Welcome guest, is this your first visit? Create Account now to join.
  • Login:

Välkommen till hamnen.se - fendern.se.

Resultat 1 till 8 av 8
    Junior Member
    Reg.datum
    jul 2004

Standard

Hejsan,

Vi har lite planer på att byta vår Maxi 77 a mot något större.
    efter mycket letande i div båtfakta har jag hittat två som verkar aktuella Albin Cumulus och Sunwind 29.
    Cumulus jättebra seglare och OK utrymmen Sunwind 29 enorma utrymmen men vek enligt test.

Har forumet några erfarenheter, tankar och råd om dessa båtar?

Ska kanske tillägga att vi är ute efter en båt under 300000 kr, 7/8 dels rigg, stor sittbrunn, rymlig ( två barn), styv.

Tacksam för alla åsikter!

Malin

Junior Member
    Reg.datum
    mar 2005

Standard

Maxi Fenix
    optimist -> OK -> Maxi 77 -> Maxi Fenix

Senior Member
    Reg.datum
    dec 2003

Standard

Hej,

Håller med. Maxi Fenix är en bra seglare och hyfsat bra bobåt. LYS=1,07.

/Seglar´n

Junior Member
    Reg.datum
    jul 2004

Standard

Hejsan,

Vi var och tittade på en Fenix i helgen men vi tyckte att det var för trångt att röra sig i båten. det var stopp förbi dinetten när jag stod vid spien. Vi tyckte också att det var lite omysigt med dinettsofforna svårt att krypa upp i om man inte vill ha fötterna under bordet och förpiken var ganska liten.

Min man var dock väldigt förtjust i akterkojen...

Malin

Senior Member
    Reg.datum
    dec 2003

Standard

En lösning kanske kan vara att sätta din man vid spisen... :P

Håller med om att förpiken är kass. Det finns bara plats för 1 vuxen och ett barn. Två vuxna är svårt om man inte tycker om varandra jättemycket... <_< Min fru och jag seglade själva i två veckor i sommar och vi använde enbart förpiken.

Dinetten är dum. Har seglat en del Maxi 77 innan och det är ju mycket bättre att ha två längsgående kojer med ett bord i mitten. Fenixen finns ju i en classic version också, men den är inte lika vanlig som dinette versionen.

/Seglar´n

Senior Member
    Reg.datum
    nov 2003

Standard

Kolla in Omega 30 eller facil 30 två trevliga båtar med bra utrymmen och goda segelegenskaper. Omega har ett klassförbund på nätet, facilen vet jag inte. Både cumulus och fenix är trevliga båtar ,men det känns lite som prislappen har stigit över utrymmena .
    Johan

Member
    Reg.datum
    sep 2004

Standard

Vi har haft Cumulus i ett år drygt och är mycket nöjda. Seglar bra och hyfsade utrymmen. Trevlig salong att bo i - bra med uppfällbara ryggdynor att gömma sängkläderna bakom. Bädden som går in under den uppfällbara spisen är helt ok.
    Förpik ok för två vuxna. Sen klart det är en nackdel att inte ha toan på separat ställe men det är väl svårt att komma undan i dessa prisklasser. Mycket bra sittbrunn också.

Hälsningar

Anders

Senior Member
    Reg.datum
    nov 2003

Standard

Fenixen finns även utan dinett med traditionell layout på salongen. Se http://www.sailguide.com/Bilder/Maxi_fenixp.jpg
    Besök gärna http://www.misil1.tk/

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •