren underhållit båten. En 10 år gammal båt kan vara helt förstörd. En 40 år gammal båt kan vara i toppskick.

Sen är det förstås så att ju nyare båt, desto "modernare" konstruktion får man. Jag är dock tveksam till vad som är att föredra. Jag har nyligen kölat av min Comfort för pga läckage och bytt tätmassa. Kölsulan är 6 cm tjock. På en Bavaria Match som jag såg avkölad var den 13 mm. *no further comments*

Vad gäller Scanmar 33 så är den ökänd för sin svajköl. Mitt personliga råd är att inte köpa en sådan utan eftermonterade bottenstockar.
    Senast redigerat av consensus den 2009-06-18 klockan 13:37.

Member
    Reg.datum
    sep 2007

Standard

Har haft en Comfortina32 och tyckte det var en utmärkt båt på många sätt. Även fast den i mångt och mycket liknar en Comfort32 så är det inte samma båt, inredningen skiljer sig på många punkter, även sittbrunn, däck, rigg och byggnadsmetod. Och man ska vara glad för att den sällan ses med ratt, denna båta fungerar bättre med rorkult. Det påstås, fast där är jag osäker, att också skrovet är något plattare akter om kölen för att få bättre undanvindsegenskaper.
    Båten är stadigt byggd med rejält material överallt. Den är torr och behaglig att bo i, tack vare dubbelskrovet. Den seglar bra och har harmoniska rörelser i havssjö. Kryssar utmärkt om man spänt upp riggen hårt (och det tål den). Däremot kan den, med kryssfock, upplevas som lite trög i vindar under 4 m/s.
    Något negativt då? Jo det är trångt att komma förbi salongsbordet till förpiken. Det är synd att den inte har självslående fock, det funkar inte bra på denna båt –focken blir för liten. Det blir ofta små krakeleringssprickor i däcket, speciellt vid mantågsstöttorna. Den har lite för grunt roder –det kan släppa i vattnet om båten lutar för mycket. Isomat-mast(=dålig) satt bara på båtar före -83, sedan blev det Seldén.
    Men som vanligt när man tittar på båtar som är drygt 20 år gamla spelar skicket och skötseln av båten en stor betydelse. Men en välskött C-a32 med kontinuerligt uppdaterade detaljer är inget man behöver vara rädd för.
    Det finns exempel på andra båtmodeller/fabrikat där båtarna kan vara hur mycket vårdade som helst men om grundämnet är dåligt så får man aldrig allting att fungera bra, jag skulle t.ex inte köpa en lika gammal Albin-båt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •