Ämne: Skepp eller båt
-
2012-07-09, 18:57 #1Junior Member
- Reg.datum
- jul 2007
Skepp eller båt
Har lärt mig att ett skepp är en båt som är längre än 12 meter samt bredare än 4 meter.
Nu ställs frågn på sin spets då en vän köpt en båt som är 13,50 x 4,0. Han vill inte skeppregistrera pga kostnaden.
Vad gäller, har de ändrat i texten, nu står det " svenska sjölagen definieras som skepp de fartyg vars skrov har en största längd av minst tolv meter och en största bredd av minst fyra meter. Annat fartyg kallas båt.,
Är ändrad 1994, någon som känner till förändringen
Hasse
-
2012-07-10, 12:25 #2
-
2012-07-11, 10:20 #3
Kolla Transportstyrelsens hemsida, tror det finns info där. Men, jag är ganska säker på att det är 12x4 som gäller, och att det då krävs nautisk kompetens typ "kustskeppare" för att få framföra fartyget. Men, jag tror att det är frivilligt att registrera fritidsfartyg. Däremot kan försäkringsbolag ha något att säga om detta kan jag tänka mig...
Besök gärna http://www.misil1.tk/
-
2012-07-11, 18:16 #4
Kustskeppare krävs för fritidsskepp större än 12x4meter. Om inte reglerna ändrats de senaste 2-3 åren är skeppsegistreringenn dock frivillig. Men kolla för allt i världen med Transportstyrelsen
Båtunderhåll i ett nötskal:
Om den rör sig och ska sitta fast - vävtejp!
Om den ska röra sig men sitter fast - 556!

LinkBack URL
About LinkBacks
Svara med citat

Hej, är på jakt efter något liknande som på bilden. Bild1 BIild 2 Eller om någon har en bra ide på hur man kan tillverka någon ny. Om man bara skulle klä om den gamla. Vad vore vettigt...
Söker del till Ryds Camping